Covid-19 houdt niet van warmte, maar wij...... - Reisverslag uit Castro del Río, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Covid-19 houdt niet van warmte, maar wij...... - Reisverslag uit Castro del Río, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Covid-19 houdt niet van warmte, maar wij......

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

12 Maart 2020 | Spanje, Castro del Río

Woensdag 11 maart

Vanmorgen ging de winkel om 8.00 uur open. Dat is vroeg voor Spaanse begrippen. We kopen de nodige proviand voor vandaag, daarna gaan we in een bar ontbijten. Heerlijke Tosta Marmelade met thee. We kunnen er voorlopig weer tegen, want verder onderweg zijn er geen voorzieningen en zijn we weer op ons zelf aangewezen vandaag. De route loopt dalend de stad uit. Het is maar even dat we hiervan profiteren, want al snel mogen we weer omhoog over een kiezelpad tussen de gaarden door. Het is al warm, de jas zit in de rugzak en beiden beginnen we met de korte broek, 13 graden.
Net buiten het dorp, bij een onderdoorgang van een A-weg liggen twee velden ter grootte van een voetbalveld met wijnranken. Dit zijn de eerste ranken die we hier zien, verder alleen Olijfgaarden, hoever je ook kijkt. Wanneer we een flinke klim hebben gehad en we denken bij het bereiken van de top, "Dit was het", slaakt Corry een diepe zucht:"O, nee weer omlaag en verder weer omhoog, hadden ze hier geen brug kunnen maken." Zo ver je kunt kijken alleen Olijfgaarden, met als een krullend lint de weg die we mogen lopen. Het lijkt een beetje op de Lange Afstand Route in Luxemburg. Toen mochten we elke keer weer terug naar de Moezel afdalen om daarna weer omhoog te klimmen naar het achterland. Als het geleidelijk afloopt hebben de benen het minder zwaar, maar soms lijkt het of we de Patersberg beklimmen, of de muur van Huy.
Gele Kwikstaart, Raaf, Buizerd, Koolmees, en de Hop zijn enkele soorten, maar Vinken, Huiszwaluwen en Mussen zwieren in grotere aantallen in de lucht. Met het warmer worden zien we ook weer vlinders fladderen, Koolwitje, Luzernevlinder, Blauwtje, Hooibeestje en later ook de Koningspage.
Bij een muurtje staat een "oude wandelwagen", zou dat iets zijn om de rugzak mee te vervoeren? Over asfaltweg lukt dat wel, maar de bergpaden? Nee, toch maar niet.
Bij de brug van de Rio Guadajoz is er een bar, helaas is deze al enige tijd dicht. Het woonhuis is nog bewoond maar verder, is het een beetje troosteloos. Enkele Eucalyptusbomen die langs de oever staan zorgen voor schaduw en we besluiten even uit te rusten op het muurtje langs de weg.
De Huiszwaluwen hebben nesten onder de brug gemaakt of zijn nog bezig met bouwen. Ze vliegen af en aan met modder van de oever van de rivier. Nu zien we de rivier met 5 á 6 meter breed, maar te zien aan de oever en de uiterwaard kan het flink "spoken", en de waterstand omhoog brengen. Judaspenning, Kaasjeskruid, Beemdooievaarsbek, Klaproos, Spaans Stalkruid (Latijns-Echium plantagineum), en Gekroonde Ganzenbloem (Latijns- Coronarium) en andere kruiden groeien tegen het muurtje en in de berm. Zou de Gekroonde Ganzenbloem helpen als antivirusmiddel?
Een Salamander zoekt snel een veilig onderkomen en de Zwarte Houtbij heeft het ontzettend druk met nectar te zoeken.
Groenlingen en Putters vliegen bij de rivier, zoekend naar voedsel. Een Buizerd zweeft op zoek naar prooi. Verder is het om ons heen stil. De enige 10 mensen die we vandaag hebben of zullen zien, zijn werkmensen, 3 wegwerkers, de rest mannen van de gaarden.
We vervolgen ons pad langs de rivier. Maar dan verwacht je langs de rivier en niet 10 meter of meer er vandaan over de weg. Bij de rivier nog iets van bomen, maar de weg ligt in de volle zon. Zo blij dat we deze tijd van het jaar wandelen en niet in augustus, nu is het al 25 graden.
Bij een boerderij met de naam Bernedo zien we enkele betonblokken liggen met enkele bomen. Hier eten we ons brood en rusten we uit. 12.30 uur en 14,3 kilometer. De rugzak even van je rug en de benen even rust. Door het warme weer voelt de rugzak extra zwaar aan. We zijn deze warme temperaturen met wandelen nog niet zo goed gewend.
Voor we de plaats Castro del Rio bereiken wandelen we langs een kwekerij voor Olijfbomen in verschillende grootte hier te koop. In deze plaats is een Auberge de Pelegrinos, de sleutel af te halen bij het Politiebureau. We krijgen weer een stempel in de pelgrimspas. Bij de Auberge aangekomen ontmoeten we de 2 Fransen weer, zij hebben hier ook onderdak. De behuizing is sober, maar er is een warme douche en extra dekens voor de koude nacht, dat moet lukken. Op de toren van de naastgelegen kerk nestelen 2 Ooievaars, klepperend bezegelen ze hun relatie.
We drinken een lekkere Cerveza, kopen brood met beleg en yoghurtjes voor ons avondeten en eten dit op het plein voor de kerk.
Niet teveel meer lopen vanavond en vroeg naar bed.

