Al Castello - Reisverslag uit Fabro, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Al Castello - Reisverslag uit Fabro, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Al Castello

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

03 September 2017 | Italië, Fabro

Vannacht is er een beetje regen gevallen, maar niet genoeg om de fietsen schoon te maken. Ze hebben nog stofvlekken.
Het ontbijt, gemaakt door onze gastvrouw, smaakte voortreffelijk. Het was zo gezellig dat we onze tijd bijna zaten te "verkletsen".
Om 9.30 uur vertrekken we, het is zondag, dus we nemen er de tijd voor.
We hebben even een klimmetje om Bertolle te passeren, maar daarna volgen we een weg door het dal van de rivier Faenna en later de rivier Salarco. Deze rivieren, nou ja stroompjes, komen uit op het Lago di Montepulciano en zijn natuurreservaat erom heen. Uitzicht op landbouwgronden en hellingen met wijnranken met daarachter de heuvels van Toscane. We hebben voor de onverharde variant gekozen. Het is de laatste tijd erg droog geweest, dus het pad is goed begaanbaar. In regenachtige tijd is deze onverharde weg niet goed te doen. Modder en ploeteren, denken wij.
Door werkzaamheden aan een landweg naar een boerderij, moeten wij al via een omleiding over een stuk akker. Hoe verzin je het? We krijgen wel een mooi schouwspel van een wolk Spreeuwen, Buizerds die prooi geven, en Bijeneters. In de bermen groeit Dille, Rozemarijn, Munt, Knoopkruid, Echte Walstro en verschillende Composieten. Helaas kent Marianne deze plantensoort niet goed.
We houden een koffiestop bij het bezoekerscentrum van het reservaat, 21 graden en 22 kilometer. Op de posters staan Roerdompen afgebeeld, wij zien deze vogel niet.
Wanneer we verder fietsen zien we dat het meer te lijden heeft door de droogte van de laatste maanden. Hele stukken staan droog. Hierdoor zien we wel de Groenpootruiter en grote Zilverreiger. We passeren een groep wandelaars, zij krijgen een excursie door het gebied.
Bij Lago di Chiusi houden we een eet stop, 31 kilometer. Een frisse wind komt over het water, maar het uitzicht is perfect. Vissers op de dammetjes ruimen hun spullen op en komen naar de cafetaria, het is etenstijd. Alle vissers en gezinnen verzamelen zich op deze locatie voor gezamenlijke BBQ, "Ons kent ons". Hun vangst is hopelijk genoeg eten voor alle gezinnen. Op het water veel "soepeenden en soepganzen" volgens Koploper, wel enkele Futen. De naastgelegen camping, ziet er pover uit. De kanoclub heeft hier hun clubgebouw.
Het onverharde pad komt uit op een verharde weg naar Chiusi Scalo. Op de onverharde weg deed de Hop spelletjes met de Koploper. "Schiet je me wel, of schiet je me niet?", een foto hè!.
De verharde weg is langs de spoorbaan naar Rome? We laten ons niet verleiden en fietsen onze route naar Fabro Scalo. Koploper heeft een booking gedaan voor een overnachting, jawel.
Een B&B Al Castello in Fabro. Hij had niet gedacht dat het klimmen zou worden? Dus wel! Maar we slapen vannacht wel in een Castello. Niet iedereen kan zeggen dat hij of zij in een Kasteel heeft geslapen. Wij wel!
Het avondeten is even probleem. Teruglopen naar beneden naar Fabro Scalo, 3 kilometer of een noodrantsoen. We kiezen het laatste, het noodrantsoen. We gaan wel bij de lokale mensen een Biera drinken, dat hoort erbij. Gezellige drukte en veel palare, palare, palare. We begrijpen steeds meer van de Italiaanse taal, maar spreken? Helaas, niet voor ons.
Vandaag 58 kilometer en 234 klimmeters, 24 graden en half bewolkt. Een heerlijke fiets- en vogeldag.
Voor jullie morgen weer een fijne werkweek

• 03 September 2017 - 22:46

Hugo:

Beste hard trappende fietsers , wat moet ik me voorstellen bij een noodrantsoen : scheepsbeschuit met een mueslireep of gevriesdroogde boeuf bourgogne met groene asperges en pasta ??
    Succes verder.
    Hugo

• 04 September 2017 - 08:04

André G.:

Jullie hebben vast als een vorst geslapen. Blijf je toch wel een beetje binnen het budget Marianne?

• 04 September 2017 - 19:58

Leo Huijsen:

Weer zo'n dag om an de balk te spiekere! Ik bin oak errg benieuwd naer juulle noadransoen, Hoe verre moete juulle noe nog?