Une Marche en Velos - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Une Marche en Velos - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Une Marche en Velos

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

06 September 2015 | Frankrijk, Beaune

Vanmorgen selfmade ontbijt op 't gemak. In Gray nog even langs de bakker voor het rantsoen voor vandaag. Bij de brug zitten zwanen te warmen in de zon voordat ze de rivier opzwemmen. De zon is er maar de temperatuur is 12 graden. We zien de jongedame weer, zij heeft op de camping geslapen. 9.00 uur rijden we de stad uit. Het landschap licht glooiend met grote stukken weiland en akkers. Het graan is er af maar je ziet de sporen die door de trekkers werden gemaakt om de grond te egaliseren. Eksters en gaaien vliegen de bomen in, elkaar bevechtend welke tak ze mogen hebben.
Bij diverse dorpjes zien we de kleine teelt, nu van de lokale bevolking voor eigen gebruik.
Uit diverse tuinen komen al vroeg de geuren van de bbq. Zondag is tenslotte een familiedag voor de Fransen. Verder is het stil op straat.
De chocostop houden we in Pontailler-sur-Saône, 29 km. Het is nog steeds fris, 15 graden. We zien nog verschillende bootjes die op het Canal varen.
Bij Lamarche-sur-Saône is het erg druk. Veel geparkeerde auto's. Marianne denkt: "vast een Brocante". Maar het blijkt een start voor une Marche. Veel mensen staan nog te wachten voor de start, maar er zijn ook al wandelaars vertrokken. Voor ons nostalgische beelden. Wij hebben ook veel lange afstandwandelingen gemaakt. En hier zouden we zo mee kunnen doen. Hoewel,.... Verder rijdend door het bos zien we een veld waar veel klapbanken en tafels staan opgesteld voor de wandelaars als ze terugkomen, zodat ze kunnen eten. Verwijspijlen geven aan waar welk eten kan worden gehaald. Bij een oversteekplaats in het bos staat een muziekband opgesteld ter ondersteuning voor de wandelaars. Zo dat is nog eens een idee voor de Tulpentocht. De start om 11.00 uur en iedereen kan na afloop een maaltijd krijgen. Hele families lopen mee.
Het fietspad wat moet worden gevolgd is een pad met zand, gruis en kleine steentjes met veel hoogte verschil. Naar beneden fietsend is het slipperig en eng, naar boven best klimwerk. Een ree staat aan de rand van het bos en kijkt ons aan en na maar ze blijft rustig staan.
Bij Premières, 49 km. houden we een eetstop bij de aanleg van een nieuwe Jeux de Boules baan en een speelplaats voor de jeugd. Het is een plekje in de zon maar de wind maakt het nog steeds fris. Uitzicht over een glooiend land.
We hebben de rivieren en kanalen verlaten en rijden verder door bossen en landbouwgebieden. De huizen en tuinen zien er mooier uit. We rijden nu in de Côte d'Or. Dit moet het land zijn van de wijn, al hebben we nog geen wijngaard gezien.
In Saint-Nicolas-lès-Cîteaux schijnt er een Gîtes et Chambre d'hôtes te zijn. Dat klopt. De Gîtes is helaas bezet en de Chambre is vrij maar er kan niet zelf worden gekookt. Ja helaas, dan is het trop cher pour nous. Over de vlakte waait een flinke kille wind die je in het bos niet voelt.
Bij Chorey en bij Gigny kwamen de eerste wijngaarden, ze zijn er dus toch!
Even later reden we de stad Beaune in. Op de route naar het centrum alleen 3, 4 en zelfs 5-ster hotels. Koploper: "Laten we nog even om de hoek kijken".
Formidable: een 2-ster hotel en ze hebben plaats. Fietsen kunnen op de binnenplaats gestald, kamer klein maar volledig. Twee straten van het "oude" centrum. Na het opfrissen gaan we de stad in. Eten, drinken en rondkijken.

Vandaag 102 km. 15,9 gemiddeld en 625 klimmeters.

Voor jullie morgen ook weer een werkweek, prettige maandag.

Vogels: 3x IJsvogel, Torenvalk, Buizerd, Zwartkop, gekraagde Roodstaart, Reiger, (wolk) Spreeuw, gele Kwikstaart, bruine Kiekendief, Tapuit, Vink.

Planten: Rozemarijn, Kervel, Rucola, Dille, Zevenblad,
Lievevrouwebedstro, Kamille, Heide, Kluwenklokje, Brunel.

Vlinders: Atalanta, Hooibeestje, bruin Zandoogje.

• 07 September 2015 - 08:05

Wim & Cobie Klepper:

Veel plezier op de fiets,ik zal ze de groeten doen op 't Oord vanmiddag tijdens de CR vergadering.
    Gr Wim

• 07 September 2015 - 08:08

André G.:

Goed idee Marianne, ook al hebben we al muziek in Stad. De koploper is en blijft goed bezig!

• 07 September 2015 - 08:55

Goris:

Zo weer 100+ kilometer van Koploper en Marianne. Chapeau. Zondag de route gevolgd en voor de overnachting niet gegokt op Beaune. Want dat was weer 100km. Mijn hart gaat wel open van al die mooie foto`s. Zelf nog een B&B gespot in Antilly aan de D35c, ongeveer 3 km ten noordwesten van Argilly. Het bord op de gevel gaf wel 3 sterren aan. De prijs op internet was ook wel 3 sterren. Fijne fietsweek toegewenst. Groeten: the Navigator.

• 07 September 2015 - 21:54

John En Els:

Hoi Kees en Corry
    Jullie zitten alweer een behoorlijk stukje in Frankrijk .
    We lezen elke dag jullie belevingen van onderweg
    Het blijft interessant om alles te volgen.Het weer word volgens ons ook wat beter als je wat verder in Frankrijk komt.
    De foto's zijn prachtig en we gaan jullie verder volgen,nog fijne dagen

Groetjes John en Els