El Real de la Jara - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu El Real de la Jara - Reisverslag uit El Real de la Jara, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

El Real de la Jara

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

01 Maart 2019 | Spanje, El Real de la Jara

Vrijdag 1 maart.

Vanmorgen bij de bar El Riloj ontbijt gehaald. Het is er nog druk. Dorpelingen zitten ook aan het ontbijt en nodigen ons uit bij hun te komen zitten. Wanneer we zien waarom deze uitnodiging is, nemen we die graag aan, gekleed in onze korte broek. Het blijkt dat er onder het tafelkleed een Heather is geplaatst, een groot tafelkleed houdt de warmte vast. En met de ochtendtemperatuur van 9 graden is het heerlijk voor de "blote benen". Het ontbijt smaakt goed en is ruim voldoende.
9.15 uur gaan we op pad, de weg goed bewijzerd met de gele pijl. Mussen proberen de nesten van Zwaluwen te kapen. Sommige nesten moeten worden bijgemetseld. Een kudde schapen heeft net de passage gehad van schuur naar de wei, geholpen door de hond. Keutels als stille getuigen achterlatend. De Schijfcactus zorgt weer voor de afscheiding. De Kool- en Pimpelmees, Putter, Groene en Bonte Specht, Kuifleeuwerik, Blauwe Ekster, Boomklever, Buizerd, Tortel, Merel en Geelgors zijn andere vogels die we horen en zien. De weg loopt door de landerijen van Casa de la Postura en is heel uitgestrekt. Af en toe is er een waterbekken, maar het is bijna leeg en de zomer moet nog beginnen. In het spaarzame water zien we wel de Bruine Kikker. Elke keer als er een hek wordt gepasseerd lopen er andere dieren, Varkens, Runderen, Schapen en Geiten, in de uitgestrekte weilanden. Ze storen zich niet aan ons. De Steeneik en Olijf zorgen voor de meeste schaduw. Heel af en toe groeit er een 10-tal Eucalyptusbomen. Het pad is flink glooiend. Soms dalen we flink af naar een stroompje, daarna mogen we weer omhoog om de heuvel aan de andere kant weer af te dalen. Een beetje Zuid-Limburg en Ardennen gebied, alleen dan uitgestrekter. Af en toe loopt Per met ons mee, maar wanneer we een flinke klim hebben gemaakt blijft hij nog even achter. We zien hem later vast terug.
Na twee uur wandelen komen we bij een doorwaadbare plaats, waar we via stenen naar de overkant mogen. Hier gaan we even zitten en drinken water. Begroeiing van Gras, Mos en kleine plantjes. Iris, Madelief, Koekoeksbloem en Echte Klaver is herkenbaar, het andere is nog te klein om goed te onderscheiden wat het is. De Luzernevlinder, Blauwtjes en Koolwitje worden wakker met de oplopende temperatuur.
Met het verlaten van de bosrand zien we het dorp opeens voor ons. Aan de andere kant van de heuvel ligt het Castillo en is goed te zien. Nog even afdalen en we zijn in El Real de la Jara, hier overnachten we. Deze plaats is de laatste in Andalusie, morgen lopen we in Extramadura. Vandaag 15 kilometer, het is 13.30 uur en 20 graden. Bij de supermercado kopen we onze lunch en eten dit in een bushokje. Andere bankjes zijn niet zo snel gevonden. Hier passeert Per ons en we spreken af om vanavond samen te eten, vanaf 19.30 uur is dat mogelijk en het is gezelliger met elkaar.

• 01 Maart 2019 - 18:39

Hugo:

Ziet er allemaal weer fantastisch uit , weer leuke foto's en verhalen. Laat mijn wederhelft ook meelezen. Die gaat in september ook wandelen in Andalusië met vriendinnen. Maaaar dat zijn watjes , die hebben een wandelreis met bagagevervoer geregeld , vandaar dat ik niet mee wil.
    Plezier
    Hugo

• 02 Maart 2019 - 05:02

Arend En Ineke:

Ziet er goed uit. Het verhaal leest makkelijk weg. Misschien iets om uit te geven in boekvorm.

• 02 Maart 2019 - 07:00

Cobie Klepper:

mooi verslag en mooie foto's

• 02 Maart 2019 - 07:26

Sjaak Steenbergen:

Na vier dagen krijg je wel het goede camino-gevoel. Je merkt al dat je alleen wandelt en 's-avonds weer een groep vormt. Houd je eigen tempo aan en bedenk dat er meestal plaats genoeg is in de herberg. Buen Camino.

• 02 Maart 2019 - 09:19

Margreet En Cor:

Geweldig om jullie weer te volgen, we genieten van jullie verslag over Plant, Vogel en Vee..

• 02 Maart 2019 - 14:57

SenK:

Hoi Denk....
    Weer een leuk verhaal.Wens jullie veel wandel plezier.

• 02 Maart 2019 - 15:10

Marieanne En Jan Kruysifix:

Weer een feest om jullie reisverslag te lezen en wat een schitterende natuur!
    Wij wensen jullie een goed verloop van deze avontuurlijke reis en hopelijk houden jullie dit mooie weer.

• 02 Maart 2019 - 18:22

Ineke:

Heerlijk om op deze manier met jullie mee te mogen wandelen.
    Schitterende foto’s.
    Succes !

• 03 Maart 2019 - 07:49

John En Els Trouw:

Geweldig om jullie reis en verhalen weer te kunnen volgen. We zien er iedere keer weer naar uit waar jullie de volgende dag weer zijn en kijken dan gelijk op Google maps. Mooie foto's. Veel wandel plezier.

• 04 Maart 2019 - 05:40

Andre G.:

Gezlelig zo eten met de dorpelingen en medereizigers. Daar komen vast goede gesprekken en mooie verhalen uit voort.

• 09 Maart 2019 - 18:03

Ineke:

Hoi Pelgrims.

Respect voor jullie. Afzien en tevens genieten van de omgeving.

Hoop dat jullie morgen geen blubber tegen komen.

Groet. Ineke