De terugkeer van Kenny van H. - Reisverslag uit Foix, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De terugkeer van Kenny van H. - Reisverslag uit Foix, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De terugkeer van Kenny van H.

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

24 Augustus 2011 | Frankrijk, Foix

Eerlijk gezegd hadden we gisteren nog een stukje Canal du Midi laten liggen. Daar moesten we vandaag dus aan verder gaan. Wel, het was maar goed dat het niet regende, want het pad was erg slecht! Voor 20 km hadden we 2 uur nodig, dat zei genoeg.
Vandaag was het bewolkt, maar de temperatuur liep toch op tot 27 en later 30 graden. We kwamen weer veel fietsers tegen, zwaar bepakt en soms met een kar. Dat leek ons best zwaar.
De eerste stop was in Bram na 26 km. Hier was een markt. In Bram is er altijd markt. We sloegen brood en kippenpoten in voor de lunch. Dit is waarom wij markten altijd zo leuk vinden.
Na deze stop ging het richting Fanjeaux en lieten het kanaal eindelijk rechts liggen. Onmiddellijk reden we door een prachtig glooiend landschap met schitterende vergezichten. Graan, maïs en bossen tegen de heuvels. Om Fanjeaux te bereiken moesten we een steile helling op met stukken van 10 tot 12%! We zwalkten naar boven. Kenny van H. bungelde aan het elastiek. Gelukkig was er geen prikkeldraad langs de weg, zodat we daar niet in konden worden gereden. We snapten nu wel waarom de Katharen zich hier zo hardnekkig konden verdedigen en zo lang stand hielden. De pauselijke tegenstanders moesten eerst die helling op zien te komen! Voor ons viel het ook niet mee. Verzuurd tot achter onze oren kwamen we boven, maar ... wij hadden kippenpoten!
Verder ging het weer. En het bleef maar geweldig mooi. Dit gebied is een echte aanrader. We zagen veel roofvogels: Buizerds, Bruine Kiekendieven, Torenvalken en Sperwers. De Bijeneters waren in de aanbieding, 12 stuks. Mooi was de Waterspreeuw. We zagen ook een vos, een das en een adder, maar die waren aangereden. Planten waren er ook te kust en te keur. Speerdistel, Aronskelk, Agrimonie, Hop, Klap- en Stokroos en veel Kanta Slota. De Zonnebloemen waren klaar voor de oogst. De vlinders fladderden vrolijk rond: Gehakkelde Aurelia, Bruine Beer, Citroenvlinder en weer die bruine met de gele rand. En bedankt voor de voorzetjes, hoor: de Rouwmantel (Nymphalis antiopa)!
Het enige nadeel waren de auto's die langs ons raasden. Zouden daarom al die kruisen langs de weg staan? Nee,daar waren ze te oud voor. Ze stamden, zo te zien, uit de tijd, dat er nauwelijks of geen auto's waren.
In het oude stadje Vals, met Keltische en Romeinse invloeden, klokten we onze dagelijkse cola naar binnen. We hadden toen 75 km afgelegd. Pas als je stilstond, voelde je de warmte als een deken op je vallen. In Coussa was de straat nat. Regen?! Wij reden achter de bui aan. Wij werden alleen nat van de sproei-installaties.
Tegen zessen zagen wij van verre het indrukwekkende kasteel van Foix, ons doel voor deze dag, hoog op een heuvel voor ons liggen. Wij gingen daar eerst bij de kerk aan, maar er was een dienst bezig, zodat we de tampon wel konden vergeten. Foix had een leuk centrum en een Logis de France. Zo, een bed was verzekerd. De man die ons hielp, vond het heel bijzonder wat we deden. Hij vroeg of we de Col d'Aspet deden. :) Dat moesten we maar aan de echte coureurs overlaten.
Onderweg was plotseling de gedachte aan forel voor het avondeten opgekomen. En wat lazen wij op de menukaart? Dus gingen wij er even goed voor zitten. Buffetsalade, dan forel en kaas als dessert. En steeds brood er bij. Dus dat was bunkeren. En het kostte maar 14 euro per persoon.
We konden best iets gebruiken, want we hadden 100 kilometer afgelegd met uiteindelijk toch nog een gemiddelde van 14.1 km p/u.

• 25 Augustus 2011 - 06:02

André G:

Weer prachtig om jullie avonturen te lezen en gelijk een beetje bijgeschool te worden over de natuur. Sterkte voor Kenny met al die beklimmingen en goed blijven drinken is het devies. Sturen jullie een beetje droog weer naar ons toe?

Groet André

• 25 Augustus 2011 - 06:40

Alan:

We zagen ook een vos, een das en een adder, maar die waren aangereden.
    Geweldig!!

• 25 Augustus 2011 - 09:01

Dick:

Dat landschap moet ook heel mooi zijn vanuit de auto. Maar op de fiets schijnt het ook te gaan.