Veneza - Reisverslag uit Oriago Di Mira, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Veneza - Reisverslag uit Oriago Di Mira, Italië van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Veneza

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

08 September 2018 | Italië, Oriago Di Mira

Vanmorgen zelf gezorgd voor het ontbijt, broodjes en beleg uit de kampwinkel. Het is weer even nadenken hoe het moet, anders schuif je aan. Met een rugtas met de benodigde etenswaar en drinken gaan we op weg, met de bus. Deze stopt voor de camping, dus we hoeven niet ver te lopen.
In minder dan een uur staan we op Plaza de Roma en kunnen we Venetië inwandelen. Maar gelijk naar Basilica San Marco, hopelijk is het daar nu nog niet druk. We volgen een route over bruggetjes, door smalle straatje en pleinen. Het plein is groot met rondom bebouwing van verschillende gebouwen, maar wat een boogjes. Hoeveel zijn dat er wel niet? Op het plein staan verschillende podiumblokken te wachten voor opbouw, weer een feestje? Het San Marco is een kolossaal gebouw met verschillende bogen waardoor je naar binnen kan, betalend en vrij. Maar zo ver zijn we nog niet. Eerst het plein en de stad. Naar het plein toe is een toegangspoort met uurwerken. De onderste klok heeft allemaal Romeinse tekens met de uren, in het midden een wijzer die ook de dierenriemtekens aanwijst. Het deel daarboven wijst het uur, in Romeinse cijfers en de minuten, daarboven staat een beeltenis van een paard met vleugels. Hoe bedenk je zoiets? We dwalen verder en komen bij een halte van de waterbus. We hebben een dagkaart om met openbaar vervoer 1 dag te reizen, dus dat benutten we nu. Varen we gelijk langs bepaalde punten waar we later nog willen wandelen en beter de gebouwen kunnen bekijken.
We kunnen ook met de gondel. De gondeliers proberen je in het bootje te krijgen, maar als we de prijs horen doen we het maar niet. We stappen uit de waterbus bij halte Ferroria en dwalen nu langs de linkerkant de stad door. Richting de pier waar de cruiseschepen aanmeren.
Maar zover gaan we niet, we nemen een eerder straatje en zoeken in "achteraf" straat een bakker met koffie, waar ook de lokale mensen hun koffie drinken.
Dwalend langs winkeltjes en mooie gebouwen tot een pleintje waar we op een bankje lunchen, 26 graden. In een aangrenzend straatje staat onder de bomen een accordeonist te spelen. Een Duits gezin gaat bij ons zitten met meisje van 5, Edith. Zij vraagt honderduit aan ons en vertelt wat ze heeft gedaan en nog gaat doen. Heerlijk ongedwongen. Daarna nemen we weer de waterbus en komen uit bij Accademia en wandelen we naar Santa Marìa de Soluta. De Basiliek heeft een mooie koepel in het midden hangt een groot wierookvat. Het altaar heeft veel handwerk van gebeitelde voorstellingen in marmer en steen. Pilaren met bewerkte bovengedeeltes. De vloer, zowel in de koepel als rondom door de gang is van mozaïek marmer. Roodoranje, zwart, beige, rozegrijs, met verschillende patronen, net patchwork. Verschillende muurbogen hebben een geschilderde voorstelling. Daarna weer de waterbus, wat is dat toch makkelijk. Terug naar de San Marco, waar we in de rij aansluiten om naar binnen te gaan. De San Marco heeft bogen in de voorgevels met voorstellingen die gemaakt zijn van kleine stukjes steen. Het lijkt wel borduurwerk. Binnen mag men geen foto's maken, maar Koploper stoort zich er niet aan. Proberen kan altijd. Pilaren van marmer, vloeren met mozaïek stukken. Muren versierd met mozaïekwerk met voorstellingen, een beetje veel. Achter het altaar, waar we niet zijn geweest, schijnt de grootste schat te liggen van de kerk, de Pala d'Oro. Een 10e eeuws retabel versierd met goud, emaille en edelstenen. Onder het altaar ligt de evangelist Marcus begraven. Bij de cadeaushop halen we een stempel.
We wandelen daarna over de rechter zijde omhoog en door de Strada Nuova gaan we terug naar Piazzale Roma voor de bus terug. Al met al een heerlijke dag dwalend in een waterstad.
Vandaag 14,2 kilometer gewandeld, vele trappen en maximaal 26 graden.
Omdat het morgen een rustdag is nemen wij die serieus en komt er die dag geen verslag. Nou ja rustdag, de was moet wel worden gedaan. Maandag, de nieuwe werkweek zijn we er weer, Deo Volente.

• 08 September 2018 - 20:54

Cees Van Vliet:

Met veel plezier en trouw jullie verhalen gevolgd. Bedankt !
    Cees van Vliet

• 08 September 2018 - 21:42

Alan:

was ik ook in 1977. Heel anders dan ik verwacht had, maar mooi om geweest te zijn. veel plezier nog

• 09 September 2018 - 04:40

André G.:

Bedankt voor de mooie foto’s en het geweldige verslag. Zo kom ik veel te weten over deze mooie waterstad. Goed wassen en uitrusten maar vandaag.

• 09 September 2018 - 05:53

Ineke:

Hoi Reizigers.

Het is genieten om met julie op deze manier mee te mogen
    Reizen.
    En mee genieten van de mooie foto's en verhalen.
    Gr. Ineke

• 09 September 2018 - 05:57

Jos En Anja:

Leuk het meebeleven van jullie reis.
    Vast en zeker raar om een dag als gewone toeristen in uitgaanskleding door de stad te lopen. Een beetje geamputeerd zonder jullie trouwe fietsen en uit het dagelijkse ritme

• 09 September 2018 - 07:45

Corry:

Mooie beelden en verslag. Lekker uitrusten en energie opdoen voor het vervolg. Dat lukt hier ook uitstekend. Groetjes uit Midoes

• 09 September 2018 - 10:30

Krijn En Clarie:

vandaag eens in jullie verhalen gedoken wat erg leuk is om te lezen.
    en ook de foto's bekeken uiteraard.
    geniet nog van jullie mooie fietstochten.
    hier gaat het ook beter.
    groetjes van ons.

• 09 September 2018 - 16:52

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    De vrije dag zit er bijna op.Een beetje bijgetankt?
    Het weer was hier ook goed vandaag 24 *.voor september
    niet slecht.
    Op de foto zien jullie er gelukkig uit, wat dat ook mogen zijn,
    Nog geen heimwee?
    Voor morgen een goede start, blijf uitkijken, zorg voor elkaar.
    Liefs Tanja

• 10 September 2018 - 11:44

Pim Baldee:

Hoi Kees en Corry,

Heb met veel interesse weer je fietsverhalen gelezen en je mooie foto,s bekeken.
    Dat verveelt nooit en al lezend kun je jullie ervaringen vervangend meebeleven . Klasse !

Bedankt, pim.

• 11 September 2018 - 06:38

John:

We hebben het laatste verslag van jullie gemist maar nu zijn we weer op de hoogte van jullie reis
    Wat indrukwekkend dat jullie Venetie hebben bereikt ,en wat daar allemaal te zien is.
    We volgen jullie nog steeds hoornvee plezier nog daar en op naar de volgende uitdaging.

Groetjes van Els en John