Weg van de snelweg - Reisverslag uit Almazán, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Weg van de snelweg - Reisverslag uit Almazán, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Weg van de snelweg

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

20 Augustus 2016 | Spanje, Almazán

Vanmorgen weer een selfmade ontbijt of wachten tot na 9.00 uur.
Nee, dan zijn we al weer vertrokken. We willen graag voor de grootste warmte al een eind op pad zijn. Vanmorgen is het half bewolkt, 17 graden.
Eerst wordt de N234 stevig klimmend, soms 8 %, gevolgd om weer een aansluiting te krijgen op onze route. Stijgen zelfs naar 1100 meter en na 10 kilometer zijn we op de route. We rijden over een verharde, mal estado, weg langs uitgestorven dorpen. Soms zijn er 2 huizen bewoond, herder en boer. Alleen Villaseca de Arciel heeft ongeveer 20 bewoonde huizen, maar geen café of bar. Wel veel velden met zonnebloemen, volop gekweekt. Andere stukken grond met stoppels waar eerst het graan stond.
In Gómara, 37 kilometer, vinden we een Panaderia en bij navraag een bar die zich bovengelegen bij de kerk bevind. We lopen er heen; 15 % fiets je niet even op.
Hier komen we bij het marktplein waar de plaatselijke Brassband net pauze houdt. We boffen weer maar als we binnen koffie willen drinken vluchten we naar buiten. Alle bandleden komen binnen eten en drinken en hebben het héél gezellig. Wat een gekakel.
We vervolgen onze route over een breed goed geasfalteerde weg. Niet druk nu, het is zaterdag. We hebben de wind in de rug en draaien de pedalen lekker rond.
Koploper vindt dat we via Alparrache verder kunnen, weg van de snelweg, deels door het bos.
Maar voor we zover zijn, komen we bij Cubo de la Solana. Hier maken we een eetstop bij de kerk en drinkfontein; 58 kilometer. Een geluidswagen rijdt door het dorp met de melding dat er die middag een fiesta is in het dorpshuis. De chauffeur stopt bij de fontein om zich op te frissen. Wanneer wij onze bidons willen vullen vindt hij het water voor onze bidons te warm en biedt zijn drinkwater uit een koeler aan en vult onze bidons. Muy agradable.
De weg door het bos is glooiend, met soms pittige stukjes, begroeid met cipres, steeneik en dennenbomen. De dazen azen op ons en vallen aan. Onze lijven worden landingsbanen en zelfs door de kleding steken ze. Marianne heeft weer flinke plakkaten.
Grote hoeveelheid bijeneters vliegen bij de open stukjes bos en strijken soms neer op de bovengrondse bedrading. Wat zijn dat toch mooie vogels.
We arriveren in Almazán, een klein historisch stadje. Het heeft drie versterkte stadspoorten. Op het plein is de kerk van San Miguel uit de 12e eeuw, die we bezoeken. Bij La Plazio halen we een stempel. Verder staan er mooie herenhuizen. We vinden een hostal en krijgen de laatste kamer.
77 kilometer, 720 klimmeters. Nu 26 graden.
Na het douchen en bijkomen eten we in de hostal. Wel na 21.00 uur, maar daarna kunnen de luikjes gelijk worden gesloten. Morgen weer een dag.

Vogels: Bijeneter, rode Patrijs, Tapuit, Grasmus, boeren-, huis Zwaluw,
Torenvalk, Buizerd, Houtduif, Mus, Gaai, Ekster, grote bonte Specht.

Planten: Brem, Monnikskap, Grasklokje, Lisdodde, Bies, Riet, blauwe Distel, Kaardebol, Steeneik, Cipres, Dennenboom.

Vlinder: Koolwitje, Rouwmantel, bruin Zandoogje, kleine Vos.

• 20 Augustus 2016 - 22:46

Linea:

Wat een filmdecor ...

• 21 Augustus 2016 - 12:24

Thea:

ik geniet weer van jullie verhalen,veel plezier;)

• 21 Augustus 2016 - 21:13

Marga En John Verburg Van De Camping Zonnewende:

Hallo Corry en Kees,

Wat zijn jullie toch weer aan het bikkelen, met die fiets in de hitte.
    We genieten weer met volle teugen van jullie reisverhalen, jullie kunnen het ook allemaal zo mooi beschrijven. En de foto's zijn ook geweldig.
    Geniet lekker in de natuur, neem op tijd je stopje, even drinken en eten en een rust momentje.
    Heel veel plezier, en veel groeten van John en Marga Verburg.

• 21 Augustus 2016 - 22:19

Andre G:

Hopelijk hebben de dazen jullie niet te veel te pakken genomen! Mooie foto's