Cesky of České - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Cesky of České - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Cesky of České

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

20 September 2018 | Tsjechische Republiek, České Budějovice

Na een goede nachtrust en lekker ontbijt kunnen we er weer even tegen. Het is vanmorgen een stralende dag en 14 graden als we de grens passeren en Tsjechië inrijden. Even geld wisselen voor de boodschappen en we kunnen.....gelijk op de pedalen, omhoog, klimmen de heuvels op. Daarna over een weg bijna bovenop het plateau met mooie vergezichten. We fietsen nu door de Bohemen. Weilanden en bossen wisselen elkaar af. Het pad is soms een stukje onverhard maar goed te rijden. De Boomklever, Groene Specht, Buizerd, Putters, Torenvalk en Witte Kwikstaart, ze laten zich horen en zien. De Gekraagde roodstaart is hier net zo massaal als de Mussen en Spreeuwen bij ons kunnen zijn. We passeren twee maal een wegversperring door werkzaamheden. Er is voor fietsers en voetgangers een "noodpad" gemaakt, die we lopend moeten volgen, maar we kunnen verder. We zien paddenstoelen, de Vliegenzwam, Inktzwam en de Boleet herkennen we wel, maar de anderen? Marianne wijst Koploper op een stronk met zwammen. Koploper: "die is niet zo bijzonder". Marianne: "Niet bijzonder kan ook mooi zijn". In de bossen onder de Sparrenbomen groeien Varens en op sommige zonnige plaatsen in het bos staat er bloeiende Heide. We komen door kleine gehuchtjes met soms vervallen huizen. Bij Čeřín krijgen we een afdaling naar de rivier de Moldau en volgen tot het dorp Zátoň, de rivier. Vanaf hier volgen we de verharde weg N 160 en niet de route door het bos, we hebben genoeg geklommen, de benen willen niet meer. Voor we verder rijden drinken we in Zátoň koffie, 11.00 uur, 18 graden en 20 kilometer. Als wij gaan zitten op het terras wordt er een Muis buiten gezet door het personeel. Die verdwijnt spoorslags onder de Coniferenhaag.
We bereiken de stad Český Krumlov, hier zouden we overnachten, tenminste… Maar we vinden het nog te vroeg om te stoppen, het is 12.15 uur. We halen stempels, en bekijken de stad en het kasteel te voet, de fiets gaat mee. Fietsen kan hier niet vanwege de klinkers in de straten, maar ook de vele toeristen die hier wandelend door de straten gaan, wat een drukte. Het merendeel van de toeristen die we rond zien lopen met een gids, zijn van Koreaanse afkomst. Bij elke muur, raamkozijn, brug of poort moet er een Selfie worden gemaakt. Koploper heeft moeite om zijn foto's te "schieten" met zoveel mensen om hem heen.
Het centrum van Český Krumlov staat op de UNESCO-lijst, Werelderfgoed. De oudste delen van de stad zijn uit de 13e eeuw en er is een kasteel. De kasteelmuren en de toren zijn beschilderd en tonen mooie taferelen. Op het plein voor het kasteel eten we onze lunch, 13.15 uur, 32 kilometer. We krijgen hier 2 stempels. Om de stad uit te komen volgen we de N39 klimmend omhoog tot de afslag Ràjov. Dit is fietsend te doen en we vermijden op deze manier een fikse klim over een landweg, hoewel het druk is met verkeer. Via Ràjov vervolgen we de route, die dalend verder gaat langs de rivier. Bij Zlatá Koruna komen we langs een klooster, het staat aan de overzijde van de rivier. We merken dat hier meer toerisme is. De aanwezigheid van een camping, wateractiviteiten zoals Raften en Kanovaren duiden hierop. Door een stevige klim omhoog van 12 % komen we weer op een plateau, waar we uitrusten op een bankje bij het dorp Štěkře. Het is 15.00 uur, 45 kilometer. Er passeren ons een aantal bepakte fietsers, we zien hen lopend omhoog komen en ook zij hebben moeite met deze helling ondanks hun E-bikes. Een zestal ATB-ers, zonder bagage komen ons puffend voorbij. We vervolgen onze weg, deze gaat glooiend verder over het plateau langs akkerlanden die winterklaar worden gemaakt. Bij het dorpje Boršov nad Vltavou krijgen we een fijne afdaling en komen zo weer bij de rivier de Moldau, die we volgen tot in České Budějovice. Deze stad is gesticht in 1265 door Koningsgezinden als een soort vesting tegen de familie Rosenberg een machtige familie in Zuid-Bohemen, die de macht van de Koning ondermijnde. Koning Karel IV beloonde de stadsbevolking hiervoor, waardoor de stad tot een belangrijk handelscentrum kon uitgroeien. In de 16e eeuw werd de Moldau bevaarbaar gemaakt waardoor de stad een toename kreeg van de handelsbelangen. Tegenwoordig is het nog steeds een belangrijke industriestad. Midden in het centrum ligt een groot, vierkant marktplein, waaraan het raadhuis is gelegen. Midden op het plein staat de Samsonfontein. Op het plein staan nu informatieborden over de periode 1918-2018, een fotografische geschiedenis van 100 jaar Tsjechië.
Een groep Koreaanse toeristen komt met hun rolkoffer het marktplein op. Koploper: "Ze achtervolgen ons". Snel maakt hij zijn foto's. We krijgen weer een stempel in onze pas en drinken een biertje op het terras. In een zijstraat vinden we ons onderkomen bij een Residence. We krijgen voor de komende nacht een appartement met kookmogelijkheid, dat wordt zelf kokkerellen.
Vandaag 62 kilometer, 779 klimmeters en maximaal 26 graden.

• 20 September 2018 - 18:58

Leny En Doom:

Hoi Globetrotters,

Weer genoten van jullie wederwaardigheden en de foto's. Wat een indrukken! Is de harde schijf nog niet vol? Onze simpele vakantie is ook goed verlopen. Het laatste endje komt in zicht Geniet er nog even van.

Groeten en tot ziens

• 20 September 2018 - 19:01

Hugo:

Wederom mooie foto's , leuk verslag. Mooi weer. Zaterdag Praag ????
    Geen foto van foto van het zelf "gebrouwen" eten.
    Voor Koploper....diezelfde Koreanen waren 2 dagen eerder in Giethoorn !!!!

• 20 September 2018 - 18:59

J.kruysifix:

Petje af voor jullie en wat een prachtige foto’s iedere keer.

• 21 September 2018 - 04:32

André G.:

Ben benieuwd wat koploper voor Marianne heeft gekookt. Wederom prachtige foto's en petje af voor al dat klimwerk.

• 21 September 2018 - 12:11

Tanja:

Hoi Marianne en Koploper,
    De laatste fietsweek in deze periode is in aantocht?
    Wat was het avondmaal?
    Jullie blijven mooie heldere luchten houden, kan je er
    wat van merken wat het zuurstof gehalte betreft?
    Blijf nog lekker genieten, en pas op elkaar.
    liefs Tanja