De vos kwam van rechts - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De vos kwam van rechts - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De vos kwam van rechts

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

30 Augustus 2009 | Frankrijk, Parijs

Vlak na de start van de etappe van vandaag stond het zweet al in onze nekken. We zaten in de laatste heuvels van de Jura. Gelijk was het klimmen geblazen. Maar na het vier-gangenmenu met wijn-infuus van gisteravond konden we wel wat hebben. Omdat de temperatuur laag was met net 10 graden, hadden we het in de schaduw behoorlijk koud. De ijspegels hingen nog net niet aan onze neuzen. De lucht was strak blauw, dat dan weer wel en later liep de temperatuur nog op tot 25 graden.
Volkomen onverwacht stak, vlak voor ons, een vos de weg over. Opvallend waren de dikke staart en snuit. Het beest had ons totaal niet gezien, maar toen hij ons zag, ging hij er als een haas van door.
We reden een flink stuk in de buurt van de Ain. Op deze rivier dreven prachtige zwanen. De weg begon weer te stijgen en uiteindelijk kwamen we rond de 600 m uit. Toen hadden we een prachtig uitzicht op de Ain, die hier een stuwmeer is geworden en diep beneden ons lag te glanzen.
Maar ook het panorama van de bergen was adembenemend. We werden begeleid door het vrolijk geklingel van de bellen van de koeien. Minder vrolijk waren de flatsen, die deze dieren op de weg hadden achtergelaten. Enige voorzichtigheid bij het fietsen was wel geboden.
Na 47 km werd het tijd om te lunchen. Dat deden we in Thoirette.
Later maakte het geluid van de koeienbellen plaats voor het geluid van de stilte. We reden door de prachtige Gorges de l'Ain. Het gebied is ook bosrijk en toeristisch. Maar de drukte viel mee. Er heerste zelfs een zondagse rust. Toch ontmoetten we nog een ouder echtpaar, dat bezig was met dezelfde route. Zij hadden een tent bij zich. Tenters, dus. Een jonger stel kwam ons tegemoet. Of zagen ze er alleen maar jonger uit, omdat ze uit de tegenovergestelde richting kwamen.
Op natuurgebied was van alles te beleven. Zo zagen we de Brunel, de Anjer en tot onze grote verrassing de Cyclaam! Bij de vogels leek het wel of de Groenling en de Witte Kwikstaart al op trek waren. Maar het meest verbaasden we ons over de grote hoeveelheden vlinders. Geen nachtvlinders, dat kon niet, want dan slapen we. Maar dagvlinders. Kleine Vos, Citroenvlinder, Koolwitje, Blauwtje, diverse Zandoogjes en een gele vlinder met bruine randen aan de vleugels. Wie helpt ons aan de naam?
Na een pittige tocht van 90 km (14.5 gem) stopten we in Pont d'Ain.
Als avondmaal namen we een pizza. Heel soms, zo nu en dan, een enkele keer denken we soms even aan ons budget. Nee, niemand hoeft voorlopig met de pet rond. Jullie hebben grotere problemen. Jullie moeten weer werken. Kort hè, zo'n weekend.

• 31 Augustus 2009 - 07:34

Martin T H:

Heb geen verstand van vlinders maar weet wel dat een vos geen haas kan worden

• 31 Augustus 2009 - 07:42

Lyanne:

Zeker kort zo'n weekend,zo voorbij, helemaal bij zo'n leuk weekend als deze..:-D Mooie foto's zeg, veel groen op zo'n 'groene route'. ;-)
    Succes nog! kus

• 31 Augustus 2009 - 07:56

André G.:

Nog lekker gezwommen? Ziet er goed uit!

Goede reis verder. Wie rijdt er in de bolletjestrui????

Groet,

André

• 31 Augustus 2009 - 17:36

Dick:

Hoezo gezwommen? Duiken dat was pas je ware geweest. Zie foto 121. Of bungy-jumpen; had daar ook mooi gekund.
    Hartelijke groeten van de werkmens(en).