Oplopende temperatuur - Reisverslag uit Évora, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Oplopende temperatuur - Reisverslag uit Évora, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Oplopende temperatuur

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

04 September 2016 | Portugal, Évora

Het was gisteravond gezellig druk op het marktplein. Overlast van de muziek was er nauwelijks en het was allemaal heel gemoedelijk. We ontlopen de verdere festiviteiten door op tijd te gaan slapen maar we krijgen nog een knallend eind. Om 1.30 uur werd er nog een vuurwerkshow gegeven. Wie bedenkt zoiets? Koploper bedenkt zich niet en gaat verder slapen met de oordoppen in. Marianne heeft daar meer moeite mee. De muziek stopt rond 3.30 uur. Maar het duurt nog enkele uren voordat de feestende menigte huiswaarts gaat. Zelfs gasten van het pension komen tegen 6 uur "thuis". Voor ons bijna tijd om op te staan.
Ontbijt is om 8.00 uur en het is heerlijk. We vertrekken rond 8.30 uur. Het is al 24 graden en de dag is net begonnen. We kiezen vandaag voor een "verkorte" route met oog op de warmte die vandaag is voorspeld.
We volgen de N18. Het is zondag en vandaag waarschijnlijk weinig vrachtverkeer en drukte op deze weg.
Het landschap is glooiend met veel weilanden en kurkbomen. Soms zien we het kurk te drogen liggen bij een quinta. In de weilanden lopen veel bruin getinte runderen. Sommige stukken grond zijn aangeplant met druivenranken. We passeren enkele adega's.
Bij Évora Monte, 19 kilometer, drinken we koffie. De lokalen kijken ons met verbazing aan als we stoppen om het café in te gaan. Het is inmiddels 28 graden geworden en het is nog maar 10.00 uur.
Rond 12.30 uur bereiken we de stad Évora. Bij de stadsmuur kijken we in het boekje hoe en waar we enkele dingen kunnen vinden. Met de GPS moet dat lukken. Maar de straten in de stad zijn smal en ingesteld voor éénrichting verkeer; het is soms tegen het verkeer in. Op weg naar de Kathedraal komen we uit bij Jardin Diana, waar we bij een limonadekraam iets te drinken kopen. Op de trap van de Kathedraal in de schaduw, eten we eerst onze lunch voordat we verder zoeken. Er komt een jongeman naar ons toe, vraagt eerst in het Engels maar gaat al snel in het Nederlands over als hij merkt dat we Nederlanders zijn. Hij is dat ook maar woont al jaren bij Lissabon in een buurstadje. Er volgt even een gezellig halfuurtje.
Via VVV krijgen we informatie over de overnachtingsplaatsen die hier zijn. En we krijgen er een stempel. Maar eerst gaan we bij het treinstation infomeren naar de tijden voor morgen naar Lissabon. Volgens de informatie die wij bij ons hebben is het mogelijk om met de trein en fiets naar Lissabon te gaan. En omdat de komende dagen hogere temperaturen worden verwacht, willen we deze afstand met de trein overbruggen. De meneer aan het loket kijkt ons meewarig aan. Alleen als de fiets in een zak gaat kan deze met de trein mee. We krijgen het een beetje warmer. Eerst dan maar de overnachting regelen. Dat lukt vrij snel en bij de receptie helpen ze ons naar een sportzaak die deze "zakken" misschien verkoopt. De bagage brengen we op de kamer en gaan "licht" fietsend naar de desbetreffende zaak. Helaas geen "zakken" en de jongeman die ons helpt vindt het vreemd dat wij die nodig hebben. Hij reist altijd met trein en fiets zonder zijn fiets in te pakken. Terugfietsend naar het hotel, komen we langs een rotonde met "fietsen". Koploper "schiet" even een plaatje.
Bij de receptie van het hotel zijn ze erg behulpzaam en meedenkend. Een taxibusje waar ook de fietsen in mee kunnen? Ja, misschien zijn die er, maar erg prijzig.
We krijgen het nog warmer. We besluiten morgenochtend naar het station te gaan en kijken of de conducteur van de trein ons mee wil nemen. Zo niet...dan fietsen, geen andere keus.
De temperatuur buiten is inmiddels 41 graden geworden en het is 16.00 uur. Eerst maar verkoeling zoeken in het zwembad met een cerveja.
We wandelen om 18.00 uur naar de stad, veel winkels zijn dicht. De Kathedraal heeft ook de deuren gesloten. Jammer, we kunnen deze niet meer bezoeken. Sommige restaurants zijn open, maar de meesten zullen om 21.00 uur open gaan. Op Praça do Giraldo staat een podium klaar voor vanavond, ook hier nog festiviteiten. In de 14e eeuw werden hier feesten gehouden van weken achter elkaar, nu slechts 3 dagen. We zijn blij dat het overnachtingsadres net buiten het centrum ligt. De vele gierzwaluwen scheren hier over het plein.
Deze stad heeft weer veel huizen gebouwd met marmer en bijzondere balustrade hekjes op het balkon wat typerend is voor de steden in deze streek. In één van de marmermijnen zijn muurschilderingen gevonden vanuit de préhistorie. Nadat er veel straatjes zijn doorgelopen komen we bij het aquaduct van de stad. De steunpilaren worden in bestaande huizen als fundering gebruikt, buiten de stad gaat de rondweg er onderdoor.
We eten in het restaurant van het hotel, scheelt weer teruglopen.
Vandaag 59 km gefietst met 525 klimmeters.

Voor jullie morgen weer maandag, begin van de werkweek.

Vogels: Kuifleeuwerik, Gierzwaluw, grote Bonte Specht, Buizerd, Torenvalk.

Vlinders: Koningspage.

Linea: Weinig pinxto's of tapas. Wel een soort bonensalade met tonijn, ei en ui. Wel erg lekker. Je krijgt dit op een bordje met twee theelepels.

• 05 September 2016 - 08:04

C&A:

Pfffff, we krijgen het al war als we jullie verslag lezen. We hopen dat jullie vandaag een vriendelijke en begripvolle conducteur treffen. Succes en anders maar een extra rustdag in het zwembad nemen.
    Groeten en sterkte!

• 05 September 2016 - 08:25

André G.:

Hopelijk is de conducteur jullie gunstig gezind en kunnen jullie vandaag genieten van de schoonheden van Lissabon.

• 05 September 2016 - 08:46

Ser Kievit:

De hitte hier is veranderd in bewolking en wind.
    Bedankt weer voor je interessante verslag.
    Ser Kievit