Langs de velden - Reisverslag uit Carcaboso, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Langs de velden - Reisverslag uit Carcaboso, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Langs de velden

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

17 Maart 2019 | Spanje, Carcaboso

Zaterdag 16 maart.

Vannacht was weer een nacht om snel te vergeten. De Aubergue was volledig bezet, dus het gesnurk kwam van meerdere kanten. Er was zelfs een Italiaan die praatte in zijn slaap. Helaas, dat spreken we niet. Om 6.30 uur waren de eersten al bezig hun ontbijt te maken. Maar een keuken van 3 bij 4 meter en dat met 18 personen, dat kan natuurlijk niet goed gaan. We zien en laten het allemaal gebeuren. Luisteren, kijken en lachen om het hele gedoe. Met zijn drieën blijven we over, maken ontbijt en vertrekken om 8.30 uur. Het is frisjes, 10 graden, er is dauw op het gras en de zon is volop aanwezig. Om de route verder te lopen mogen we het pad afdalen naar de splitsing, waar we gisteren omhoog klommen.
We passeren verschillende hekken, die we nauwkeurig sluiten. Runderen lopen hier in de wei, de sporen van uitwerpselen zijn het bewijs, "natte flatsen". Af en toe horen we het rinkelen van de bellen die ze om hun hals dragen. De Hop laat zich al snel horen, Koolmees, Pimpelmees, Putter en Zwartkop zien we volop. De Specht is flink aan het hakken. Bijen zoemen rond, de 20 kasten die we later zien langs de rand van het veld, zijn goed bevolkt. Krekels in het grasland. Volop bloemen, Raket, Madelief, Reigersbek, Paardenbloem, Gentiaan, wilde Narcis.
Wanneer we pauze houden voordat we een hek passeren, komen er 2 bikers aan. Koploper ziet hen komen en opent alvast het hek. Ze groeten "Buen Camino" et "Gracias" maar draaien rechts voor het hek, een ander pad in. We schieten allemaal in de lach.
Het pad gaat flink glooiend door het landschap, langs weilanden. Soms steil omhoog tegen de heuvel, soms meeglooiend met de heuvel. De Brem en Steeneik groeien hier naar willekeur. Ze zorgen voor goede schaduwplekken, jammer dat er nergens een zitbankje is geplaatst. Een vierkante steen als markering, waar je ook op kan zitten staat langs het pad, maar altijd in de zon. Vandaag, met deze temperatuur is dat prima, maar als je deze wandeling in de zomer zou maken?
Beneden ons zien we het Embalse de El Boqueron, hieruit kunnen boeren het water halen voor hun vee. In enkele waterbekkens horen we Kikkers kwaken. Zodra we stoppen om te zien welk soort, duiken ze onder. Met het zicht op Finca Valparaiso en de plaats Galisteo, bereiken we het hoogste punt voor vandaag. Even een pauze voor een Bocodillo con Cheeso, nieuwe energie voor het laatste wandelstuk door open velden met Vee. Om het land van water te voorzien zijn aquaducten gemaakt, van ongeveer 40 centimeter breed en met mooie boogjes, Romeinse steil. Verder heuvelafwaarts gaat het irrigatiekanaal verder. In erg heuvelachtige weilanden staan veel zonnepanelen op een standaard en draaien mee met de zon. Het vee kan onder de panelen doorlopen en heeft dan schaduw, bomen groeien hier niet. De Argusvlinder, Luzernevlinder, Hooibeestje, Vuurvlinder en Koolwitje vliegen in de begroeiing.
In Galisteo willen we graag overnachten en dat lukt bij "Los Emigrants", met de mogelijkheid voor een maaltijd. 14.00 uur komen we aan, drinken eerst een Radler op terras voordat we gaan douchen. De Vlaamse jongedame, Kim is ook in deze plaats, zij slaapt in de Aubergue, maar wij willen eens een goede nachtrust, vandaar het Pension. Daarna wandelen we nog even het ommuurde stadje in. Alles in het stadje is in diepe rust, siëstatijd.
Galisteo is een prachtig ommuurd stadje op een heuvel boven de rivier de Jerte. De omwalling dateert uit de Moorse periode, 11e eeuw en is grotendeels in oorspronkelijke staat bewaard. De stadspoorten werden in de 12e en 14e eeuw herbouwd in gotische stijl. De kerktoren met buitentrappen staat los van de kerk en is een verbouwde stadspoort. In de toren heeft een Torenvalk zijn nest gemaakt. Duiven vliegen bij de klokken, Ooievaars maken een nest op de top van de toren. Boeren- en Huiszwaluw vliegen over de witte huisjes en smalle straatjes. Koploper loopt één van de trappen omhoog de muur op, om een foto te maken van het uitzicht. Marianne bekijkt het uitzicht door de poort. Bijna geen verschil, alleen de hoogte.
Wanneer we met de fiets zijn vinden we het fijn om nog even een wandeling te maken, maar als we de dag hebben gewandeld lukt het niet zo goed. We besluiten dus ook siësta te gaan houden.
In ons Pension verblijft nog een Nederlandse mevrouw, we maken kennis met elkaar. We zullen elkaar vast vaker zien op deze Camino.
Vanavond nog lekker eten, een drankje en op tijd naar bed.
Vandaag 20 kilometer en maximaal 23 graden.

