De grillige l'Hérault. - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De grillige l'Hérault. - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De grillige l'Hérault.

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

17 September 2015 | Frankrijk, Vias

Vanmorgen weer een uitstekend ontbijt maar dat mag ook wel voor de prijs van logies. Het is weer bewolkt, 16 graden dus vertrekken we weer met de jasjes aan. Wie verwacht dat de afdaling is begonnen heeft het mis. De route loopt op deze hoogte verder en zijn er verschillende vervelende steile klimmetjes tot wel 10%, pfffff!
Langs de gaarden van druif, vijg en olijf is het plezierig fietsen, ondanks de hoogteverschillen die moeten worden genomen. Tijd genoeg om de omgeving goed in je op te kunnen nemen. Koploper is in zijn nopjes.
De bewolking breekt, de wind laat zich weer voelen en langzaam komt er een zonnetje door.
Bij Brignac, 16 km. zien we weer welke verwoestende werking water kan hebben. Hele wijngaarden verwoest. De ranken met druiven liggen om, werkvolk is bezig met het opruimen van de ravage.
De route loopt nu langs een erg druk gedeelte met 2 rotondes waar auto's vanaf de A 75 met vliegende vaart op af rijden. Als fietser ben je dan in de minderheid. We vragen ons af of er geen optie was om deze drukte te mijden.
In Nébian, 24 km. willen we een koffiestop houden maar helaas. Hoewel we alle straatjes van het dorp doorrijden, is geen bar open. Ze zijn vast allemaal druk met andere dingen.
Verder weer omhoog, langs wijngaarden en even iets plukken om te kijken of het wel de goede smaak heeft. Via mooie lanen met platanen, waardoor je de dorpjes uitrijdt, weer langs de velden. Uitkomend op een plateau bij Nizas, wat een beschermd natuurgebied is, met een weids uitzicht. Met bijzondere vogels en ja, ook deze keer de kuifkoekoek gezien!!
Daarna afdalen naar Pézenas, 43 km, lekker zonnetje en 24 graden. Hier vinden we een bankje bij het VVV voor onze lunch. Het VVV is gesloten en wij vermaken ons met kijken naar de mensen die toch proberen of de deur niet open is, hoewel ze de openingstijden lezen.
Hierna volgt de route de rivier, die wij een paar keer mogen kruisen. Bij Bessan verlaat de route de rivier wanneer we richting Vias rijden.
We vinden een onderkomen in Vias-Plage, 100 m. van het strand, 26 graden.
Wanneer we later wandelend het strand bezoeken zien we grote hopen hout, aangespoeld via Cap d’Agde waar de l'Hérault de zee bereikt.

Vandaag 71 km. 14,7 gemiddeld en 501 klimmeters.

Vogels: Kuifkoekoek, Rode Patrijs, Veld- en Kuifleeuwerik, Boeren- en Huiszwaluw.

Planten: Aloë, Yucca, Oleander. We komen zuidelijker.

Ander: Hagedis, Woelmuis

• 17 September 2015 - 21:35

Corry:

Uitstekende ontbijten, jullie hebben een streepje voor hoor, ontbijt in Engeland oké, maar in Frankrijk goed ontbijt??? Strand lekker weer ik zou zeggen relax. Hier moet de kachel aan, dus blijf genieten van alles daar.xxxx

• 18 September 2015 - 08:20

Goris:

Hallo Marianne en Koploper. Deze week weinig `` Digitaal op route meegereden`` Beetje druk met de vakbond en computerwerk. Oude laptops nieuw leven in blazen met een SSD schijf EN WINDOWS 10 er op. Lekker bezig dus. Wel ff aandacht besteed aan jullie gevaarlijke capriolen bij de A75. Ik heb een omleiding in Basecamp gemaakt, die veel leuker maar ook veiliger is. 700 meter langer moet kunnen. Misschien toch iets om die rotondes te mijden. Groet van de navigator.

• 18 September 2015 - 08:26

André G:

Er komen gelijk mooie vakantieherinneringen boven bij het lezen van de naam Vias Plage. Geniet van de mooie omgeving en op naar Carcassonne.

• 18 September 2015 - 15:39

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry en Kees,

Eindelijk mooi weer ! Ik hoop dat het zo een tijdje blijft. Dat verdienen jullie langzamerhand wel na de lage temperaturen, de storm en de regen. Ik ken de omgeving en die is mooi. Geniet ervan de komende dagen.

Mvg.

Jura