Brocante - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Brocante - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Brocante

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

04 September 2015 | Frankrijk, Fontenoy-le-Château

Vannacht was het 4 graden in "la petite tente". Er was ook een schitterende sterrennacht te zien, tenminste dat vond de Koploper. Om 7.00 uur waren er mede campingfietsers al bezig met het samenpakken van hun spullen. In "la petite tente" dachten ze nog na of ze er al uitkwamen. Marianne verzuchtte: "Ik weet zeker dat ik nooit op poolexpeditie ga, bij deze temperatuur heb ik al een koude neus". Koploper: "Misschien in geïsoleerde tent?"
Rond de klok van 9.00 uur gaan we op weg, de stramme benen hebben tijd nodig om soepel te worden. Bij het verlaten van Charmes volgt de weg een glooiend landschap met weilanden en akkers. Het mais wordt geoogst.
Tegemoetkomend een groep van 50 (meest Hollandse) wielercoureurs, sommigen groeten maar de meeste zijn met hun course bezig. De benen worden warm bij de klim van 4 %-5%, het valt met fietsen mee.
De chocolat chaud stop houden we in Dompaire op 25 km, de zon probeert door te komen. Binnen zit de plaatselijke bevolking aan de bar, zij vullen gelijk de lotto in. Je weet maar nooit of je de prijs wint.
Bij Girancourt, 36 km. wordt er eerst gegeten voor we de route langs het Canal de l'Est volgen. Een andere Hollandse jongedame fietst dezelfde route, zij houdt ook haar lunchstop.
De route volgt het Canal en we volgen deze stroomafwaarts langs 26 ecluses. Sommigen klein verval van 3 meter, sommigen tot 6 meter. Het rijdt heerlijk. Rechts van ons het Canal, links van het fietspad een stromend beekje met laaghangende begroeiing, een IJsvogel scheert over het water.
Bij Fontenoy-le-Château zou een overnachting zijn en een winkel, maar helaas, de winkel staat te koop en de overnachting is er niet. Wel een camping, maar daar willen we even niet aan denken.
Na een aantal kilometers volgt er een afslag met een verwijzing van een B&B en kamperen bij de boer: "le grand Curtille". Er is plaats en zelfs voor de maaltijd is er een mogelijkheid. Marianne hoeft niet lang te denken. "Geen koude neus vannacht". In de schuur staat er heel veel Brocante, Marianne kijkt haar ogen uit. "Jammer dat we op de fiets zijn". Er zijn bijzondere schotels, dezelfde als het gebakservies van haar ouders. De beheerder heeft hier de oplossing voor: "Over enkele tijd kom ik naar Sliedrecht, neem ik het voor je mee". Koop gesloten, Koploper is stil.
De gastvrouw verzorgt de maaltijd, vele gangen volgen elkaar op. Samen met andere gasten en de jongedame die we eerder zagen en ook bij ons op de camping en B&B is aangekomen, wordt het een heel gezellige avond.

Vandaag 72 km gefietst, 14,9 gemiddeld en 467 klimmeters.

Vogels: 3x IJsvogel, witte en gele Kwikstaart, Boomklever, Buizerd, Putter, Gaai, gekraagde Roodstaart, Reiger, Kraai, Merel, Mus.

Planten: Sepia, Ruw-, Kluwen- en Grasklokje, Duifkruid, Cichorei, Spirea, Andoorn, Brandnetel, witte Dovenetel, Kattenstaart.

Vlinders: Atalanta, Hooibeestje, Kolibrievlinder, Koolwitje.

Jura: Elk jaar maken we een boek van ons verslag. Leuk om na te lezen waar we zijn geweest en wat we hebben meegemaakt.

André: Het budget wordt inderdaad goed in de gaten gehouden. Het volledig verblijf van vandaag is goedkoper als 1 nacht in Namen.

Anja en Jos: De Loosdrechtse Plassen zijn we nog nooit rond gefietst. Zullen we nu dus moeten ondernemen om idee te krijgen van Lac de Madine.

Voor iedereen: Fijn Weekend.

• 04 September 2015 - 23:19

André G.:

Fijn dat Marianne geen koude neus meer hoeft te hebben. Toch jammer van al die brocante. Niet best voor het budget en de beschikbare ruimte aan de Prins Bernhardlaan.

• 04 September 2015 - 23:48

Corry:

Dat maakt jullie belevenissen zo leuk. Waar gaan ze slapen iedere dag weer spannend en bijzonder. Hier regent het weer vreselijk riool borrelt weer onheilspellend. Blijf genieten en jullie fijne voortzetting, ik weekend met logé; ))

• 05 September 2015 - 10:48

Goris:

FF serieus, die brocantes maken wel heel veel indruk bij Marianne. Is het een idee, dat iemand met een camper meerijdt. In Punta Brava mogen jullie dan voor de terugreis instappen. Fietsen op de drager achterop de camper. !!!! Oh ja, ik hoop dat jullie beter weer hebben dan wij. Groeten.