De grens bereikt - Reisverslag uit Wullowitz, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De grens bereikt - Reisverslag uit Wullowitz, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De grens bereikt

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

19 September 2018 | Oostenrijk, Wullowitz

Vanmorgen werden we wakker gemaakt door de kerkklokken, hun gebengel begon om 6.55 uur en stopte 7.00 uur. Ja, dan lukt het niet meer om nog te kunnen slapen. Dat is jammer want we hadden een korte route voor vandaag in gedachten en geen alarm gezet. Maar haasten hoeven we ons niet, de weergoden hebben voor ons nog regen over. Eerst maar ontbijten en dan zien we wel. We zijn de laatste gasten die aan de tafel aanschuiven, dus alles mag op. Nou dat lukt dus niet, maar het is wel lekker allemaal en de producten zijn van de boerderij, zelf gemaakt.
Wanneer om 10.00 uur de regen stopt gaan wij op de pedalen, het is 15 graden. Reichenau moeten we klimmend verlaten om onze route verder te volgen. Het landschap is weids met grote akkerlanden en op de heuvels Sparrenbossen. De boerderijen zijn groot en de meesten hebben een binnenhof met toegangspoort.
We worden ingehaald door 3 E-bikers 70-plussers en deze hebben tijd voor een praatje tijdens het fietsen. Erg gezellig, maar heuvel opwaarts kunnen wij niet veel zeggen, dat doen zij. Heuvelafwaarts kunnen wij hun vragen beantwoorden. Één van de mannen heeft in Rotterdam gewerkt en spreekt beetje Nederlands, ach wij een bißchen Duits.
Bij Schenkenfelder, 11.00 uur zien we een mogelijkheid voor koffie en die nemen we want het gaat weer regenen en we willen niet nat worden. 10 kilometer gereden en 300 meter geklommen. In het café zitten een tiental personen, ze hebben dikke pret met elkaar. De een na de ander verteld een anekdote waar flink om wordt gelachen. De Hollanders worden ook op "de stok" genomen, zoals wij met de Belgen doen. De meeste mensen die aan ons vragen waar we vandaan komen reageren eerst verbaasd en maken compliment, maar als ze horen dat we geen gebruik maken van een E-bike wijzen ze naar hun hoofd en zeggen "verrückt". Tja, om dit te ondernemen moet je een klein beetje "gek" zijn. Het is even droog als we weer verder gaan, maar dat is van korte duur we moeten snel onze regenjasjes aan.
We passeren een klein dorpje bestaande uit 8 boerderijen, meest zelfvoorzienend denken wij. De Kippen en Ganzen lopen er rond, de Koeien, Schapen en Geiten staan op stal. Fruitbomen rondom de boerderij. Op een stuk land wordt mest ondergeploegd en een ander stuk wordt nog Maïs geoogst. Het weiland wordt nog even gemaaid en het gras wordt gekuild. Ondanks de regen wordt er hard gewerkt. Wij moeten ook hard werken op de fiets, het landschap heeft flinke heuvels die alleen via deze route te volgen zijn. Enkele velden met koolzaad geven het landschap een frisse kleur. We zien Reeën van de akkers naar de bosrand rennen, nu kan het nog.
Bij de bosranden zien we "uitkijktorens", de maand oktober nadert, ze maken dan niet veel kans om zo over te lopen. Putters, Vinken, Witte Kwikstaart, Gekraagde Roodstaart, Specht, Buizerd en Torenvalk, enkele soorten die we zien.
Wanneer het droog wordt eten we tussen Kerchbaum en Edlbruck na een klimpartij ons brood, op een bankje met uitzicht op de Sparrenbossen, 28 kilometer 20 graden. De zon komt door en we krijgen blauwe luchten. De vlinders, Koolwitje, Luzernevlinder en Blauwtje laten zich nu ook zien. We zien de autoweg aan de andere kant van het dal, hemelsbreed lijkt het niet ver. We rijden verder en komen in Wullowitz, 14.45 uur, hier hebben we een overnachting. Morgen hopelijk weer een zonnige dag om verder te gaan.
Vandaag 45 kilometer, 515 klimmeters en maximaal 24 graden.

John: We hopen dat je een goede thuisreis hebt gehad en dat je met een goed gevoel mag terugkijken op deze vakantie.

• 20 September 2018 - 04:12

André G.:

Dat was weer redelijk afzien. Wel gezellig met al die andere gasten langs en op de route. Langzaam maar zeker komt Praag aan de horizon.

• 20 September 2018 - 14:23

Leo Huijsen:

Danke fuer die Blume.

• 21 September 2018 - 06:51

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry en Kees,

Soms zit het mee en soms zit het tegen . Dus toch op tijd eruit i.p.v. lekker uitslapen en dan nog regenen ook. Het voordeel is dat jullie later konden vertrekken en op je gemak heerlijk konden ontbijten. Na een uurtje fietsen aan de koffie is ook nooit weg. Wat mij opvalt, is jullie leuke contact met de plaatselijke bevolking zowel onderweg ( e-bikers ) als in de kroeg > ( gasten ) Dat is ook een voordeel van een fietsvakantie. Gelukkig kwam in de middag de zon weer door en konden jullie op tijd stoppen om ongetwijfeld te genieten van een heerlijk welverdiend biertje.

Mvg.

Jura