Córdoba en einde Camino - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Córdoba en einde Camino - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Córdoba en einde Camino

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

15 Maart 2020 | Spanje, Málaga

Zaterdag 14 maart

Na een redelijk goede nachtrust prettig wakker geworden. Bij de overburen kunnen we ontbijten. Het is erg stil voor een zaterdagmorgen. De straten zijn dunbevolkt en terrassen worden niet opgebouwd. Het is bewolkt en 14 graden.
Na het ontbijt regelen we zaken voor de komende dagen. We boeken de busreis naar Malaga en een appartement voor de overnachtingen tot woensdag, dan kunnen we terugvliegen naar huis.
Daarna "dwalen" we door de stad. Alle openbare gebouwen zijn gesloten. Wanneer we een deur open zien van de St.Nicolaas kerk lopen we er binnen. De kerk is niet groot en sober ingericht op het Altaar na. Het Altaar ziet er glanzend uit, volledig bewerkt met bladgoud. De enkele mensen die aanwezig zijn blijken inwoners, zij komen voor de dienst. Zodra deze begint, verlaten we de kerk om hen verder niet te storen.
De zon komt langzaam tussen de wolken door en maakt het erg aangenaam. Waren we vertrokken met de jas, nu deze meedragen is alleen maar lastig. Het is 23 graden geworden.
Bij de brug aangekomen zien we nog enige levendigheid. Zilverreigers vliegen over, Aalscholvers zijn aan het vissen en een Kwak trekt ook onze aandacht. Hij duikt een vis op en geniet hier smakelijk van. Ooievaars vliegen langs de oever van de rivier, misschien voor Kikkers. Een Grote Gele Kwikstaart laat zich ook zien aan de oever.
Verschillende mensen, kleine groepjes toeristen hebben nu de ruimte net als wij. De Paardenkoets heeft weinig klandizie, evenals de toerbus voor citytrips.
Kees "leeft zich uit" met fotograferen. In een parkje tegen een paar treden hoog trapje, komen 2 Hagedissen uit een holletje te voorschijn. Ze vermaken zich op hun manier.
We kopen een Bocedillo en eten dit op voor het hotel op het plein, lekker in de zon. We genieten van de middagrust, rustig is het zeker voor de zaterdagmiddag.
In de namiddag gaan we boodschappen doen en op zoek naar een bar voor iets te drinken. Dat is lastiger dan gedacht, maar uiteindelijk vinden we een cafetaria waar we een Cerveza kunnen drinken en iets kunnen eten.
Voor we teruglopen naar het hotel wandelen we nog door Córdoba, de straten mooi verlicht. Gevels in oude Moorse stijl. In 2013 moest Kees wachten met foto maken tot alle mensen "uit beeld" waren. Nu verbazen we ons erover als er iemand "in beeld" komt. De Spanjaarden nemen het advies van regering héél serieus en volgen dit op. Mensen kopen in supermarkt hun eten om thuis klaar te maken. Meestal zijn er veel Spanjaarden 's avonds op straat, nu niet.
Wanneer we terugkomen in het hotel horen we dat het voor 2 weken gaat sluiten, voorlopig. We hebben nog mazzel dat we mogen slapen vannacht.

Vandaag 13 kilometer en maximaal 23 graden.

Cora: Fijn dat er meerdere mensen kunnen meegenieten van onze reis.

Zondag 15 maart.

