Hoe wijs is wijs - Reisverslag uit Segovia, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Hoe wijs is wijs - Reisverslag uit Segovia, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Hoe wijs is wijs

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

24 Augustus 2016 | Spanje, Segovia

Vanmorgen kregen we ontbijt in het Hotel Rural om 8.00 uur, dat was voor ons uitslapen dus. We hadden zoveel keus aan broodjes, koek en fruit, het was teveel. Zelfs Koploper had moeite om van alles te proeven.
We vertrokken om 8.40 uur,. dus iets later dan we waren gewend.
Het eerste stuk ging weer door de bossen voor harswinning. En zowaar er was schaduw, de zon was nog niet zo hoog.
In Nevea de eerste stop, tijd voor koffie. De Patroña vraagt ons welke route we fietsen. De Caminio Santeago? Maar dat is de andere kant op, niet naar Madrid, maar er vanaf. Zij spreekt goed Frans en als wij onze route beschrijven, begrijpt ze dat we nog een lange weg hebben te gaan. We krijgen van haar een stempel in ons pelgrimspaspoort en een goede verwijzing naar de Panaderia. Alleen de tekst boven de buitendeur is beschilderd, geen uithangbord of reclamevlag. We hadden het niet gevonden.
Omdat we niet de Via Verde volgen maar de weg, we willen geen mal estado, krijgen we nu op de route tegenwind, kracht 5, tja,....keus is gemaakt.
Zelfs naar beneden moeten we bijtrappen, geen rust voor de benen. Wanneer we even pauzeren, stopt er een auto die ons eerder is gepasseerd. Señor vraagt: "Route de Santiago?" No Señor, a Madrid. Bale, dan gaan we goed. Hij draait de auto en vervolgt zijn weg, "muy agreable".
Bij Anaya zien we een bushalte, even schaduw en geen wind. Hier nemen we een eet pauze om de inwendige mens te verzorgen, de benen even te laten rusten en geen gefluit van de wind te horen. Het is 28 graden.
We krijgen nog enkele flinke klimmetjes op deze weg voordat we de stad Segovia bereiken. En zelfs dan mogen we nog een flinke klim maken om bij het Aquaduct in de stad te komen. En dat bij 35 graden is niet mis.
Maar jullie weten nu ook wat warmere temperaturen zijn.
Eerst bijkomen met een cola en dan kijken waar we kunnen overnachten. Het hostal is snel gevonden met hulp bij VVV.
De fietsen mogen in een voorraad-/waskamer. Even opfrissen en dan de stad in.
Waarom liggen alle mooie steden op grote hoogte? Met het wandelen naar het centrum en de Kathedraal mogen we verschillende hoogtemeters overbruggen. Soms met traptreden, soms met stijgende weg.
De Kathedraal de Santa Maria is gebouwd op verzoek van Charles V. De oude werd vernietigd in 1521. Het moest het mooiste, grootste, glorieuze Kathedraal ooit worden. Een bewijs van groot geloof van alle Segovia’s. De bouw begon in 1525 en duurde maar liefst tot 1768 voordat de Kathedraal in gebruik werd genomen. Sommige delen van de oude Kathedraal werden overgebracht naar de nieuwe, zoals het Koor en Doopvont. Het is een indrukwekkend gebouw met zijn binnentuin en torens.
Wanneer we later op het plein zitten te genieten van een cerveza, komen de kauwen van de stad zich verzamelen op alle uitstekende onderdelen van de Kathedraal. En maken een hels kabaal.
Onze benen willen niets meer ondernemen en na het eten gaan we lekker naar de hostal. Rust!
Vandaag 55 kilometer, 450 klimmeters.

Vogels: Buizerd, bruine Kiekendief, Kauw, Mus, Houtduif, Putter, Huiszwaluw.

• 24 Augustus 2016 - 23:55

Corry:

Mooie plaatjes weer. Hier ook afzien hoor. Vandaag 32 Gr. In de schaduw morgen nog hoger. Vanavond lekker fietstochtje gemaakt slechts 20 km. Maar prachtige zonsondergang. Rustig aan verder en geniet.

• 25 Augustus 2016 - 11:33

Jaap Peeman:

Dag Cees en Corrie,

Ben wel een beetje jaloers hoor, want wat zullen jullie onderweg verrast worden door interessante thema's om te fotograferen. Hoop het ook nog eens te doen maar denk dat het dan met de auto is.

Groet en veilige fiets kilometers toegewenst vanuit een met Spaans temperatuur voelend Sommelsdijk.

Jaap Peeman

• 25 Augustus 2016 - 16:40

Goof En Ducky:

jullie zijn echt super wij zitten binnen het is hier echt zomer.Maar jullie fietsen gewoon verder.maar wij genieten van jullie foto''s en verhalen.Groetjes Goof en Ducky .

• 25 Augustus 2016 - 19:56

A En Evelien:

Iemand die niet goed wijs is, is ook wijs,toch?daar heb je toch voor doorgeleerd,Corrie. We blijven genieten van het mooie fotowerk en de verlagen.gaat de wind liggen, dan ben je ook niet blij! Geniet van alles!!!
    Veel fietsplezier en zet hem op.
    Liefs van Arie en Evelien

• 25 Augustus 2016 - 19:56

A En Evelien:

Veel fietsplezier en zet hem op.
    Liefs van Arie en Evelien

• 26 Augustus 2016 - 07:59

André G.:

Lijkt me een prachtige stad, wat een mooie foto's.