Een korte etappe met een staartje - Reisverslag uit Le Brugeron, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Een korte etappe met een staartje - Reisverslag uit Le Brugeron, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Een korte etappe met een staartje

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

09 September 2015 | Frankrijk, Le Brugeron

Na een goede nachtrust en vanmorgen een super ontbijt vertrokken om 9.00 uur. De drukte van de stad was al snel achter ons en we maken ons klaar voor een klim van 37 km. In begin zal dit met 3 a 4 % omhoog gaan maar later kan dit tot 9% oplopen. We zien wel. We worden verrast door de Wouw. Al dagen speurt Marianne de lucht af om deze vogel te spotten maar vandaag .....eindelijk. Na Renaison begint het echte klimwerk, 8 en 9%. We stoppen bij Les Barrages, 18 km. Even op adem komen voor de volgende klim. Het meer is 5 meter onder waterpeil. Gebrek aan regen?
Een Tsjechisch paar stop bij ons. Meneer spreekt ons aan: "We have bikes too". Ja, dat zien we. In de auto! Grapjas.
We vervolgen onze "klim" via de D41. Het wordt warm. Mooie uitzichten en doorkijkjes wisselen elkaar af. Een witte herdershond volgt Marianne in het achterwiel. Maar omdat ze niet reageert op zijn aanwezigheid verliest hij snel zijn belangstelling.
Bij het stilstaan voor een adempauze voel je de stilte. In la Croix Trévingt is de eetstop rond 13.00 uur, 28 km. Dit dorp heeft 8 huizen, waarvan één hotel in vroegere dagen. Er is één nieuwbouwhuis, te zien aan de tuin met kinderspeelgoed, verder oude gebouwen.
Sprinkhanen over ons pad, grote van zeker 8 cm en bruingrijs. Aan de kant van de weg staat een bord voor Chambre d’Hôtes aan de top bij la Mataude. Wat in 3 uur klimmen is bereikt, rijden we in 13 minuten naar beneden naar St Just-en-Chevalet. Een gezellig dorp met volop accommodatie maar we willen vandaag overnachten in Noirétable, 10 km verder.
Er komt nog een lekkere klim, want men moet niet denken dat het klimwerk over is. Langs verschillende zagerijen, zowel voor stookhout als voor planken. Noirétable heeft één hotel fermé, één hotel en Congé, ja dan houdt het op. Het is even slikken maar het is niet anders; doorfietsen. We eten wat en drinken water. Tja, hotel fermé, zit niets anders op dan eigen water drinken. Koploper vult voor alle zekerheid nog even de watervoorraden aan bij een buitenkraan. Bij Vollore-Montagne zou weer een overnachting zijn, we wagen het om verder te gaan. We kunnen niet anders. Hôtel des Toeriste, speciaal voor motoren. Zouden ze fietsen toestaan? Zijn tenslotte ook tweewielers.
Hôtel est Complet! En de gîtes dans la region, aussi! Toutes est complet pour des moteur. Nou Goris, bedankt. Monsieur is zo vriendelijk om voor ons te bellen naar onze volgende bestemming. Hij heeft een adres 15 km tegendraads onze route. Non merci. Alleen langs onze weg. Route gaat verder door bos van sparrenbomen. In Le Brugeron is een camping waar ook tenten worden verhuurd, daar kunnen we terecht. Het hotel in dat dorp heeft de voicemail aan staan. Tja, weinig kans dus. Tegen 19.00 uur bereiken we Le Brugeron. Het hotel is open. Koploper naar binnen en het lukt om een overnachting te regelen, met eten en ontbijt. Monsieur helpt ons met het stallen van de fietsen en met onze bagage. Hij zegt: "Ce soir un bon dîner pour vous".

Vandaag: 80 km. 13,1 gemiddeld en 1501 klimmeters.

Vogels: Zwarte Wouw, Zwarte Specht, Winterkoning, plus alle voorgaande

Planten: Graslelie, Zandblauwtje, Blaassilene, Tijm, Munt.

Dode adders op en langs de weg, helaas.

Andre G: Wij ook.
Het bankje "Loire". Uitzicht was Formidable.!

• 10 September 2015 - 08:02

André G.:

En dat goede diner hebben jullie zeker verdiend. Alleen Tom Dumoulin fietst nog sneller dan jullie.

• 10 September 2015 - 09:04

Lyanne:

Mooi verhaal. Helemaal die eerste zin! Na een goede nachtrust. .. lijkt wel n sprookje. Haha kan niet wachten op n goede nachtrust ;-) Liefs! Kus van ons.

• 10 September 2015 - 10:10

Carla Boekestijn:

Ik lees met veel plezier jullie leuk geschreven belevenissen op de fiets. Ga zo door!! We krijgen er zelf ook zin in om zo vakantie te vieren.

• 10 September 2015 - 10:37

Wim & Cobie Klepper:

Het was zo te lezen een zware lange dag,maar als ik naar de foto collage kijk en dan vooral naar de kaasplank en de wijn dan zou je toch zo mee gaan doen ,ziet er heerlijk uit geniet er van .
    Veel plezier en eet smakelijk Wim & Cobie

• 10 September 2015 - 14:45

Maartje En André:

Prachtige omgeving! Wij hebben van de zomer 3 weken doorgebracht in Murol, 35km ten zuidwesten van Clermont Ferrand in het Puy de Sancy. Schitterende omgeving, maar alleen maar klimmen... Was goed voor de heuvel trainingen voor André ;-)
    Veel plezier nog!
    Groetjes van ons

• 10 September 2015 - 17:24

C&A:

Schitterende omgeving. Hebben daar verschillende jaren rond getoerd. In de barrage Les Noes heeft Tara meerdere keren met veel plezier gezwommen.
    Veel plezier en mooie tocht verder. Groetjes

• 10 September 2015 - 22:09

Krootje:

Wij hopen het zaterdag makkelijker te hebben bij de G-O classic,
    PETJE AF VOOR JULLIE>
    Groet Krootje