Vannacht een mindere nachtrust. De laatste berichten zijn drastischer dan verwacht. Wij zijn blij dat we de terugreis hebben kunnen regelen.
Via de vliegmaatschappij worden we per mail op de hoogte gehouden. Het laatste nieuws: Iedereen die de komende week een terugreis heeft geboekt, kan terug. Wij gaan ervan uit dat wij woensdag terug kunnen vliegen naar Nederland.
Onze Camino eindigt in Córdoba. Om door te gaan is te onverstandig en niet te doen. Alle Refugios afgesloten, Hotels en Bars dicht, waar moeten we dan slapen.? En hoe krijgen we eten?
Deze beslissing is ons zwaar gevallen, maar een andere is er niet. Vanmorgen met de bus de terugreis begonnen naar Málaga. Met een bewolkte lucht en 17 graden. Alsof de natuur ons "aanvoelt". Het landschap met ruwe rotsen en nevel. De heuvels begroeid met Olijfbomen. Een "lappendeken" met de bomen als "kruissteek". Dorpen die we passeren, bijna niemand op straat. Alle winkels en bars gesloten. Verkeer is er bijna niet, alleen de bus, taxi's en Policia.
In de bus meerdere Nederlanders die vandaag terugvliegen naar huis. Zij hadden deze dag al maanden geleden als terugreis geboekt, hun vakantie zit erop.
Een Duitse pelgrim, die bijna in Merida was aangekomen. Terug naar huis en "Im nächsten Jahr neue Start".
Málaga, een stad die op een "normale" dag veel verkeer heeft rijden door de straten, waar iedereen buiten "leeft", lijkt nu "uitgestorven".
We zijn blij dat we tot woensdag een appartement ter beschikking hebben, zodat we in eigen levensbehoefte kunnen voorzien. Zelf eten maken want de Supermercado is open, er kunnen levensmiddelen worden gekocht en de Farmacie is open, indien nodig.

Beste lezers:
Dit is voor nu het laatste verslag wat we plaatsen, mits er nieuws is.
Zodra we thuis zijn zullen we dat jullie zo snel mogelijk laten weten.

"Het is zoals het is, het komt zoals het komt".

• 15 Maart 2020 - 16:48

C&A:

Hoi Corry en Kees, wat een bizar einde van jullie Camino. Maar gezondheid gaat voor alles.
    We hopen dat jullie je de komende dagen een beetje kunnen vermaken en wensen jullie een goede terugreis en thuis komst.
    Liefs,CAF

• 15 Maart 2020 - 16:55

Corry:

♥️ "het is zoals het is, het komt zoals het komt" ♥️

• 15 Maart 2020 - 16:57

André Groenendijk:

Wat een vreemd einde van jullie Camino zeg. Helaas is het niet anders en hopelijk kunnen jullie woensdag terug naar huis. Succes de komende dagen in Malaga en graag tot ziens.

• 15 Maart 2020 - 16:58

Jura Van Zwoll:

Hoi Corrie en Kees,

Jammer dat jullie reis zo moet eindigen, maar je hebt eigenlijk geen keus. Daarom is het verstandig dat jullie woensdag terugkeren. Volgens de berichten hier, is Spanje afgesloten van de rest van de wereld, daarom is het fijn dat jullie nog een vlucht konden boeken. Ik hoop dat jullie , naar omstandigheden, nog een paar prettige dagen zullen hebben en dat jullie een goede en gezonde thuisvlucht zullen hebben.

Mvg.

Jura

• 15 Maart 2020 - 17:18

Rick Lassing:

Wat zonde he. Hier gebeurt er ook niet veel meer. Hoop dat jullie wel kunnen vliegen!
    Succes Rick.

• 15 Maart 2020 - 17:28

Sjaan:

Hoi cenk,Hier ff een berichtje van mij.Ik ben niet z'n lezer ,schrijver maar wens jullie nog een fijn verblijf al is het jammer voor jullie dat het een verkorte vakantie.Hopelijk komen jullie gezond weer terug op dat mooie Flakkee.Welkom thuis.Groeten Sjaan

• 15 Maart 2020 - 17:29

Wout:

Heel jammer maar het is niet anders...
    Hopelijk een snelle en voorspoedig terugreis en thuiskomst!

• 15 Maart 2020 - 17:48

Jaap Peeman :

Beste CENK,
    Ja, er zit niets anders op dan terugkomen. Jammer natuurlijk. Maar de gezondheid staat op nr 1. Kunnen ullie weer op de Kids passen. Zeker als de scholen morgen sluiten zijn jullie hard nodig.

• 15 Maart 2020 - 17:52

Riet:

Ook de warmte houd corona niet tegen zoals jullie hoopten, goede reis naar huis. Heel jammer

• 15 Maart 2020 - 18:19

Jos:

Jammer, dat op deze manier jullie Camino moet eindigen. Weer een nieuwe beproeving om op jullie lijstje erbij te zetten. Maar zoals jullie Duitse "collega" en verwoordde, volgend jaar is er een nieuwe kans.
    Met een gemengd gevoel nu nog maar even de komende dagen door en dan een Goede Reis.

