Het verschil is 15 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Het verschil is 15 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Het verschil is 15

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

05 Maart 2020 | Spanje, Granada

Woensdag 4 maart.

Vanmorgen door Lyanne en Roos thuis opgehaald en naar Rotterdam gebracht. Merel wilde naar school om verjaardag van vriendinnetje mee te vieren. Verstandige meid, Opa en Oma zie je vaker, een feestje is zo voorbij. Ons avontuur gaat beginnen. Het is zonnig en een graad of 10. Met de trein naar Schiphol. Een relaxte reis. Op vliegveld kijken we onze ogen uit. De vele luxe winkels en een massa aan toeristen, sommigen dragen mondkapjes, maar of het werkt?
Onze vliegreis verloopt voorspoedig, met opstijgen kijken we over Nederland in het klein, ook ons eiland. Pas boven Madrid zien we weer land, bergen met sneeuw en rivieren, daarvoor alleen wolken. Tijdens de vlucht worden we aangenaam bezig gehouden door het beluisteren van de dames achter ons. "Kom zitten meid, anders word je wijn koud". "We nemen er nog maar één, anders moeten we hinkelen". "Ik trakteer op een maaltijd, alleen deze keer hoor". En dat allemaal met een "Amsterdamse klank".
We landen in Malaga, zon overgoten, 25 graden. Het opstijgen en dalen is toch wel een verschrikking voor je oren.
De bus naar de stad is snel gevonden, en zo ook ons hotel. En ach,... Onze hotelkamer bleek bezet. Het was maar goed dat we er in begin van de avond achter kwamen. Je zal de kamer binnenlopen als je naar bed wil.....
Wanneer we op pad gaan voor ons avondeten zien we een groep mannen, 72 stuks, die aan het oefenen zijn voor de Santa Semaine, nog zonder kostuums. Zij dragen een baar van 6 ijzeren balken met daarop een gewicht en proberen hun pas in de maat te krijgen.
We vinden een restaurant, in de kelder wordt feest gevierd. Een groep muzikanten vermaakt Britse studenten die Spaans willen leren. En wanneer Spaanse gasten hun muziek horen vragen ze of ze boven ook iets spelen. De jongemannen geven hier gehoor aan. Al met al een reisdag met weinig tegenspoed.

