Tenslotte, de laatste dagen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Tenslotte, de laatste dagen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Tenslotte, de laatste dagen

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

15 April 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

Zaterdag 13 april. Vrijdagavond na het diner met de Oostenrijkse pelgrims kregen we nog een mooie toegift in Santiago. Een Processie da Virxe das Dores. Deze week begint de Semana Santa, de Heilige week voor Pasen. Mannen gekleed in zwarte kleding met paarse kappen droegen het beeld van Maria door de smalle straten van de stad. Af en toe was er een stop, waarschijnlijk omdat de baar waar het beeld opstond te zwaar werd voor de mannen. Erachter liepen dames gekleed in het zwart en daarachter de muziek. Indrukwekkend als je dat voorbij ziet komen, allemaal de stap op de maat van de muziek. Gelukkig was het goed weer voor deze processie, want bij het beeld waren brandende kaarsen geplaatst als verlichting. En dan, zaterdag. Uitgeslapen! Jawel, we hadden vanmorgen geen haast. Als mensen gaan sporten op de zaterdag, staan ze vroeg op. Wij vandaag niet, we gaan nergens meer heen. Ja, ergens een lekker ontbijt halen en plannen maken voor de verdere dag. De Kathedraal bezoeken we, hoewel het binnen een kale boel is in verband met renovatiewerkzaamheden, het is wel mogelijk om een kleine zijkapel in te gaan, deze wordt nu gebruikt voor de missen. Daarna zijn we naar Jacobus gegaan om hem te "omhelzen". Dat hebben we "gepast" gedaan. We hebben Hem bedankt voor de goede zorgen onderweg. Een kaarsje branden we voor iedereen die we moeten missen. En in gedachten zijn we bij de mensen die het deze periode moeilijk hebben. Verder dwalend door de stad komen we op een plein waar er een folklore toneelstuk wordt opgevoerd met dans en muziek. Zo zie je nog eens wat van de geschiedenis van de stad. Na dit alles maken we een wandeling door het park en via een hoger gelegen pad hebben we een "ander kijk" op de Kathedraal. Aan het eind van de middag lopen we naar Praza do Obradoiro, het plein waar iedereen aankomt na de pelgrimsreis, of die nu te voet of met de fiets is, dit is het eindpunt. Hele groepen komen aan, maar ook enkelingen. We zien de Ieren, Jean en haar vader Ben. Zij hadden ons helemaal niet verwacht en dan is het zeker zo leuk als je elkaar tegenkomt. We spreken af vanavond samen te eten bij Casa Manolo. Wanneer we bijna het plein aflopen om ergens wat te gaan drinken zien we Ulla de Duitse, zij belooft vanavond ook te komen met het eten, kunnen we bijpraten. Het werd een heel gezellige avond. Zondag 14 april. Vanmorgen was er om 10.45 uur een Palmprocessie, de intocht van Jeruzalem. Het beeld werd nu gereden op een kar, het zou niet draagbaar zijn, zo groot. De mannen droegen witte kleden en gele kappen. Voor de processie liepen notabelen van de stad. Verkleedde kinderen vanaf 4 of 5 jaar liepen mee met palmtakken en daarachter de muziek. Langs de kant stonden mensen die ook palmtakken bij zich hadden. En bij de toeschouwers zagen we ook de mede-pelgrims van onze wandeling. Dan ben je in een grote stad kom je toch bekenden tegen. We zoeken onze weg door een ander gedeelte van de stad, even iets anders zien dan pelgrims, maar ook nu komen we een bekende tegen, Augustin, de Italiaan. Hij was in de Albergue op het Monaisterio van Oseira blijven overnachten toen wij verder gingen. Wij vonden het er te koud. Hij vond het een uitdaging. Wanneer we het plein voor de laatste maal oplopen zien we een rij Mini's staan. Een ander soort processie. De stoet is vertrokken vanuit Porto om te rijden naar Santiago. Alle auto's komen per vier, voor de Kathedraal op de foto als aandenken. 's Avonds is er weer een processie, Da Esperanza met het Mariabeeld. Nu waren de mensen gekleed in rode kledij met zwarte banden, sommigen zijn blootsvoets. Ook nu lopen er verkleedde kinderen mee en natuurlijk muziek. Op zondag is de Casa Mandolo gesloten, we zoeken een ander adres om te eten. Dat lukt in een druk bezochte bar-cafetaria waar de tv aanstaat voor voetbal. We weten nu zo langzamerhand, waar de Spanjaarden heen gaan om te eten of drinken is het goed, nu dus ook. Maandag 15 april. Vandaag gaan we naar huis, jawel we vliegen op Amsterdam. De vlucht van 12.45 uur heeft wel vertraging, maar uiteindelijk vertrekken we om 13.35 uur en komen we 16.30 uur aan. Dit is de laatste toevoeging van onze pelgrimsreis, "Via de la Plata, Blik op Oneindig". We hebben meer dan 1000 kilometer te voet afgelegd, hebben allerlei weersomstandigheden gehad, veel gezien en meegemaakt. We willen iedereen die ons heeft "ondersteund", en "meegeholpen" hartelijk Bedanken. Voor ons begint het afkicken van het "niet wandelen", voor jullie begint het afkicken van het "niet lezen".

