Genoeg is genoeg - Reisverslag uit Guiglia, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Genoeg is genoeg - Reisverslag uit Guiglia, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Genoeg is genoeg

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

28 Augustus 2017 | Italië, Guiglia

Vanmorgen, na een goede nacht, een super ontbijt met veel fruit. We vertrekken om 8.30 uur op onze "stalen rossen". Het is 23 graden.
De route gaat verder over fietspaden, is goed te volgen en het staat goed aangegeven. Landschap is vlak met veel fruitteelt: Appel, Peer, Perzik en Vijgen. De Peren worden geplukt. Op sommige stukken is de maïs geoogst en de Houtduif scharrelt rond. Op andere stukken wordt het "wintervoer" gemaaid. Bonte Kraaien doen zich tegoed aan de insecten die opvliegen uit het maaisel. Een Torenvalk zit op de uitkijk.
In de dorpjes die we passeren zien we Huismussen, Huiszwaluwen en Merels. De Koningspage zien we boven een greppel met Luzerneklaver. Net voordat we Modena inrijden heeft Koploper nog een "wedstrijdje" met een dame op E-bike. Met het omhoog gaan naar een brug, zorgt zij als motor, maar helaas ze bereikt de brug later als de Koploper. Het verkeer is druk en het is benauwend voor ons.
We drinken koffie op Piazza Grande met zijn majestueuze Romaanse Dom. Het plein heeft rivierkeien als bestrating. Ondanks het gehobbel fietsen hier veel mensen over.
In de Dom proberen we een stempel te halen. Helaas is het zo druk met mensen die willen biechten dat dit niet mogelijk is. We proberen het bij een informatiepunt. Het VVV gaat jammer genoeg om 14.00 uur pas open. Dat is 4 uur wachten; dan maar geen stempel.
We vervolgen de route verder over een fietspad. Dit pad heeft soms lengtesporen die zo diep zijn dat het lijkt op een tramspoor. Goed uitkijken dat je niet met het wiel erin komt.
Bij Vignola, 43 kilometer en 33 graden houden we een lunchstop bij een park. De tapkranen zijn afgesloten, dus geen flessen kunnen vullen. Bij een winkel even aqua gekocht.
Na deze plaats is het gedaan met het luie fietsen. We gaan klimmen, de Apennijnen in. Een weg met haarspeldbochten die ons omhoog leidt. Het uitzicht is erg mooi. We hebben tijd genoeg om dit te zien, Marianne klimt niet zo snel. Het is flink bedompt weer en in de verte zien we bewolking aankomen. Dat zou wel eens onweer kunnen worden vanavond. We zweten als otters.
Bij Guíglia stoppen we bij de eerste bar die we zien voor een cola.
Koploper: "Als er hier plaats is om te overnachten dan stoppen we hier". In het boekje wordt "Albergo La Laterna" genoemd, deze zoeken we op. We komen er om 15.30 uur aan en krijgen een warm onthaal. Helaas is de keuken van het restaurant dicht, het is maandag. Dat wordt ergens anders eten vanavond. Maar douchen en slapen kunnen we. We lopen het dorp in en zien een schitterend Belvedère over het dal waar we uitkomen.
Wanneer we op terras een Bierra drinken komt er meer wind en de lucht wordt dreigender. Er komt bij ons geen neerslag, dat zien we in de verte.
Na een heerlijk maal met lekkere hapjes, salade, mixed grill en natuurlijk de bekende Lambrusco vieno Rosso, zoeken we de rust van onze kamer.
Vandaag 58 kilometer, 527 klimmeters en nu 36 graden.

Doom: Onze "schijf" wordt elke avond goed opgeslagen in ons verslag. De andere dag beginnen we opnieuw.

• 28 Augustus 2017 - 22:55

Jovanka:

Wat is het leuk om jullie reisverhalen te volgen. Voor het slapen gaan even jullie belevenissen doornemen. Zo'n reis op de fiets zou voor mij een "nachtmerrie" zijn, ik doe het niet na :-)
    Veel plezier en geniet van al het moois dat jullie tegenkomen.

• 28 Augustus 2017 - 22:59

Wim Klepper:

Beste Corry;
    Misschien had je tijdens het biechten de Pastoor een stempel kunnen ontfutselen , of kon je zo gauw geen ondeugd bedenken om met de Pastoor over te praten, het is maar een tip.
    Veel plezier verder op jullie fietstocht
    Groet Wim & Cobie

• 29 Augustus 2017 - 08:16

André G.:

Wat een gedoe met de stempels. Daar mogen ze in bella Italia wel eens wat aan gaan doen.

• 29 Augustus 2017 - 12:20

Robert:

Ah... Grigliata mista e Gnocco Fritto, buono! krijg gelijk honger... :)

• 29 Augustus 2017 - 15:42

Jaap En Anneke:

Zelf vakantie houdend in Oost Belgie en fietsend over de Vennbahn genieten we elke dag van jullie reisverslag.

• 29 Augustus 2017 - 21:55

C&A:

Thuisgekomen vanuit ons tweede "thuis" en gelijk weer jullie reisverslag lezen.
    Wij hebben genoten maar dat valt in het niet bij jullie. Wat weer een leuk verslag en mooie foto's.
    Het is voor ons echt genieten om jullie reis zo mee te maken.