• 15 Maart 2020 - 18:29

Anja Hardus:

Stiekem blij dat jullie terugkomen. Dit is niet zoals je je het had voorgesteld maar hoop dat er toch weer veel mooie herinneringen zijn gemaakt! Goede reis terug!

• 15 Maart 2020 - 18:46

Jan En Ineke Akershoek :

Jammer dat jullie niet verder kunnen, we hebben weer genoten van jullie verslagen, bedankt!! Volgend jaar een herkansing?
    Jullie mogen nog van geluk spreken dat jullie niet in Duitsland wonen. Vanmorgen had ik mijn zus in Duitsland aan de telefoon en daar moeten ingezetenen die uit risico gebieden, zoals Italië, Spanje of Oostenrijk, terug komen 2 weken in quarantaine. Hopelijk wordt dat in Nederland niet ingevoerd. Hele goede thuisreis gewenst, Jan en Ineke

• 15 Maart 2020 - 19:02

Tanja:

Er zullen vele familie leden blij zijn wanneer jullie gezond weer op Flakkee zijn.
    Geniet nog ff van de rust en probeer het onthaasten nog ff vol te houden.

• 15 Maart 2020 - 19:06

Goris Soeteman:

Blij dat jullie naar nog naar huis kunnen, het gaat immers niet echt Goed in Europa. Goede reis naar Nederland terug.

• 15 Maart 2020 - 19:47

Rinus:

Bijzondere tijden. Hopelijk gaat t goed en kunnen jullie komende week inderdaad naar NL. En intussen gewoon weer plannen maken voor een nieuwe Camino. Toch?
    Goeie reis!

• 15 Maart 2020 - 22:06

John En Els Trouw:

Ha Corrie en Kees, jammer dat julle niet verder kunnen, maar gezondheid is het voornaamste. Het beste de komende dagen en hoop dat jullie gewoon naar huis kunnen vliegen woensdag. Goeie reis en tot snel.

• 15 Maart 2020 - 22:42

Krijn En Clarie:

jammer dat jullie reis zo eindigt, we hopen dat jullie je nog kunnen vermaken deze dagen en woensdag echt naar huis kunnen vliegen. wij hebben weer genoten van jullie verslagen en foto's.
    goeie reis toegewenst.

• 16 Maart 2020 - 08:33

Jacqueline Breen :

Zo jammer voor jullie, maar een wijs besluit denk ik , op dit moment is t beter om thuis te zijn ! Hoop op een snelle herkansing voor jullie!!!! Hoop op een goede thuiskomst

• 16 Maart 2020 - 08:50

Marian:

Wat een bijzonder einde van jullie mooie reis, alvast een goede vlucht terug.
    het was weer leuk om jullie te volgen............tot een volgende keer.

• 16 Maart 2020 - 10:18

Willona:

Wat een domper maar zo begrijpelijk! Ik hoop dat jullie gewoon naar huis kunnen komen!

• 16 Maart 2020 - 16:29

Wim Klepper:

Beste Corrie en Kees, ik lees het nu pas met alle commotie om ons heen, hoop ik wel dat jullie nog terug kunnen naar ons hopelijk redelijk veilige Flakkee, hoewel ik hoor dat hier ook al een paar besmettingen zijn geconstateerd, maar wij wensen jullie toch een veilige terug tocht vanuit Malaga tot horens Wim en. Cobie

• 16 Maart 2020 - 19:37

Jovanka En Janco:

Wat een toestand he!? En wat balen voor jullie reis! Maar jullie kunnen niet anders....
    Goede terugreis morgen en hopelijk weer veilig op Flakkeese bodem!

• 16 Maart 2020 - 20:22

Daan/Martha:

Corrie en Kees
    Wat jammer dat je de reis moet afbreken maar de gezondheid gaat boven alles.
    Wij wensen jullie dan ook een goede terug reis en tot ziens op het stille Flakkee
    Groetjes DaMa