Het geluid van de stilte - Reisverslag uit Badarán, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Het geluid van de stilte - Reisverslag uit Badarán, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Het geluid van de stilte

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

25 Augustus 2014 | Spanje, Badarán

Vanmorgen waren er hele vroege vogels bij. Om 05.15 uur waren de eersten gevlogen. Wij vertrokken als laatsten. De foto's werden bij het verslag geplaatst en weg waren we.
Zoals bijna altijd kregen we glooiende wegen met bermen vol kruiden voorgeschoteld, maar ook voorzien van enkele pittige klimmetjes. We kwamen langs wijngaarden met de mooiste namen, de vergezichten waren ronduit prachtig en alom rond ons heerste, op enkele vogelgeluiden na, stilte. Het werd al snel warm en het was windstil. Zelfs de windmolens op de bergkam stonden stil en dat is heel bijzonder voor deze streek.
In Logroño (na 27 km) was het tijd voor koffie en brood en de stempel was ook binnen. De stad begon net te ontwaken en de lokale bevolking zat aan het ontbijt. We ontmoetten een Nederlands stel, die bezig waren aan de hele camino, terwijl ze nog nooit gefietst hadden. Zij hadden de eerste twee weken slecht weer gehad in Frankrijk en dat riep bij ons barre herinneringen op! Langs het pelgrimspad ontmoetten we ook nog veel wandelaars.
Na Logroño reden we langs een stuwmeer en een recreatiepark. Een eekhoorn rende een stukje mee, maar hij was bergop te snel voor ons. Verder zagen we een kudde met herder op de stoppelvelden en een slang. Bij een bodega stonden de kratten klaar voor het bottelen.
Na 41 km arriveerden we in Navarrete. Op een overschaduwd plein (niet verkeerd bij nu al 29 graden) aten we brood. We zagen weer veel families met kinderen. Blijkbaar was het hier ook nog vakantie. Diverse opa's zaten te borrelen, een juiste manier om het bloed te verdunnen uiteraard.
De cola-stop was in Nájera na 59 km. De temperatuur was opgelopen tot 32 graden en het was om te smelten. Bovendien hadden nogal wat plaatselijke vliegen de nare gewoonte opgevat om ons te steken. Gelukkig brachten de Koningspage, het Geaderd Witje, Blauwtjes en Zandoogjes wat afleiding. We moesten even zoeken naar de juiste route.
Tenslotte kwamen we uit in Badarán na een heftige klim. Pffff. Dat was eigenlijk gekkenwerk en we waren behoorlijk uitgewoond. Niet zo gek natuurlijk bij een temperatuur van 34 graden. In het dorpje waren de straten bijna leeg, kwam dat door ons of door de warmte? Bij een bar informeerden we naar een hostel. En zowaar, dat lukte! We namen een verkwikkende douche en gingen weer naar de bar. Wat dacht je: dicht! Het was te hopen dat we later nog wat konden eten en drinken.
En dat lukte. Menu del dia voor 15 euro per persoon, inclusief de wijn. Bovendien kon de Koploper genieten van een wedstrijd van Real Madrid voor de Spaanse Liga. De waard hielp ons bij het uitzoeken van ons ontbijt voor morgenochtend. We hebben namelijk het plan opgevat om vroeg (voor 08.00 uur) te vertrekken en na 12.00 uur niet meer te fietsen en eventueel na 18.00 uur verder te gaan. We zien wel. Straks snel slapen, want het licht gaat uit.

Vogeluitslagen: Torenvalk, Ekster, Zwarte Kraai, Groenling, Sijs, de eerste Ooievaars, Blauwe Reiger, mussen, Bijeneter, zwaluwen en Blauwe Kiekendief.

Afgelegd 71 km, 13.5 gemiddeld en 987 hoogtemeters.

• 25 Augustus 2014 - 22:30

C&A:

Jullie hebben in ieder geval beter weer dan thuis ;-). Verstandige beslissing om net als Spanjaarden siësta te houden. Rustig aan verder en vooral genieten.

• 25 Augustus 2014 - 23:11

Corry:

Qua weer beter dan hier, met die temperaturen moet je in zee liggen of in de schaduw onder een boom. Verstandig op z'n Spaans morgen, rustig aan t ' is nog maar net begonnen. Blijf genieten

• 26 Augustus 2014 - 08:02

André G.:

Nu al een tropenrooster? Jullie hebben groot gelijk. Geniet er maar van.

• 26 Augustus 2014 - 09:24

Wim Klepper:

Goedemorgen,niet alles morgen doen dan kom je nooit meer thuis.
    Groetjes Wim & Cobie

• 26 Augustus 2014 - 09:27

Goris:

Heet daar in Espagna. Hier net de regenmeter geleegd. 28 liter p/m2 net genoeg voor een korte douche. Elk nadeel heb z`n voordeel.

• 26 Augustus 2014 - 10:09

Doom En Leny:

Hallo zwoegende genieters (genietende zwoegers?),

Wat is het weer ongelijk verdeeld! Konden we de temperatuur maar middelen: (34+16):2=25 graden, voor jullie én voor ons beter. Maar ja, zo werkt het (gelukkig) niet.

Groeten uit Zaandam, we blijven jullie volgen!

Leny en Doom

• 26 Augustus 2014 - 11:22

Sharon:

Alhoewel wij snakken hier naar een beetje zon, snap ik dat met het fietsen het voor jullie echt te warm wordt in de middag. Goed idee om de middag een beetje te vermijden. Veel succes !!!