Corry (Marianne) en Kees (Koploper)

Echt bezinnen, begint van binnen.

't Diepste van je dromen, kan naar boven komen.

Een klein idee, daar begint het mee.

Een plan?

Dat kan?

Bezinnen, en dan beginnen.

Verdere informatie over de reis bij: corryenkees@gmail.com

• 16 April 2019 - 17:35

Jannie En Bas:

Welkom weer thuis en bedankt voor de mooie verhalen en schitterende foto's.

Heel erg van genoten.

Jannie en Bas

• 16 April 2019 - 19:15

J.de Rek:

Welkom thuis. Nu lekker uitrusten en de kinderen en kleinkinderen weer zien.

Groetjes en tot ziens.

John

• 16 April 2019 - 19:18

Jacqueline :

Wat was t bijzonder om jullie te volgen !!! Wat een geweldig avontuur!! Dank jullie wel

• 17 April 2019 - 04:06

Frans Lokker:

Bedankt voor het mee laten genieten!

• 17 April 2019 - 04:27

André G.:

Wat fijn dat we dit geweldige avontuur met jullie mee mochten beleven. heel veel dank daarvoor. Ik kijk nu al uit naar nieuwe plannen.

• 17 April 2019 - 04:44

Marian:

Bedankt voor de prachtige verhalen en foto's en wat zullen de kleinkinderen blij zijn dat jullie er weer zijn!
    tot een volgende keer,

Gr. Marian

• 17 April 2019 - 07:12

Arend:

Welkom thuis. Erg genoten van jullie’s verslag. Petje af voor de prestatie.

• 17 April 2019 - 10:52

Leo Huijsen:

Mengse, bedangt voor juulle verhael en mooije foto's. Ik haw d'r van genoote.

• 17 April 2019 - 13:52

Tanja Vroegindeweij:

Hoi Corry en Kees
    Vandaag de laatste site gelezen van dit reisverslag.
    Heerlijk om te lezen.
    Dank daarvoor.
    Jullie stik moe en ik de spierpijn.
    Voor jullie tijd om weer je aan te passen. TEMPO.
    Zal zeker lukken.
    Liefs Tanja

• 18 April 2019 - 05:47

Margreet En Cor:

Dankjulliewel voor het meebeleven, de geweldige verhalen en schitterende foto's!
    Het is alsof we een beetje zijn meegereisd...

• 18 April 2019 - 07:36

Daan:

Toppie...Bikkels!!

Wèèr een geweldig avontuur achter de rug, op naar de volgende..

• 05 Mei 2019 - 07:45

Aat Troost-Orgers:

Na lezing in het Eilanden Nieuws heb ik al jullie reisverslagen in 1 ruk door gelezen. Geweldig!! Santiago de Compostella staat ook op mijn verlanglijstje. Dank voor alle belevenissen en groet van een Goereeer.

• 05 Mei 2019 - 09:17

Albertinho :

Mooi verhaal in het Eilanden nieuws
    We hebben elkaar net gemist in Santiago
    Liep van Porto en kwam 16 april jl in Santiago aan .
    Voor mij de 5 e keer , altijd de Portugese routes.
    Vond het dit jaar wel zwaar met name de laatste dagen mede door het
    Wisselvallige weer.
    Santiago vind ik iedere keer weer een toeristische kermis en een anticlimax na
    alle dingen die men meemaakt onderweg.
    Maar iedere keer weer een bijzondere ervaring.
    Groeten uit Ouddorp