Praag te voet - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Praag te voet - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Praag te voet

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

23 September 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

Vanmorgen was het erg prettig om "gewoon" wakker te worden en niet denken aan wat we mee moeten nemen. Echt zondagse rust, op gemak ontbijten en daarna ons gereed maken om Praag te voet te bezoeken. Even herinneringen ophalen, want als je bij een gebouw of plein komt dan komen de déjà vu' s ook. Het is best wel koud vanmorgen 13 graden en wind, we hebben zelfs kippenvel. Een aantal haltes nemen we met de Metro, een zeer lange roltrap neemt ons mee naar de diepte onder Praag. Koploper is niet te houden met het maken van foto's, soms is hij zo in gedachten dat hij niet oplet en aan de verkeerde zijde van het perron de trein wil instappen. We dwalen door de straten, zien hele mooie gebouwen en héél véél mensen. Het Nationaal Museum, staat deels in de steigers, renovatiewerkzaamheden. We dwalen naar het grote Stadsplein, ook wel genoemd het Hart van de stad. 20 jaar geleden vol met Tsjechen die stonden te juichen voor het IJshockeyteam, die toen Wereldkampioen waren geworden. Nu een plein vol met toeristen, die onder begeleiding van een gids een wandeltoer maken. De Toren met de Klok, hier staan ook hekken rondom en de klok heeft een "jasje" aan, renovatiewerkzaamheden. Ach, Koploper heeft een beetje pech met het maken van de foto's. Het begint een beetje te miezeren en we zoeken even de warmte op voor een kop koffie. Verder lopend komen we bij het Municipal House, een Art Nouveau gebouw met het oudste café van de stad op de begane grond. De gangen zijn betegeld met allerlei figuren en de vloer is bepaald motief gemaakt. Op de eerste verdieping kan men naar de Concertzaal, vandaag is er een balletvoorstelling.
We gaan naar de Karlsbrücke, schreef ik gisteren dat er moet worden betaald om op de brug te komen, dat is niet juist. Er is vrije toegang. Het schijnt dat de zomermaanden het aantal toeristen te hoog was en dat men poortjes plaatsten om het aantal mensen op de brug te beperken. Het is nu ook druk, maar door de miezerregen zoeken mensen snel iets binnen op.
Wij zijn de regen een beetje "ontwend", maar laten ons niet ontmoedigen, uit de wind valt het met de regen mee. Hoog gelegen ligt het Kasteel een mooi strategische plaats met zicht op de stad. Helaas is de dag tekort om dat te bezoeken. Was het niet met de bus dat we toen daarheen reden om het Kasteel te bezoeken, met onze gekochte broodjes voor de lunch?
De Sint-Jacobuskerk, waar we naar binnen kunnen, is bepaald niet sober. Grote beelden, soms met bladgoud sieren de zijkanten. Het altaar heeft aan het hoofd een schilderij met beeltenis van Jacobus, daarom heen veel beelden met bladgoud en de vloer van marmer. Het orgel aan de achterkant beslaat de gehele bovenverdieping. Bij de ingang van de kerk hangt volgens geschriften, een afgehakte hand. Het is de hand van diegene die het beeld van Maria wilde stelen. Omdat dit nogal hoog hangt en er weinig licht op schijnt is het niet goed te zien. Het is maar wat je wilt geloven.
Daarna, de Joodse wijk. We willen graag enkele synagogen bezoeken. Maar wanneer we weten waar er een ticket kan worden gekocht, sluit het bureau, het is 15.30 uur en om 16.00 uur gaat alles dicht. Tja, dan zit er niets anders op dan buiten rond te kijken en soms kan Koploper binnen bij de uitgang iets fotograferen. Dan zullen we toch Praag nogmaals moeten bezoeken op een andere manier om binnen te kunnen kijken. Via het plein voor de Opera lopen we over een brug waar we nog zicht hebben op de Karlsbrücke, daarna zoeken we de Metrolijn en gaan naar het hotel terug.
Al met al een zeer geslaagde dag met vele mooie gebouwen en veel herinneringen.
Vandaag 15 kilometer gewandeld en maximaal 15 graden.

Omdat we morgen een reisdag hebben met de trein komt er geen verslag.
Jullie beginnen de werkweek, wij nemen het advies van sommige reacties serieus en nemen een rustdag

• 24 September 2018 - 04:09

André G.:

Wat een prachtige stad moet dat zijn. Welverdiend zo'n rustdag en goed dat Marianne ook aan het eind van de reis nog messcherp is. Goede reis met de trein.

• 24 September 2018 - 15:46

John En Marga:

Beste Corrie en Kees.
    Wij hebben weer genoten van jullie reisverslagen.
    Jullie kunnen zo mooi schrijven. En alles onthouden wat je de afgelopen dag heb beleefd. Heel knap.

Jullie prestatie is ook weer super. Wij houden ook van fietsen maar dit is voor bikkels. Soms ook afzien denk ik. Chapau!!!!
    Goede terugreis. Rust lekker uit.
    Tot volgend jaar in Ouddorp.
    Vriendelijke groeten John en Marga.

• 24 September 2018 - 17:16

Tanja:

Ja jullie zijn het echt op de foto.
    Gaan jullie nu al beginnen aan de terugreis.?
    Jullie willen toch nog wel genieten van de stad ?
    blijf genieten Tanja

• 24 September 2018 - 17:20

Rinus:

Was weer geweldig om jullie reisverhaal te volgen. Thanks!!

• 24 September 2018 - 18:33

John En Els:

Hoi Kees en Corry
    Proficiat met deze prachtige reis.
    Ik heb met Els genoten van al wat jullie hebben beleeft en hebben gezien.
    Kom veilig weer naar huis

Gr John en Ells

• 25 September 2018 - 16:24

Rober:

Zeker bekende foto’s en leuke herinnering aan bezoek Praag.. toen nog 0,50fl voor een pilsje kan ik me herinneren :) en dan met de cc afreketnen omdat pa dacht dat we heel veel hadden uitgegeven hahaha

Geniet er nog van!

• 25 September 2018 - 18:59

C&A:

Alle herinneringen komen weer terug: paspoort controle in de trein, overgeboekt hotel en met taxi naar ander hotel gebracht, kampioenschap ijshockey etc. Het was een prachtig en reuze gezellig weekend. Leuk dat jullie nu daar ter plaatse de herinneringen kunnen ophalen.