Le Chemin a la Moselle - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Le Chemin a la Moselle - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Le Chemin a la Moselle

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

13 Augustus 2017 | Frankrijk, Metz

Na een onrustige nacht met volop discomuziek en bierfesten tot 02.00 uur is er een stralend opstaan. De zon schijnt! Er is nog wel bewolking, maar tegen de helling zien we de zon schijnen.
Om 8.00 uur krijgen we een heerlijk ontbijt en 40 minuten later stappen we op de fiets. Koploper in korte broek, Marianne vertrouwd het nog niet helemaal en heeft de lange broek aan. De route gaat verder langs de Moezel. Een mooi gelijkmatig fietspad met soms een verhoging naar een brug of sluis voor de oversteek van de rivier. De wijngaarden tegen de hellingen maken een soort patchwork van druivenranken. De kleur van het blad zorgt voor deze verschillen. Het zal wel te maken hebben met de druivensoort.
De Aalscholvers zijn niet de enige vissers bij de rivier. Om de 10 à 15 meter zit een sportvisser, soms met 3 hengels. De Zilvermeeuw probeert ook iets te vangen. Zwanen zwemmen rustig rond, sommigen met jongen.
Op dit pad zijn veel andere fietsers, sommigen ook flink bepakt anderen zonder ballast, dat zijn de "rappe trappers". Skaters en wandelaars benutten dit pad ook op deze mooie morgen. Het is gewoon druk.
Tot Schengen groeten we met Guten Morgen. Vanaf Apach groeten we met Bonjour. De taalgrens gepasseerd.
Nu volgen we "le Chemin a la Moselle vers Thionville". Het is een autoluwe route, helaas snijden de "rappe trappers" je soms af. Wij zijn iets minder wendbaar door de tassen en er zijn soms scherpe bochtjes.
De Buizerd zweeft rond op zoek naar eten. Zwartkopjes en Putters vliegen op, de groene Specht lacht ons toe, de Boomklever zoekt zijn weg omhoog. Door de warmere temperatuur komen de vlinders ook te voorschijn. Het Koolwitje, Geaderd Witje, Dagpauwoog, Atalanta en de Aurelia zien we boven de Luzerneklaver, Salie en Marjolein.
In Malling drinken we koffie op terras, 27 kilometer. De zon knipoogt soms van achter een wolk. De temperatuur wordt aangenaam. Dit dorp was een passageplaats van de laatste Tour de France. Er fietst een groep langs van ongeveer 30 personen begeleidt door een gids. Zij maken op hun manier een Tour de France op de E-bike.
Wanneer we Thionville bereiken gaan de klokken in verschillende torens beieren. Het klinkt als een mooi welkom. Langs de oever van de Moezel op en naast het pad zijn veel terrasjes gebouwd. Er zijn de komende dagen festiviteiten in de stad. We passeren de camping. Bij de laatste bank langs het water houden we een eetstop, lunch. 44 kilometer.
De bewolking wordt steeds minder, de temperatuur is gewoon heerlijk, 16 graden.
Wanneer we weer verder rijden langs de Moezel krijgen we wind vanuit het zuiden. De uiterwaarden zijn begroeid met heel veel planten. Er zijn "binnenmeren" waar de watervogels kunnen foerageren en rusten. Libelle's, de Glazenmaker en de Blauwe Waterjuffer, vliegen rond boven het Riet, Lisdodde en andere planten. Verschillende keren zien we Hagedissen die de oversteek willen maken, maar vlug terugkeren waar ze vandaan kwamen wanneer wij langs fietsen.
We bereiken Metz om 15.30 uur het is 22 graden. In deze stad zoeken we een overnachtingsplaats. We halen ons stempel in de Cathédrale de Metz. Na het opfrissen gaan we te voet de stad in en eten een pizza als avondmaal. Daarna het verslag, de beentjes omhoog en op tijd slapen. Voor ons morgen een klimdag, voor jullie begint morgen de nieuwe werkweek.
Vandaag 77 kilometer en 198 klimmeters.

• 13 Augustus 2017 - 22:36

Martin:

Inderdaad morgen weer aan de slag. Maar de week is goed begonnen. Heerlijk zonnige dag en Feyenoord gewonnen

• 13 Augustus 2017 - 23:53

Adri De Ruijter:

Ook bij ons goed weer vandaag, gelukkig voor jullie ook wat beter dan de afgelopen dagen.

• 14 Augustus 2017 - 07:44

Jaap En Anneke:

Fijn dat het weer opknapt. Herkenbaar gebied. Waren daar dit voorjaar. Succes verder.

• 14 Augustus 2017 - 08:02

André G.:

Gelukkig zijn er eindelijk blauwe luchten te zien op de foto's. Hopelijk zijn de weergoden jullie in de Vogezen ook goed gezind. Succes met klimmen vandaag Marianne! Volgens mij blijven jullie goed binnen het budget.

• 14 Augustus 2017 - 21:41

Tanja:

Het weer knapt op, jullie energie neemt toe, blijf genieten. wij doen het na het lezen en foto's bekijken.

• 14 Augustus 2017 - 22:27

Bep & Henk Maliepaard:

Hoi Corrie en Kees, we lezen elke dag jullie leuke verslag, deze keer met extra belangstelling omdat wij dan ook vanaf 10-11 september van plan zijn om richting Spanje vanaf Oude Tonge te gaan fietsen, verhaal zullen jullie een paar weken geleden wel gelezen hebben in het eilandennieuws. Had nog wel een vraagje over jullie fietstassen, zo te zien ook van Ortlieb, wij zij dan ook van plan om deze aan te schaffen, maar jullie tassen zijn die qua inhoud groter dan 40 liter ( per set ) of lijkt dat zo maar op de foto, want met meer inhoud ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. We willen alleen met achtertassen gaan fietsen, dus dan is extra ruimte wel fijn.
    Groetjes van ons en nog veel fietsplezier.

• 15 Augustus 2017 - 10:25

Betsy En John:

Hallo Corrie en Kees.

Wat een mooie verhalen weer en wat een bekend gebied.
    wij wensen jullie heel veel succes en mooi weer.

gr. Betsy en John.

Betsy is aan voorlopig laatste etappe begonnen.