Donderdag 5 maart

Vanmorgen een uitgebreid buffetontbijt in hotel. En dat voor € 5, p.p. Daarna lopen we de stad in, een bezoek aan de Kathedraal, even een stempel halen. De Zwaluwen hebben al nesten gemaakt aan het boegboord van huizen, een Slechtvalk vliegt over een groep duiven en probeert een "slag te slaan" en zoekt zijn "uitkijkpost". Mussen vliegen in een boom en de Halsbandparkieten vliegen kwetterend in het rond. Het is een aangename temperatuur 15 graden om 9.30 uur en een strakblauwe lucht. Bij de Mariakerk krijgen we ons eerste stempel in onze Pelgrimspas. Daarna bezoeken we de Kathedraal, en krijgen korting om binnen te gaan. Ja, dat heb je met die "blonde" lokken.
De Kathedraal St. Raphaël, vernoemd naar de patroonheilige van de zieken. Hier overdenken we diegene die ziek zijn, een moeilijke periode doormaken op weg naar (hopelijk) herstel, door het branden van een kaarsje.
De kerk is in 1487, door een overwinning van de Catalanen op de Moren, weer tot het Christendom gaan behoren. Het gebouw is op de restanten van de Osama Moskee herbouwd. In 1528 was de eerste bouw voltooid, maar het duurde nog enkele eeuwen voordat het helemaal klaar was, in de 17e eeuw werd het Koor afgemaakt en begin 19e eeuw werd de finale bouw afgerond.
Het interieur van de kerk is adembenemend. Grote pilaren ondersteunen het dak met hun grote bogen en kunstwerken. De zonneschijn door de Glas-in-lood- ramen zorgt voor een warme gloed die schittert op de marmeren vloer. Moeilijk om dit in een foto vast te leggen. Het hoofd van de kerk met het Altaar is indrukwekkend. Een kolossaal Altaar op een voetstuk van 4 bij 4 meter met 16 hoeken, met 8 groenmarmer pilaren, en één vierkante pilaar erbij. Allen ondersteunen een groenmarmer "dak" met koepel in de vorm van een "Ei", waar een beeld opstaat van een geblinddoekte vrouw. Indrukwekkend.
Een pad, Via Sacre, lijdt naar het Koor waar in het midden een groot houten kunstwerk, Sacre Reat, staat opgesteld. De zijkanten van het Koor zijn mooie Notenhouten kunstsnijwerken. Wat een geduld moet daarvoor nodig zijn geweest om dit te maken. Aan beide zijden zijn er 2 orgels geplaatst die nog in goede staat verkeren.
Langs de zijkanten van de kerk zijn allemaal bogen, elke boog een eigen "heilige"-kapel. De kapel van Franciscus behoort aan de orde der Franciscanen. Dit was de eerste orde in Malaga en was gesticht door Franciscus van Assisi. Deze orde zorgde voor de behoeftige mens en had liefde voor de natuur.
We verlaten de Kathedraal en wandelen naar het busstation waar we de bus zullen nemen naar Granada. De temperatuur is opgelopen naar 25 graden, er is wel een harde wind gekomen maar het is gewoon warm!.
De rechtstreekse busreis duurt ongeveer anderhalf uur. Het landschap is heuvelachtig met uitzicht op de vele landerijen en hellingen vol met Olijven. Met het verder rijden komt er meer bewolking en de temperatuur zakt terug tot 19-20 graden.
Granada heeft een groot busstation in het oostelijke gedeelte van de stad, waar we aankomen. Een andere bus brengt ons richting centrum, voor € 1,40 p.p. We wandelen richting Kathedraal met naastgelegen een VVV. Hier vragen we een adres voor een overnachting. Hostal Athena, kamer voor € 35.
Na het opfrissen lopen we terug naar de Kathedraal, nu zonder rugzak. Dat loopt iets prettiger. Wanneer we de openingstijden 10.00-18.30 uur zien, besluiten we de kerk nu te bezoeken en krijgen weer een stempel in onze pas. Morgen willen we toch echt een begin gaan maken aan onze Pelgrimage.
Tja en dan loop je het gebouw binnen en kijk je ademloos om je heen. Weer indrukwekkende pilaren van wel 3 á 4 meter doorsnee, gesierd met beeldhouwwerk waarop het dak rust met zijn vele koepels, die ook rijk versierd zijn met de vele metselwerken. Deze kerk werd door Karel V herovert op de Moren rond 1523. Daarna begon de officiële herbouw en werd het een Bisdom en kreeg het de naam Kathedraal van de Reïncarnatie. Elke kunstenaar die aan de herbouw werkte deed dit uit geloofsovertuiging.
Het Altaar, geplaatst in het middenschip, is een groot goud-zilveren beeldwerk van wel 10 meter hoog. Er omheen 3 etages met vele schilderijen van Bijbelse taferelen. Daarboven 2 etages Glas-in-loodramen gemaakt door Juan del Campo. Met daarboven de "sterrenhemel", uitbeelding van het Heelal. Je weet niet waar je het eerst naar zal kijken.
Achter het middenschip zijn er verschillende kapellen en in de gangenrij staan boeken opgesteld met handgeschilderde gezangen met notenschrift. Gelukkig achter glas, want je zou zo een bladzij willen omslaan.
In één van de kapellen staat een grote houten afbeelding (6 bij 6 meter) van de heilige Jacobus, gemaakt door Alonza del Mena. In dit kunstwerk wordt Jacobus afgebeeld als Ridder die zijn overwinningstocht maakt en het Christendom terugbrengt in Granada. Voor ons een minder bekende Jacobus.
In het midden van de kerk staan aan beide zijden 2 grote imposante orgels met bladgoud gesierd. Pracht en Praal.
Na al deze goddelijke beelden en geestelijke belevingen is het tijd om een locatie te zoeken om de inwendige mens te voorzien van drinken en voedsel. Daarna zoeken we ons Hostal op en genieten we van onze rust met de beentjes omhoog.

