Cáceres - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Cáceres - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Cáceres

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

13 Maart 2019 | Spanje, Cáceres

Dinsdag 12 maart.

Vannacht was het nogal rumoerig. Een Italiaanse man was om 4.00 al bezig met het verzamelen van zijn spullen. Hij had een bovenbed en kon waarschijnlijk niet meer op het bed komen en verhuisde zijn slaapzak en spullen naar de huiskamer, zodat hij op de bank kon slapen. Helaas deed hij dit niet al te stil en maakte iedereen wakker. Tja, zulke pelgrims zijn er ook.
De meeste mensen vertrokken rond de klok van 7.00 uur. Wij gaan iets later, eerst ontbijten in de bar en dan op weg. 9.00 uur en het is 10 graden.
Met het passeren van de A-weg zien we dat politieauto's een blokkade maken. Met groot geschut gaan ze willekeurige voertuigen controleren.
Het landschap is weids en glooiend, mooie vergezichten. De landerijen uitgestrekt waar het vee de ruimte heeft. Aan de palen met elektrische draden zijn nestkasten gehangen. Voor welke vogels zou dat zijn? De Kuifleeuwerik laat zich weer volop horen en de Graspieper doet het na. De Buizerd zweeft boven het veld. Wanneer de temperatuur iets is opgelopen volgen de vlinders, Koolwitje, Vuurvlinder en het Hooibeestje.
We passeren een militaire gebied. Het geluid wat we in de verte hoorden en waarvan we dachten dat het bouwwerkzaamheden waren, krijgt nu betekenis. Er is een grote oefening aan de gang met grof geschut en geweervuur. Twee passerende gecamoufleerde militairen lopen langs. Op de vraag of we een foto mogen maken antwoorden ze negatief. Natuurlijk niet, we zouden hun positie kunnen doorgeven.
Even later passeren we het hoogste punt van vandaag, Col las Camellas, 490 meter en zien de stad voor ons liggen, er is nog een grote strook landbouwgebied wat we mogen doorwandelen.
De Rode Wouw zweeft sierlijk over het open land. Uit een groep schapen die worden verplaatst naar een andere wei, ontsnappen er 2. De Canadese, Coral helpt de boer door met haar wandelstokken de schapen tegen te houden. Een stukje verder, een veld zonder omheining lopen Runderen, twee koeienwachters staan er leunend op hun stok bij. Ze vertellen elkaar het laatste nieuws.
Cáceres bereiken we om 11.00 uur. De route volgt langs een Auberge, deze is nog gesloten. In de naastgelegen bar drinken we koffie om daarna door te lopen naar de binnenstad. In het boekje staat het adres van pension Carretero op Plaza de Mayor. We hopen dat er plaats is voor 2 nachten, zodat we morgen de stad kunnen bezoeken, dat lukt. Koploper heeft op zijn rechter hiel een blaar, Marianne gelukkig geen blaar, het gevoelige plekje onder haar voet geneest goed.
Cáceres is sinds de oudheid een middelpunt geweest van vele rassen en culturen. De eerste muurschilderingen dateren van 30.000 jaar oud en bevinden zich in de grotten van Maltravieso. De eerste nederzetting is Romeins en dateert uit 25 B.C. Na de val van het Romeinse rijk is er weinig bekend. Vanaf de 7e eeuw vinden er gevechten plaats tussen de Moren en Christenen en in 1169 verovert Fernando II Cáceres op de Moren en wordt in 1170 de Ridderorde, Los Frates de Cáceres opgericht. De voorloper van de Orde van Santiago, met als doel de stad te verdedigen.
Naast het pension is een restaurant waar we een Menu del Dia eten met elkaar. Na het halen van informatie en plattegrond nemen we alvast een voorproefje met een bezoek aan de Kathedraal De Santa Maria, uit de 13e eeuw. Het Altaar heeft Walnotenhouten beeltenissen, mooi uitgesneden, beginnend met houten banken die in de ronding van de kerk zijn ingepast. Tegenover het Altaar, het orgel uit 1873. In de linker zijvleugel een beeltenis van Jacobus de Compostella. Rechts in de kerk is een beeld van Maria en het sacristie met hun schatten. Geen glas-in-lood ramen, sober. De laatste renovatiewerkzaamheden werden afgerond in 2004.
Met het beklimmen van de toren, 99 treden, zien we waar de route verder gaat door het landschap en hebben we mooi uitzicht op de verdere stad.
De oude stad heeft nauwe straatjes met hoogte verschil, soms trappen.
We komen langs de Jacobskerk, helaas is die gesloten. Bij navraag gaat de kerk om 17.00 uur open, maar als we later terugkomen blijkt deze nog gesloten. Zelfs het wachten van 20 minuten heeft geen resultaat, de kerk blijft dicht. Morgen nog maar eens proberen.
's Avonds heeft Coral contact met Gerald Kelly, de Ier, hij is ook in deze stad en we besluiten met elkaar iets te drinken en bij te kletsen. Wanneer hij ons Pension ziet besluit hij deze op te nemen in zijn volgende editie van via de la Plata als onderkomen.
We eten nog wat brood op de kamer voor we gaan slapen, morgen weer een dag.
Vandaag 14 kilometer gewandeld, en 3,5 door de stad. Maximaal 23 graden.

