Kanaaltje hier, Kanaaltje daar. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Kanaaltje hier, Kanaaltje daar. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Kanaaltje hier, Kanaaltje daar.

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

03 September 2015 | Frankrijk, Charmes

Vanmorgen een slow start, eerst nog de stad in langs de Cathédrale voor een bezoek. Helaas ging deze niet open op de tijd die stond vermeld, 9.30 uur. Nog gewacht tot na 10.00 uur met een lekkere chocolat chaud maar helaas.
Dan maar op de fiets gestapt. We volgen het Canal de Jonction tot we bij een splitsing komen bij Messein. Hier wordt er een ander Canal langs de Moselle gevolgd tot aan Tonnoy. Het eerste Canal heeft 13 écluses stroomopwaarts, beetje klimmen. Na de splitsing mogen we er 4 stroomafwaarts fietsen.
Het landschap heeft veel weg van het Zuid Limburgse, glooiende dalen en beekjes die op het Canal uitkomen. Weilanden met bessenhagen waar het vee in rondloopt. Het is vanmorgen 17 graden, half bewolkt.
Net voorbij Tonnoy volgen we de D-weg, even iets anders. We rijden langs een bos waar we een Dassenburcht zien. Verder stilte, af en toe een auto die ons passeert. Enkele andere bepakte fietsers rijden ons tegemoet richting Nederland. Waar zouden die zijn gestart?
De eetstop is in Velle-sur-Moselle, 33 km., in een speelpark voor jong en oud.
In de zon is het heerlijk warm maar af en toe een wolk zorgt toch weer voor koelte, het is 20 graden.
Langs alle waterlopen en meren die we passeren, zitten verschillende pêcheurs te wachten, kijkend naar de dobber en weinig vangst.
Uiteindelijk komen we in Charmes, klein dorp aan de Moselle, in de Vosges. Waar we het hoge gedeelte vermijden en alleen de kanaaltjes volgen.
Hier zoeken we een overnachting. Het ene hotel is vol, het andere hotel heeft vakantie, geen B&B maar via-via kunnen we overnachten op de Camping les Iles. Daar staat een tent waar we in kunnen overnachten. Wel zelf je slaapzak uitrollen en douchen zoals de andere kampeerders.
Na het opfrissen gaan we een biertje drinken en pizza eten om ons daarna op te rollen in de slaapzak.
Bij het eten spreken we andere Nederlanders die met de camper rondtrekken. Misschien ooit.......??

Totaal gereden vandaag 65 km, 14,9 gemiddeld 306 klimmeters.

Vogels: Kraai, Reiger, Koolmees, Putter, Buizerd, Waterhoen, Zwaan, Mus, Spreeuw.

Planten: Herftsstijlloos, Valeriaan, Zevenblad, Smeerwortel, Luzerneklaver, Zuring.

Verkeersslachtoffers: Wezel, Hermelijn.

Vlinders: Blauwtje, Hooibeestje.

• 04 September 2015 - 08:00

André G.:

Was de Bisschop wezen stappen?? Jullie blijven deze vakantie ruim binnen het budget met zulke accommodaties. Ziet er wel knus uit!

• 04 September 2015 - 09:28

Goris:

Hallo Marianne en Koploper. Ja da`s nu een goed idee, een camper. Gewoon de fietsen mee achterop, want in rechte lijnen fietsen, dat is leuk, maar rondjes rijden en weer terugkomen om de zelfde plek is ook geweldig. Wij motormuizen doen dat ook. En ja die tent heeft ook z`n charme, zeker als je naar warmere oorden rijdt. Groeten.

• 04 September 2015 - 12:02

Doom En Leny:

Dat noemen ze nu "met de franse slag". Zo te zien is Marianne's fiets met hollandse degelijkheid hersteld!

• 04 September 2015 - 20:34

Lyanne:

Hoi, wat een grappige tent. Gezellig.
    Met de camper naar barcelona reizen klinkt in mijn oren ook veel relaxter ;-)
    Veel fietsplezier nog.
    Liefs!!

• 05 September 2015 - 22:06

Iman En Jannie Braber :

Dat kunnen wij jullie aanraden.........rondreizen met een camper en fietsen achterop! Wij staan nu op een camping iets ten oosten van Tours en vandaag zijn we met de fiets naar Tours centrum gegaan. Daar hebben we o.a. de basiliek bezocht. Daar komen ook pelgrims op weg naar Santiago de Compostelle. We zagen er de Jacobsschelp en moesten aan jullie denken. Veel fietsplezier nog en mooi weer! Groetjes van Iman en Jannie