We zijn de weg kwijt - Reisverslag uit Miajadas, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu We zijn de weg kwijt - Reisverslag uit Miajadas, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

We zijn de weg kwijt

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

19 September 2013 | Spanje, Miajadas

We stonden op onder een prachtige sterrenhemel. Eigenlijk zouden we moeten wachten tot de bar openging om te ontbijten, maar voor die tijd werden we gelukkig al geholpen. Heel aardig!
We reden vandaag een nogal aparte route. Het begon met de velden tomaten, die groeiden als aardappels. En daarna reden we ineens tussen de rijstvelden, het China van Spanje. De akkers lagen op terrassen en het broodnodige water kwam via irrigatiekanaaltjes. Blijkbaar ging dat prima, want de rijst kon bijna geoogst worden.
Na 30 kilometer stopten we in het plaatsje Valdetorres. We waren regelmatig langs tomatenfabriekjes gekomen. Op de pulp stapten gewoon Koereigers rond. Het gebied met een delta van rivieren leverde nog veel meer vogelsoorten op: Blauwe Reiger, Purperreiger, Bruine Kiekendief, veel IJsvogels, Ekster, Blauwe Ekster en Klapekster, Hop, Waterspreeuw, een vogel met veel rood aan de kop en nog veel meer. Te veel om op te noemen, dus. Verder zagen we een Das en een Hazelworm.
Diverse keren hebben we moeten zoeken naar de juiste weg, want niet alles staat op de GPS. Krasser was het dat er soms helemaal geen weg was, terwijl die er volgens de Koploper wel degelijk moest zijn. Maar mooi niet. Toch vonden we steeds de route terug en zo bereikten we na 45 kilometer Santa Amalia.
Onze zowaar vrij vlakke etappe eindigde in Miajadas na 70 kilometer (gemiddeld 16.5 km) met slechts 200 hoogtemeters. De volgende plaats lag 40 kilometer verderop en dat was een tikje te ver.
Het dorpje zelf stelde niet zo veel voor en de kerk was gesloten, maar we vonden wel een hotel. Hier konden we ook een biertje bestellen. We zagen er zeker afgepeigerd uit (en de Koploper heeft ook geen grammetje vet meer), want we kregen er steeds wat lekkers bij. Tortilla, gefrituurde ansjovis en tomaten met knoflook, olie en zout. Meneer vond dat we goed moesten eten op onze pelgrimsreis en zeker bij deze temperaturen. En ja, het was 31 graden. We keken even of het zwembad open was. Het was spiksplinternieuw, maar niet in gebruik. Werd het toch douchen.
Trouwens wie nog van plan is om autorijles te nemen, moet hier zijn. 15 euro per uur, inclusief de aanvraag voor het examen.
We moesten nog even denken aan de Tielemanloop, toen we een affiche van hazewindhondenraces zagen. We lazen nog meer: zaterdag worden de stieren met de traditionele toeters en bellen in de arena gejaagd. Goed, dan zorgen wij wel dat we weg zijn.
We zaten in het enige hotel met keuken en die gaat dan pas om 22.00 uur open. Dan wordt het een klein hapje van het één of ander.
En dan gaan we zo weer slapen onder diezelfde schitterende sterrenhemel.

• 20 September 2013 - 07:57

André G:

Kan ik rijst bestellen? Lust het erg graag. Ik denk dat ik Thomas maar een paar maanden naar Spanje stuur. Hier kost het rijbewijs "iets" duurder. Het menu del dia zag er heerlijk uit.

• 20 September 2013 - 09:42

W.Klepper:

Het menu ziet er weer prima uit,het is maar goed dat je op de fiets bent anders moest je bij terugkomst onmiddellijk naar de weight watchers,of aan een of ander poedertje ,ik ken dat nl,
    Goede reis verder en veel plezier en eet smakelijk
    Met vriendelijke groet Wim & Cobie

• 20 September 2013 - 10:43

John Trouw:

Hallo Kees en Corry
    Ik vind het helemaal te gek wat jullie al gedaan hebben met de fiets door Spanje trekken.
    Het ziet er allemaal prachtig uit.
    Je ben daar wel vezekerd van mooi weer.
    De verslagen zijn fantasties,en de foto's zijn ook mooi.
    Petje af voor al jullie belevenissen.

Groetjes John en Els
    Wij wensen jullie nog verder een goeie reis naar Santiago de Compastelo