Tanja: De oordoppen hielpen niet tegen de geluiden van afgelopen nacht.

Woensdag 13 maart.

Vanmorgen schrokken we wakker een paar minuten voor de klok van 9.
Gelukkig houden we deze dag een langzaam ritme aan, om krachten te sparen voor morgen wanneer we weer verder wandelen.
Het ontbijt is bij een goede Panadería met Pastelería. Als we de zaak binnenlopen zien we Gerald zitten, net klaar met zijn ontbijt. We schuiven aan zijn tafel bij. Aan tafel wordt druk gesproken over het vervolg en hij geeft nog enkele tips.
We maken ons plan voor de komende dag. Eerst warmere kleding aan doen. Er is een koude noorden wind en het is nodig om een jasje te dragen. Zeker als we torens gaan beklimmen. Wanneer we ergens koffie willen drinken zien we een oude bekende, Sascha de New Yorkman. Hij is net aangekomen in de stad en zoekt nog overnachting, we helpen hem verder naar ons Pension. Ook de oudere Fransman zien we op het terras terug. Hij neemt vandaag een taxi naar Zamora, om vandaar uit weer verder te wandelen. Het is wel apart om bekende pelgrims tegen te komen waarvan je dacht dat het niet zou gebeuren. Enkele "nieuwe" pelgrims spreken we ook.
Cáceres is een Unesco stad. In 1227, nadat Alfonso IX van Léon de stad had veroverd kwam de stad als handelsgebied tot bloei en gingen handelslieden en edelen zich er vestigen. Ze staken elkaar de loef af met landhuizen en paleizen. De huidige, rustige renaissancestad dateert uit de 15e en 16e eeuw. Na die tijd trad er economisch verval in. Cáceres bleef de oorlogen van de 19e en 20e eeuw bespaard. Sascha sluit zich bij ons aan als we de stad bezoeken.
We bezoeken de Templo de San Francisco Javier. Een statig gebouw met aan beide zijden van de ingang twee witte torens. De kerk kunnen we niet bezoeken, er zijn restauratiewerkzaamheden. De Torens wel, 34 ijzeren treden naar de eerste verdieping. Op deze etage is de geschiedenis van de kerk uitgebeeld in vitrines, op de informatieborden kan men de geschiedenis lezen. Vanuit deze etage kan men in de kerk kijken. Het statige altaar met zijn bladgoud beschilderde ornamenten, de koepel en de werkzaamheden. Daarna kan er via 57 stenen treden de toren verder beklommen worden voor het uitzicht over de stad. Via de Joodse wijk, die dateert uit de periode 711-1229, de periode van het moslimregime van de stad, lopen we verder. De Synagoge werd omgebouwd als Baptistische kerk in 1470. De joden werden gedwongen hun tempel op te geven. "Als je geen keuze hebt, mobiliseer dan de geest van moed", aldus een joods gezegde. Het is binnen sober, een klein Altaar met daarboven de koepel.
We kopen een broodje en eten dit, zittend op bankjes van de Plaza de Mayor. Daarna is het tijd voor een korte siësta.
Na 16.30 uur kunnen we de Romeinse muur bezoeken met zijn toren, Torre de Bujaco, de vele treden die nodig zijn voor de beklimming nemen we voor lief. De Jacobskerk blijft gesloten vandaag, horen we bij navraag. We krijgen een mooi stempel bij een Museo en halen boodschappen voor de wandeling morgen. Met ons vieren besluiten we ergens te eten waar we niet moeten wachten tot 20.00 uur. Na het eten maakt Koploper nog foto's van de stad bij nacht. Terwijl Marianne wacht op de Plaza de Mayor, komt er een jongedame naar haar toe gewandeld. Blijkt het Katherina, de Duitse te zijn die in Merida ook in de Auberge overnachtte. Hoe klein is de "Pelgrimswereld"?
Vanavond op tijd naar bed, morgen een lange wandeldag.