Vandaag 22 kilometer en maximaal 28 graden.

Donderdag 12 maart.

Gisteravond lagen we om 20.30 uur plat tot vanmorgen 7.30 uur, je zou haast "doorliggen". Maar de rust heeft ons lichaam wel goed gedaan. Het dichtgaan van de voordeur, toen de Fransen vertrokken maakte ons wakker.
Na ontbijt en inkopen gaan we weer op pad. We verlaten het dorp via de brug over de Rio Guadajoz. Veel Huiszwaluwen hebben nesten gemaakt onder deze brug in een rand tegen het wegdek, ze vliegen af en aan.
Het eerste stuk van de route loopt door het dal en blijft redelijk vlak. Hier groeien andere gewassen, zoals Prei en Tarwe. Na een kilometer is het gedaan met het vlakke, de route gaat geleidelijk omhoog met nog een flinke klim tot een waterreservoir/spaarbekken, (bevloeiing Olijfgaarden) en een latere klim van meer dan 11 procent tot het dorp Espejo. We zijn 9 uur vertrokken en komen in het dorp aan om 11.20 uur en zijn 10 kilometer verder. En dat met 21 graden. Gelukkig is de bar open en kunnen we koffie drinken. Een Slechtvalk zweeft rond op zoek naar prooi, Duiven genoeg.
In dit dorp gaat de route nog beetje klimmend verder, om dan plots te dalen, je zou kramp in je kuiten krijgen. En terwijl we dalen zien we het landschap voor ons. Allemaal Olijfgaarden, sommigen met nieuwe aanplant, sommigen gesnoeid. Met onze weg als een lint erdoor heen. Vale Gieren zweven over het landschap tegen het gebergte.
Wanneer we een platte steen zien langs de kant van de weg, besluiten we hier een eetpauze te houden. Geen schaduw, in de hele omgeving niet, maar wel even rust. 14 kilometer en 25 graden met lichte sluierbewolking.
Rode Patrijzen schrikken weg uit de berm, Raven en een Buizerd zweven rond. Koninginnenpage, Hooibeestje, klein Koolwitje en de Luzernevlinder zien we ook.
13.30 uur wandelen we verder voor het laatste deel van deze dag. Glooiend door het landschap over een onverharde weg. Bij een waterput kunnen we nog even zitten en rusten. Dichter bij het dorp Santa Cruz zien we meer Tarwevelden en andere landbouw gewassen. Een briesje zorgt voor beetje verkoeling tijdens het lopen.
We arriveren rond 16.00 uur in Santa Cruz, bij de eerste Hostal is plaats voor overnachting. We bedenken ons geen moment en boeken in. De Fransen die op het terras zaten, besluiten ook hier te blijven.
We drinken een Radler op het terras daarna lekker douchen en bijkomen. En vanavond hier lekker eten.

Vandaag 23,5 kilometer, maximaal 25 graden.

• 12 Maart 2020 - 21:22

Hugo:

Lijkt me heeeerlijk dat weer daar !! Op naar Cordoba ??

• 12 Maart 2020 - 21:32

Tanja:

Jullie hebben het punt van onthaasten wel bereikt.
    Vinden jullie dat er nu wel wat anders mag groeien dan olijven ?
    Jullie zijn ook elke dag bij de politie te vinden.....
    Wij hebben vanwege Covid 19 gewoon huisarrest,
    tijd om een boek te lezen.
    Veel wandel plezier.
    liefs van ikke.

• 12 Maart 2020 - 22:24

Janny Schaap:

Wat weer mooie verhalen van jullie en de foto’s ook! Tis genieten om voor het slapen gaan even wegdromen in jullie verhaal en de heerlijke temperatuur! Liefs van ons en veel plezier hè