ATB'ers en .... E-bikes!? - Reisverslag uit Rute, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu ATB'ers en .... E-bikes!? - Reisverslag uit Rute, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

ATB'ers en .... E-bikes!?

Door: cenk

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

14 September 2014 | Spanje, Rute

Vanmorgen, de zon was net opgekomen, gingen we om 08.30 uur op de pedalen. We reden een gedeelte van de Via Verde en wel tot Cabra. Was dat even een feest voor ons, want dat betekende 13 km vlakke weg.
In Cabra vielen we in de start van een wielerkoers. We schreven ons niet in, want de anderen reden allemaal zonder bagage. Het station van Cabra wordt nog steeds in ere gehouden. Enkele locomotieven staan hier louter en alleen voor de sier. Iedereen die zijn of haar ochtendwandeling heeft gemaakt, kwam wat eten of drinken. Het was druk met ATB'ers op de Via Verde en dat in beide richtingen.
We ontdekten de afslag naar Rute, het einddoel van deze dag. We kruisten weer de Via Verda naar Lucena en we konden de verleiding niet weerstaan, we volgden onze oude route, de N331. Zo reden we gedeeltelijk om de bergrug heen. Maar morgen is er geen ontkomen aan. We waren blij als we onder de beschutting van enkele bomen konden fietsen, want het was warm onder de wolkeloze hemel. Soms voelden we een verkoelend briesje. Erg aangenaam.
Na 34 km maakten we een extra drinkstop in Llanos de Don Juan.
Vanaf hier was het nog 14 km naar Rute, tenminste volgens de kaart. Maar voor we daar aan begonnen, gingen we eerst even bijkomen in een park met een speelplaats voor ouderen. En dat natuurlijk in de schaduw.
In het laatste gedeelte reden we regelmatig langs rivieren waar weinig of zelfs geen water in stond. Deze weg is vooral bedoeld voor vrachtwagens, maar die rijden op zondag niet. Bij het Parque Natural Sierra Subbética kwamen we weer op onze eigen route met de beboste heuvels en de witte dorpjes tegen de hellingen geplakt. De laatste drie kilometer moesten we nog even klimmen en dat viel tegen!
In Rute gingen we eerst eten: Bocadillos con tortilla en dat smaakte prima. Op het terras zaten vier hombres. Het waren ATB'ers en de cervaza smaakte hen goed. Zou hun dagtocht er ook opzitten? Ze vroegen of we op E-bikes reden. No no! En ze wilden weten hoeveel onze bagage dan wel niet woog. 30 kg. O la la. Ter controle tilden ze onze fietsen op! Daarna kwamen ze ons een hand geven. Felicitas!
Vanaf het terras konden we het hotel al zien liggen. En we troffen het, met zwembad. Zo ging het wel verdacht veel op vakantie lijken, zeker omdat we het vandaag rustig aan gedaan hadden. We moesten ook een beetje tijd over houden voor een cerveza, niet waar!
Om verdere kosten te besparen, aten we brood op ons balkon.

Vogels: Bijeneters, Hop, Vale Gier, Groenling, Torenvalk, Huiszwaluw, Boerenzwaluw, Rotszwaluw, Zwarte Kraai, Gaai, Rode Patrijs.

Afgelegd 51 km (de volgende overnachtingsplaats was pas over 40 km en dat vonden we te ver gaan, zeker nu het weer 30 graden was geworden), gemiddeld 13.4 km en 607 hoogtemeters.

• 14 September 2014 - 23:05

Dick:

Kijk, die Spaanse hombres slaan verstandige taal uit! Neem toch een E-bike. Heb je aan het eind van de dagtocht veel meer tijd voor de cerveza's en je bent niet zo moe!
    Jullie nog veel succes voor het laatste stukje tot de kust!

• 14 September 2014 - 23:15

Daniel:

Een rustige dag kan geen kwaad ,want je weet dat je de andere dag er weer flink tegen op moet.

• 14 September 2014 - 23:26

André G:

Speelplaats voor ouderen? Niets voor jullie! De penningmeester let weer goed op. Gelukkig maar

• 15 September 2014 - 08:36

Kees Van Dam:

Respect hoor, ik lees jullie verslagen met belangstelling.
    En wat die E bike betreft, ik ben er erg blij mee. Eindelijk kan ik K eens bijhouden. goed gevoel.
    Succes en geniet er van !

• 15 September 2014 - 08:46

Goris:

Speelplaats voor ouderen............ E-bikes.......... Rustig aan doen...... Hier klopt iets niet. Oké de grote Vuelta is voorbij, maar jullie gaan nog even voor de laatste etappes. Zet `m op.

• 15 September 2014 - 20:40

Robert:

Heerlijk dat warme weer, hier is het gelukkig ook wat warmer geworden.. De plantjes hebben al in geen dagen regen gezien.. Zo'n e-bike lijkt me ook wel wat :) dan zou ik wat vaker de fiets pakken hahaha