Het Spaanse graan .... gaat eraan! - Reisverslag uit El Burgo, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Het Spaanse graan .... gaat eraan! - Reisverslag uit El Burgo, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Het Spaanse graan .... gaat eraan!

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 Juni 2006 | Spanje, El Burgo

Zaterdag 10 juni 2006
Om 8 uur gaan we op weg voor de volgende etappe. De camino is nu geplaveid met wegen, zoals een vlakke etappe in de Tour de France. Een enkele speldenprik daar gelaten. Ongemerkt schieten we behoorlijk op. Corry is vandaag in bloedvorm na twee dagen hoogtestage. Zij zet zich op de kop en is daar voorlopig niet weg te krijgen. En Kees moet alle zeilen bijzetten om in het wiel te blijven. De grote molen wordt rondgedraaid. Volgens Corry is het net zo vlak als Flakkee. Op de akkers wordt het graan geoogst.
Ook op de doorgaande weg N 120 is het rustig.
We bezoeken Fromista. Daar is zowaar onze stempelkaart vol! Dan gaan we op de achterkant verder.
In Sahagun zijn sommige straten afgezet in verband met feesten. Nou ja, feesten. Er worden stieren door de straten gejaagd en wij kijken wie er op de horens worden genomen.
Na Sahagun wordt het nog verrassend mooi. Meertjes met volop watervogels als Waterhoen, Meerkoet, Fuut, Dodaars, Kleine Karekiet en Blauwe Reiger. De plantenwereld bestaat daar uit Lisdodde, Waterbies, Gele Lis en Riet. We kwamen langs 's Heeren wegen pelgrims te voet tegen en nog acht fietsers. Een fietspelgrim volgt de oude wegen-route vanaf Maastricht. De heidegebieden zijn prachtig. Veel Veldleeuwerik, Grauwe Klauwier, Zwarte Wouw en Buizerd. We zien drie Groene Salamanders en een schaapskudde.
Het weer is wederom prachtig en de temperatuur loopt in de loop van de dag op van 17 tot 27 graden.
De turbo stopt na 106.5 km tegen een gemiddelde van 16.1 per uur. We zijn in El Burgo. Daar is geen plaats voor ons in de refugio. Maar zelfs voor oudere jongeren is er slaapruimte in een hostel (Gelukkig maar, want anders hadden we 16 km door gemoeten). Deze overnachtingsplaats heet heel toepasselijk El Pelegrino. In het dorp tellen we 152 Huiszwaluwnesten aan 1 gevel.
Maar eerst gaan we slapen in de hoop, dat Kees morgen het tempo een beetje kan volgen!

• 11 Juni 2006 - 16:23

Jan De Vos:

Hallo Corrie en Kees,

een tijdje te druk bezig geweest om eens o de site te kijken. Thuis de boel wat aan het verbouwen nu de kids uit huis zijn, met de Roparun en de aantrekkende economie in Nederland betekent weer werk en bezig zijn. Wat een genot moeten jullie hebben. Even niets meer met werken maar gewoon bezig zijn met geest en lichaam. Omstandigheden die naar ik hoorde in het begin niet al te best waren qua weer. Maar ook daar is goed door heen gekomen. Leuk om de berichten zo te lezen.

Nog veel plezier en tot het begin van de volgende maand,
    Jan en Truus de Vos

• 11 Juni 2006 - 17:44

Anja:

vandaag 33km gefietst.stuitje en zitbeentjes zijn pijnlijk, ik denk aan jullie en vind het vandaag weer extra geweldig wat jullie presteren!!!!!!

• 11 Juni 2006 - 17:47

Jos:

dezelfde 33km gefietst. eitje hoor voor ons Santiago pelgrims!!!! bon camino

• 11 Juni 2006 - 19:06

Dick:

Heb het hier in Nederland ook zwaar. Ben bezig aan mijn derde voetbalwedstrijd op de televisie. En dat bij deze temperatuur. Zweten.
    Hup Kees, aanklampen, he!