Trappen en nog eens trappen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Trappen en nog eens trappen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Trappen en nog eens trappen

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

29 September 2013 | Spanje, Burgos

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen tot 07.30 uur. En na een goed ontbijt gingen we pas om 09.00 uur op weg. Tja, zondag, hè. Rustig aan.
In Frómista was het gewoonweg druk met pelerino's bij de St. Martinkerk.
We reden door één van de mooiste gedeelten van de camino, zowel voor wandelaars als fietsers. Een heuvellandschap met prachtige vergezichten. Dit zijn van die plekken waar je je weer heel klein voelt. De gebouwen hadden veel invloeden van de Moren en de Tempeliers. Niet dat we alleen waren, want we ontmoetten veel Santiago-wandelaars en later welgeteld 17 fietsende pelgrims.
Diverse Spaanse wandelaars wezen ons er op, dat we de verkeerde kant op reden. Na enige discussie snapten ze de situatie.
En toen .... eigenlijk hadden we het al opgegeven, ging een grote wens in vervulling. Grote Trappen!! Eerst zes en even later zelfs 21! Daar werden we helemaal blij van. Maakt dit de camino compleet!? Of wacht ons nog meer?
In Castrojeriz, na 30 kilometer, dronken we koffie. Op deze plek stopten we een aantal jaren geleden, omdat we overvallen werden door onweer. Het plaatsje en het hostel waren nog niets veranderd. Er was alleen een rondweg bij gekomen.
Bij Iglesias, tijdens een pittige beklimming, werden we verrast door Vale Gieren die over de top kwamen zweven. Daar bleef het niet bij, wat te denken van 7 Rode Wouwen, Sperwer, Havik, Bruine Kiekendief, Buizerd en Torenvalk. En dat waren alleen nog maar de roofvogels.
We aten in Estepar bij restaurant El Pelegrino een smakelijk pelgrimsmenu met brood en aqua voor 10 euro per persoon. Hier was in 2006 ook de ontmoetingsplek met een meneer uit Limburg die toen de tocht "Oude wegen" volgde en die we tot Santiago regelmatig terug zagen.
Na Estepar was het een tijdje zwaar fietsen door een landschap met weinig groen en slechts enkele gele plekken van de Zonnebloempercelen. Gelukkig werden we afgeleid door een show van 31 Gieren.
En toen doemde daar opeens Burgos op. Alleen bekeken we de stad deze keer van de andere kant. Na 83 kilometer bereikten we de toegangspoort, maar na het zoeken naar een overnachtingsplaats stond de teller op 93 kilometer (15.5 gemiddeld met 800 klimmeters).
Morgen gaan we naar de Kathedraal, want die was nu gesloten.
Het was me weer het dagje wel, waarbij het fijn was dat we zo nu en dan de wind mee hadden.
Nagekomen bericht: Na een Google-onderzoek weten we het nu zeker, vandaag zagen we 23 Rode Patrijzen (en waarschijnlijk hadden we deze soort al eerder gezien).

• 30 September 2013 - 07:49

Riet En Jan:

Goedemorgen,
    alweer genoten van jullie verslag/ het eerste wat gedaan word als de computer opstart.
    Geniet nog van elke minuut deze laatste week, daarna denk ik hebben jullie wel even tijd nodig om af te kicken als het weer arbeiden is. Tot dan!

Gisteren voor ons ook harde wind mee en even om een bakkie "met" op Zierikzee geweest.
    Helaas moesten wij ook weer terug met tegenwind. ( 65km op de teller)

Groeten Riet en Jan

• 30 September 2013 - 08:11

André G:

Lekker al die trappen!! Wij liepen gisteren een rondje door de Kwade Hoek (>10 km). We missen helaas jullie kennis van al het gevogelte. Succes komende week!

• 30 September 2013 - 08:46

Dick:

Zeg, Koploper, weet je nog van die strenge winter toen er gezegd werd dat er Grote Trappen op Flakkee waren. En wij maar zoeken. Niks gevonden, natuurlijk. En nu hebben jullie ze toch gezien. Het is dat jaloersheid niet zo'n mooie eigenschap is, want anders ......... En ook heel dapper dat jullie er bijna 3000 km voor gefietst hebben om ze te zien. Blijf genieten van het fietsen, de bakkies koffie, de Menu's del dia's, het landschap, de dorpen, de steden, de vogels en de steile beklimmingen.