De grote stilte - Reisverslag uit Baena, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu De grote stilte - Reisverslag uit Baena, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

De grote stilte

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 Maart 2020 | Spanje, Baena

Vanmorgen, na een lekker ontbijt eerst naar de Mercado voor proviand. Stokbrood, 4 plakjes Schapenkaas, 2 Bananen, 2 Mandarijnen en 2 flesjes Cola. Op deze dag komen we niets tegen waar iets te nuttigen zou zijn, dus alles meenemen. Het is weer een stralende dag, zon met strakblauwe lucht.
Bergafwaarts verlaten we de stad Alcaudete tot de Rio San Juan. Daarna mogen we natuurlijk weer omhoog. Elke afdaling brengt een nieuwe klim. De Hop laat zich van verschillende kanten horen. Het is net of hij met ons meevliegt, maar het zijn er meerderen. De Kuifleeuwerik is ook in grote aantallen aanwezig en hebben het druk met Vliegen vangen. Koolmees, Putter, Zwartkop en Groenling zijn nog enkele andere soorten.
Kees is vanmorgen in de korte broek begonnen, maar Corry durfde dat nog niet aan. We zijn wel op pad gegaan met onze jas in de rugzak met 13 graden moet dit kunnen, van wandelen wordt je ook warm. We passeren een park, en niet zo'n kleintje, met honderden of meer Zonnepanelen op een draaibare voet. Soms hoor je opeens kraken als het paneel wordt bijgedraaid.
Na de klim vanaf de rivier lopen we alleen door Olijfgaarden. Overal waar we kijken zien we grote "lappendekens" met Olijven.
Rond 12.00 uur zoeken we een plekje om te eten. Bijna geen steen te bekennen waar je op kan zitten. Nergens een picknickbank, voor de wandelaar wordt niet goed gezorgd. Uiteindelijk, onder een Amandelboom vinden we enkele "zit"stenen. Het is warmer geworden en Corry besluit nu ook de pijpen af te ritsen, zelfs shirt met lange mouw wordt uitgedaan.
Verder wandelend komen we bij de Lagune del Salobrai, dit zou een mooie rustplaats zijn voor vogels. Maar helaas, de Lagune is bijna helemaal droog. Er is nog iets van water in een dieper gelegen deel, maar verder groeit er meer struik dan dat er vogels zijn. Beetje teleurstellend, ook het uitzicht. Wanneer we later bij de bron langslopen welke de Lagune zou voeden, merken we dat het stroompje water minimaal is. Afgelopen winter is in deze streek weinig water gevallen, denken we.
Rond de klok van 14.00 uur is het tijd om de rugzak weer even af te doen en de benen laten rusten. We ploffen in de berm, bijna op de vele rupsen die zich tegoed doen aan het Koolzaad. We hebben nu ongeveer 19 kilometer gewandeld. Het is erg warm geworden, tenminste zo voelt het. In de gaarden geen of weinig schaduw, voor de Olijven prima, maar voor ons? We zweten nogal. Het is stil om ons heen. Vandaag enkele mensen in een tractor of jeep die hun werk doen maar verder geen sterveling te zien.
We passeren een Finca gebouwd in 1907. De buitenkant ziet er nog netjes uit, maar de Finca is niet meer bewoond. De gaarden worden nog wel bijgehouden en de opbrengst gaat naar een persfabriek een kilometer verder aan de route. Een dikke walmende lucht komt uit de pijpen en de geur is te vergelijken met wandelschoenen die je uittrekt na een dag wandelen.
Uiteindelijk bereiken we het stadje Baena, hier is een Aubergue de Pelegrino. Wanneer we op het plein aan het rondkijken zijn waar we heen moeten, worden we aangesproken door een jongeman. Hij vertelt ons dat de Aubergue dicht is en wijst ons een straatje met Pension. Muchas Gracias!! Dat scheelt weer een klim omhoog.

Totaal 26 kilometer en maximaal 25 graden.

Magda Haan: Op TV zien we het nieuws, we volgen het deels. In deze streek is er nog niets van toepassing.

Tanja: Je hebt het goed gezien in de atlas, alleen was het meer beetje opgedroogd. Geen blaren.

Wim en Cobie: Dit dagritme zal niet snel vervelen hoor.

• 11 Maart 2020 - 07:35

André Groenendijk:

Schitterende foto's. Wat een rust en mooie natuur. Echt genieten.

• 11 Maart 2020 - 09:03

Goris Soeteman:

Wow, voor ons smachten naar droog weer, terwijl daar het te droog is. Het laatste stuk op streeview die finca en de fabriek kunnen aanschouwen. bij ons is het zo nat dat Pa niet kan ploegen en dus we iets minder vroege aardappelen zullen hebben. Veel wandel plezier en mooie uitzichten gewenst.

• 11 Maart 2020 - 09:58

Jovanka En Janco:

Leuk jullie weer te volgen! Mooie tocht weer. Veel plezier en lekker genieten.

• 11 Maart 2020 - 16:40

Jura Van Zwoll:

Hoi Kees en Corrie,

Wij zijn net terug van ruim twee weken skiën en langlaufen in Het Bregenzerwald in Oostenrijk. Het verraste ons dat jullie nu al op pad zijn. Maar gelijk heb je : het weer is daar in dit jaargetijde goed ( niet te warm, hoewel ik uit jullie verhaal anders verneem ) Ik vind het knap dat jullie weer bepakt en bezakt op reis zijn. Ik zal weer met veel plezier jullie reisverslagen lezen over de leuke dingen, de minder leuke dingen, de ontmoetingen en de beschrijving van de flora en de fauna. Hoewel jullie al een tijdje op reis zijn, wens ik jullie alsnog een prettige vakantie en een voorspoedige reis met veel nieuwe avonturen.

Mvg.

Jura

• 11 Maart 2020 - 22:15

Tanja:

Fijn dat jullie van dat zonnige weer hebben, stuur s,v,p, wat deze kant op
    Hoe was de avondmaaltijd
    Veel wandelplezier morgen.