Zondag 17 maart.

Heerlijk geslapen vannacht. De bar sloot de deuren om 23.00 uur, direct na de voetbalwedstrijd. 10 minuten later was er stilte. Meeste mannen uit het dorp komen in deze bar voetbal kijken, het is via een betaald net. Voor de bareigenaar opbrengst, voor de mannen een leuk "uitje". Een cerveza kost hier € 1,20, vergeleken met Nederland kan je een dubbele nemen.
Vanmorgen rustig aangedaan, het is tenslotte zondag, om 8.30 uur het ontbijt en 9.00 uur vertrekken we. Wanneer we 400 meter, heuvelopwaarts hebben gelopen voelt Marianne de sleutel van het logies in haar broekzak. Oei, tas afdoen en even teruglopen. Ja, als je je hoofd niet gebruikt....
Er is markt, handelaren zijn nog bezig om hun waar uit te stallen. De spullen die ze verkopen kunnen we niet gebruiken. We halen Coral op in haar onderkomen en met het passeren van de Romeinse brug bij een picknickplaats, verlaten we het dorp. Het is licht bewolkt en 10 graden. De route gaat via de provinciale weg, vervelend met verkeer. Vandaag komt dat goed uit, geen woon-werkverkeer of vrachtwagens. Groetend lopen we de Nederlandse mevrouw voorbij, haar tempo ligt iets lager. Maar ieder loopt de Camino in eigen tempo, zoals het hoort. In de lucht zweven Rode Wouwen en Ooievaars op zoek naar voedsel. De Blauwe Ekster vliegt ons vooruit. Bij de boerderijen zien we Mussen, Gekraagde Roodstaart, Zwaluw en Boerenzwaluw. In de dorpen zien we veel Zwaluwen nesten maken en soms voeden ze al. Vast nog geen jongen, maar het vrouwtje op het nest.
Het landschap is variërend akker- en weiland, afgescheiden door muren gemaakt van de stenen die in het land gevonden zijn. De akkers liggen strak geploegd, klaar om in te zaaien. In de weilanden de Runderen, Schapen en zonnepanelen. Het dorp waar we doorheen komen is in rust. Alle openbare gebouwen en winkels zijn gesloten. Het wordt warmer en wanneer we Kim, de Vlaamse jongedame, zien zitten op een muurtje, nemen we een korte pauze. Ondanks dat er meer wind komt gaan de jassen uit en gaan we bij haar zitten. Het is gevoel van "elkaar al jaren kennen". Een Houtsnip laat ons schrikken wanneer hij opvliegt uit de sloot. Met zijn vieren overbruggen we de laatste kilometers tot Carcaboso, waar we 12.00 uur aankomen. Hier vinden we al snel een Aubergue Turistico, la Elena. Bij de bar kan men inschrijven en helpt men ons verder. Het huis is sober ingericht, met een keuken, een douche en verschillende (slaap)kamers. Er is alles wat men nodig denkt te hebben. Na het douchen eten we gezamenlijk Menu del Dia in een Hostal iets verder op de route, heerlijk. De Nederlandse mevrouw heeft haar logies in dit Hostal. Zo zien en spreken we elkaar weer.
Een heerlijke siësta is onze welverdiende beloning deze dag.
Vanmiddag kopen we nog een Cerveza en Bocodillo om de dag af te sluiten. Morgen weer verder wandelen.
Vandaag 11 kilometer en maximaal 20 graden.

Voor jullie morgen weer een werkweek, prettige maandag.

• 17 Maart 2019 - 17:53

Tanja:

Hoi,
    Jullie treffen het bijzonder met het weer.
    Begin zo langzamerhand door te krijgen,
    waarom die siesta tijd zo belangrijk voor jullie is.
    Zijn de blaren opgedroogd ?
    Veel wandel plezier.
    Liefs Tanja.

• 18 Maart 2019 - 04:26

André G.:

Maar goed dat Marianne nog redelijk tijdig bij de les was met de sleutel. Fijn om weer eens goed geslapen te hebben, al zal dat het budget geen goed doen.

• 19 Maart 2019 - 11:29

Willemien:

Wat heb ik weer genoten van jullie gedetailleerde boeiende verslag en mooie foto's!
    Heel erg bedankt, ook groetjes van Theo