Vandaag door de "oude" stad 7 kilometer gewandeld. Maximaal 18 graden, koude noorden wind.

• 14 Maart 2019 - 07:33

André G.:

Hopelijk komen jullie die zeer luidruchtige Italiaan niet meer tegen tijdens jullie reis. Opnieuw complimenten voor het zeer gedetailleerde verslag van Marianne en de mooie foto's van de koploper.

• 14 Maart 2019 - 07:35

C&A:

Hoi Corry en Kees,

Wat beleven jullie weer een prachtig avontuur.
    En als we die mooie foto's zien is de titel van deze reis goed gekozen.
    Fijne voortzetting en geniet ervan.

Groetjes,
    Clémence en Albert

• 14 Maart 2019 - 08:33

Anja Hardus:

Fijn de geschiedenis zo mee te beleven!

• 14 Maart 2019 - 09:40

Wim Klepper:

Beste Corry & Kees
    Leuke wandeling met de geschiedenis en mooie foto’s, vooral de foto en verhaal over de koeienwachters die ze daar nog hebben, mijn Opa was dat 70 jaar geleden nl, ook, in Ouddorp in de Westduinen en langs de Groendijk tot achter de vuurtoren s’morgens heen en s’middags weer terug, en dat 6 dagen in de week ik mocht wel eens mee als 4 ‘a 5 jarige op m’n klompjes, ik heb nog zere pootjes als ik er aan denk.
    Toen wilde ik hem opvolgen, is denk ik gelukkig !!! niet gelukt.
    Nog veel plezier groetjes Wim en Cobie

• 14 Maart 2019 - 09:54

Janny Schaap:

Wat weer weer een verhalen Corry en Kees! Jullie kunnen wel les gaan geven in geschiedenis

• 14 Maart 2019 - 09:56

Janny Schap:

Hele goede reis verderen groetjes van ons!

• 14 Maart 2019 - 13:06

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry, Kees,

Wel een heel late eerste reactie , maar wij zijn ook een tijdje op vakantie geweest. Vandaar. Ik heb jullie wandelavonturen op de pelgrimstocht inmiddels doorgenomen en er weer van genoten. De ontmoetingen die jullie hebben zijn soms negatief en soms positief, maar geven een leuk beeld van jullie tocht. Wat mij opvalt, is dat jullie meestal niet de eersten zijn die vertrekken. Houden zo ! Een beetje slow starten heeft ook zijn charmes. Ik ken de streek een beetje ( wel met de auto en korte wandelingen ) , maar dat jullie van de omgeving genieten staat buiten kijf. Leuk dat jullie ook het carnaval hebben meegemaakt. Een beetje zwak is wel dat Kees niet wilde dansen. Hij had de dames daar waarschijnlijk een groot plezier mee gedaan. Ook af en toe de siësta heb ik op de fietstochten gemist. Maar gelijk hebben jullie. Een uitgeruste pelgrim kan namelijk elke afstand aan. De komende dagen veel succes en vanaf heden ga ik jullie weer elke dag volgen.

Mvg.

Jura

• 14 Maart 2019 - 13:22

Tony:

Hoi Corrie & Kees,
    Leuk om jullie avonturen te lezen!
    Moedig voorwaarts!
    Grtjs,
    Tony

• 15 Maart 2019 - 07:08

Bep En Henk Maliepaard:

Hoi Corry & Kees,
    het blijft leuk om jullie verhalen te blijven volgen, we blijven groot respect houden voor al die wandelende pelgrims.
    Ook herkennen we wel gelijkenissen met onze fietstocht anderhalf jaar geleden, wij kwamen ook dikwijls weer de zelfde personen tegen die we soms dagen eerder al hadden ontmoet, zelfs wandelaars van de vorige dag/avond die je dan de volgende dag weer voorbij reed.
    Verder nog een hele goede reis.

Groetjes, Bep & Henk

• 16 Maart 2019 - 08:00

Leny En Doom:

He Pelgrims,

Wat een indrukken,wat een mooie foto's! Is jullie harde schijf wel groot genoeg om dit alles op te slaan? Hoe dan ook: elke dag weer dichter bij het doel. Ga zo door zodat wij gezeten in onze luie stoel van dit alles kunnen meegenieten.

Een hartelijke groet uit Zaandam