Totaal deze dagen 21 kilometer gewandeld.

• 05 Maart 2020 - 23:35

Hans Van Oostenbrugge :

Hoi Kees, wat weet jij veel!
    komt dat uit een boekje of heb jij je zo grondig voorbereid?
    wel een prachtig verhaal, nu al. Dat belooft wat

• 06 Maart 2020 - 08:34

Janny Schaap:

We wensen jullie een hele mooie en Gezegende reis toe Kees en Corry! Dank voor het prachtig verhaal, nu al!

• 06 Maart 2020 - 08:43

Jacqueline Breen:

Veel plezier en heerlijk om mee te lezen

• 06 Maart 2020 - 10:22

Frans Lokker:

Veel plezier, ik geniet weer mee!

• 06 Maart 2020 - 10:58

Magda:

Beste Corry en Kees,

Heel veel genot van jullie fantastische reis. Ik ga jullie volgen en genieten van jullie reisverslag.
    Weet dat wij allen (de Rarekiekers) met jullie meeleven.
    Veel liefs,
    Magda

• 06 Maart 2020 - 11:25

Iman En Jannie:

Nieuwe trip, nieuwe ervaring. Geniet er van!

• 06 Maart 2020 - 11:52

Tea En Cor:

Ha Kees en Corry,
    We genieten nu al weer van jullie verslagen. Geniet en Buen Camino!

• 06 Maart 2020 - 12:04

Anja:

Goede reis en nu al genoten van jullie verslag! Kan de kerk bijna zien!

• 06 Maart 2020 - 13:04

Marry Peters:

Prachtig verhaal, ik reis de komende weken vanaf de bank weer met je mee.

• 06 Maart 2020 - 15:59

John En Els Trouw:

Ha Kees en Corry, we wensen jullie een hele goede reis en we genieten nu al van het mooie verhaal over de kerken. We gaan jullie zeker weer volgen.

• 06 Maart 2020 - 18:02

Gea Hummel:

Hoi Corry en Kees,
    Wat weer een mooi vooruitzicht. Super! Geniet ervan. Door jullie verslagen, kunnen wij ook een beetje (mee)genieten ...

• 07 Maart 2020 - 07:21

Adri De Ruijter:

Hoi Corry en Kees, weer een nieuw avontuur. Ik heb nu al weer zin om het te gaan volgen. Veel kijkplezier en geniet er van.

• 07 Maart 2020 - 08:59

Goris Soeteman:

Hoi Corry en Kees, mooie en veilige trip gewenst. De Gpx-track van Granada naar Merida heb ik op de Pc staan. En uiteraard als Kml op Google Earth. Ga ik lekker digitaal met jullie meereizen via Streetview en genieten van jullie verslag.

• 07 Maart 2020 - 15:50

Aat Troost-Orgers:

Hoi Corry en Kees, ga jullie volgen op jullie wandeltocht. Geniet er van, dan doen wij dat zeker ook.

• 07 Maart 2020 - 18:28

Wim&Doke Reijling:

Ook van Doke en mij....Volop GENIETEN toegewenst.....Heel mooie kontakten op jullie weg en de volledige medewerking v.d. 'weergoden'.....

• 09 Maart 2020 - 08:09

André Groenendijk:

Wat een heerlijk en mooi begin. Goede reis! Ik voel me bevoorrecht dat ik van jullie reis kan en mag meegenieten.