Italiaans Kook Po(t) - Reisverslag uit Sorbara, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Italiaans Kook Po(t) - Reisverslag uit Sorbara, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Italiaans Kook Po(t)

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

27 Augustus 2017 | Italië, Sorbara

Om 8.30 uur rijden we weg, kopen een broodje en zoeken de route. Het is al lekker warm, 21 graden. We rijden nog even verkeerd bij de overgang van het spoor maar dat is snel hersteld. We kiezen voor het fietspad dat langs een doorgaande weg loopt in plaats van onverhard. Verkeer is er niet veel, het is zondag.
Uiteindelijk krijgen we toch een stuk onverhard over een dijk langs de Po. Wanneer dit later overgaat in verhard moeten we toch een kilometer terugrijden. Er zijn werkzaamheden aan de brug waar we overheen moeten. Er is helaas geen direct pad omhoog bij de brug. De rivier is heel breed met zanderige bodem. De drooggevallen stukken in de rivier zijn privéstrandjes. We zien de Zilverreiger bij het water en Bijeneters op het land en boven de rivier jagend op insecten.
Na 22 kilometer te hebben gefietst zegt Koploper opeens: "O,o". Marianne verschrikt:" Toch geen lekke band?" Op dat moment een goede vraag want we rijden op een verschrikkelijk onverhard pad. Koploper wijst naar zijn fiets. De bidon en waterfles zitten niet op de fiets, deze staan nog in Mantova. Tja,......we rijden niet terug.
Bij Mirasole houden we een koffiestop bij een Hostaria aan de Po, het is 27 graden en we hebben 28 kilometer gereden. De Bonte Kraaien en de Bijeneters vliegen rond. De Koninginnepage en Blauwtjes fladderen boven de begroeiing in de berm. Het gebied is landelijk met veel fruitteelt en wijngaarden. Kleinschalige akkerbouw.
We bereiken Quistello, 38 kilometer. Aan een balkon bij het gemeentehuis hangen veel knuffels. Een inzameling voor het goede doel. De kerk staat in de steigers voor restauratie. In 2012 is hier een aardbeving geweest en zijn veel gebouwen verwoest. Sommige gebouwen worden gerestaureerd, anderen zijn helaas onbewoonbaar. In het dorp zijn voorbereidingen voor een feestdag. De laatste dag van de vakantie. Bij een bar kopen we twee flessen mineraal water. Voor vandaag hard nodig denken we want inmiddels is de temperatuur opgelopen naar 33 graden.
Wanneer we de route verder vervolgen zien we nog meer restanten van de beving die hier is geweest. Maar ook de heropbouw. Enkele boerderijen zien er weer mooi uit.
We rijden langs dijken die wel 8 meter hoog zijn. Het lijkt beetje op Flakkee. We zien een Vlaamse Gaai, Groene Specht en Tortels.
In Concordia sulla Secchia vinden we een plekje om te eten, 54 kilometer. Het centrum van het dorp is nog steeds een puinhoop, al worden er wel herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de gebouwen. Marianne moet denken aan Groningen, met de bevingen door aardgaswinning, maar hier is het doordat aardkorsten over elkaar schuiven. Wat moet dat verschrikkelijk zijn voor de bevolking. Nog steeds komen er aardbevingen voor in Italië.
Wanneer we onze weg weer verder vervolgen zien we meer wijngaarden van de Lambrusco wijnen. Bij de Azienda kun je deze wijn kopen, maar helaas we zijn op de fiets.
We passeren een bomenrij en moeten even inhouden met fietsen. Niet omdat er iets erg aan de hand is, nee hoor. We willen profiteren van de schaduw. Nu we onderweg zijn is het niet nodig om een saunabezoek te overwegen; die krijgen we vandaag al.
Bij Motta, 70 kilometer is er een bar met restaurant, maar ook een Albergo. Helaas is de Albergo gesloten, nog vakantie.
Maar bij de bar kunnen we cola bestellen. De eerste drinken we op zonder te proeven, de tweede iets rustiger. We dubben wat we verder doen en hoever we gaan vandaag, het is erg warm.
We passeren de brug voor onze route. Er zijn werkzaamheden aan de gang, maar we openen de hekken en sluiten ze weer voor we verder gaan. Een Hop vliegt op bij een boerderij, een Haas kiest zijn pad.
Bij Sorbara zien we een hotel en ze hebben een kamer voor ons. Niet meer verder zoeken, hier stoppen we. Het is nu 38 graden.
's Avonds zoeken we een restaurant om te eten, het wordt een Pizzeria. Alles bij elkaar voor € 39, salade, pizza, drank en nagerecht. Marianne wordt flink geplaagd door de Muskieto's. Koploper heeft hier minder last van.
Nog het verslag maken, beentjes omhoog en morgen weer een dag.
Vandaag 83 kilometer en 152 klimmeters.

Voor jullie morgen weer een nieuwe werkweek, voor ons.....
Kijken waar we uitkomen met onze reis.

• 28 Augustus 2017 - 08:28

André G.:

Wat een temperaturen. Goed eten en drinken blijft het devies. Hopelijk raakt de koploper tijdens het restant van de reis niet te veel meer kwijt.

• 28 Augustus 2017 - 08:28

Robert:

Lekker hoor dat warme weertje, wij hadden gister ook weer een mooie stranddag. Alleen zonder die heerlijke pizza.

• 28 Augustus 2017 - 10:12

Arie En Evelien:

Alles wat je vergeet is mee genomen. Een alzheimer Light momentje heb je wel meer als pensionada. Wij blijven mee genieten van de ontbijtbeschrijvingen en al het wel en wee
    Nog veel fietsplezier en liefs van Evelien en Arie .

• 28 Augustus 2017 - 13:04

Riet Van Putten:

De temperaturen hier net iets aangenamer ( wel zomers) om hard te werken op de fiets. Wij een heerlijk rondje Zeeland getrapt. Bij het opstappen nog wel even een controle rondje in gaan voeren zodat je niet te veel meer achterlaat koploper!! Als het bij een bidon blijft gaat het nog wel maar dat kostbare water toch wel hard nodig met die temperaturen.

• 28 Augustus 2017 - 18:16

Lyanne:

Mooie verhalen weer. Nog een goede reis verder. jammer van t water maar beter dat dan kleren of tassen ;) Xxx

• 28 Augustus 2017 - 21:47

Tanja:

Elke dag een beetje warmer schijnt het. Jullie genieten wel wanneer we alles zo lezen.
    Blijf dat doen. Voor koploper een surprise verzinnen in nu niet meer zo ingewikkeld.
    Liefs Tanja