"In de ban van Dali" - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu "In de ban van Dali" - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

"In de ban van Dali"

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

22 September 2015 | Spanje, Gerona

Vanmorgen geen wekker en niet haasten maar een ontbijt op Spaanse wijze, gewoon bij een koffiebar. We hebben ons voorgenomen om eerst naar het Dali Theatre-Museum te gaan. Die gaat 10.00 uur open, dus tranquille. In de straten is het gezellig druk. Het is bewolkt, 15 graden. Voor het museum staan al mensen te wachten, dus het is aanschuiven om binnen te komen maar het gaat erg snel. Het museum is gebouwd op resten van een theater, zoals Dali wilde. Hij zei: "Ik ben een theatrale kunstenaar, de voorkant van het theater is tegenover de kerk waar ik ben gedoopt en ik heb mijn eerste expositie in de hal van dit theater mogen houden". Dali was geboren in Figueres en zijn graftombe is in het theater.
Het werk van Dali is zeer uitgebreid en gevarieerd, een veelzijdig artiest. Niet alleen schilder, beeldhouwer, edelsmid, glas-in-lood, houtbewerker, maar ook van restmaterialen maakte hij bijzondere werken. Bij het binnenkomen van de hal van het theater staat er een grote Cadillac met daarop een damesfiguur. Een echte "eyecatcher". Daarachter een toren van gebruikte autobanden met een boot erop. Ondanks dat het vroeg is zijn er binnen veel bezoekers, gidsen met groepen verdringen de "gewone" bezoeker. Bij het naar buiten gaan van het theater zien we een sperwer een prooi uit de boom plukken bij de kerk waar we naar binnen willen gaan. Het interieur in de kerk is sober.
Slenterend door de straten zoeken we hotel la Rambla weer op, ons overnachtingsadres. Halen onze fietsen, eten nog een broodje en gaan 13.00 uur op weg. Nog steeds bewolkt, maar 22 graden. Via Vilafant komen we weer op de geplande route. Het is af en toe kort pittig klimmen. Maar de omgeving is gevarieerd. Landbouw met varkensteelt en bossen wisselen elkaar af. De stukjes land zijn omgeven door stekelige bosschages, zoals meidoorn, braam en sleedoorn.
De omgeving van Gamallera heeft veel varkensschuren, de mestgeur komt met de wind in golven naar ons toe. De boerderijen zien er armoedig uit.
Hier zorgt de bosweg zelf voor zijn natuurlijke drempels door de wortelgroei.
De route loopt door het dorpje Pubol langs het Dali Castle House Museum. Bij Monells is er een onderkomen, maar bij het horen van de prijs fietsen we snel verder. Niet voor ons budget. Dat wordt dus nog pittig klimmen want de route gaat over de bergkam. Het eerste stuk van 5% gaat vrij snel, maar als het 9%-11% wordt gaan de benen protesteren en moeten we even pauzeren. Bij het afdalen passeren we "het" punt van 3 jaar geleden. Hier plaatsen we wat stenen op elkaar, ter herinnering. De begroeiing bestaat uit cipres, steeneik en kurkeik. Heide en varens als onderbegroeiing en op de open stukken veel flora in allerlei kleur. De zwijnen hebben in de berm de grond omgewoeld.
18.25 uur, Cassà-de-la-Selva 68 km. Wat te doen? Hier iets zoeken of door naar Girona. Het blijkt nog 13 a 14 km te zijn, het moet lukken om voor het donker in de stad te zijn, want de route gaat over een mooi fietspad over oud spoor.
In Girona vinden we het hotel waar we al enkele keren eerder zijn geweest en boeken in. Na het douchen vinden we een restaurant. Le Patron is een man uit Uragay, zijn oom was directeur van de Philips organisatie in Uruguay. De man sprak Hollands, was één maal in Nederland geweest maar vond het te koud. Spanje heeft beter weer. Het eten smaakt ons voortreffelijk. Moe en voldaan zoeken we ons bed op. Het is weer mooi geweest vandaag.

Vandaag 82 km, 14,4 km gemiddeld en 839 klimmeters.

• 23 September 2015 - 08:02

André G.:

Wat een actieve dag! Ik wilde al eerder naar het door jullie bezochte museum, maar door deze extra uitleg ben ik nog enthousiaster geworden. Een echte culturele, sportieve en culinaire topdag.

• 23 September 2015 - 09:33

Leny En Doom:

De belevenissen stapelen zich op. Wat een indrukken allemaal! Daar kan een weekje 3241 VD 42 niet tegenop.
    Geniet nog even en hou de moed erin.

• 23 September 2015 - 11:39

Riet:

Jullie helemaal gevolgd, nu bijna het doel bereikt, geniet nog even van het mooie weer, hier is het nog pet "regen"al beloven ze voor volgende week beter. Dan trekken wij de wandelschoenen aan om te gaan genieten in het ook mooie Nederland "Grenslandpad"
    Groeten en straks gezond weer thuis

• 23 September 2015 - 16:39

Dick En Ria:

Geweldig, jullie prestatie. De verslagen lezen alsof ik zelf een stukje mee mag fietsen. Ga zo door. Vorige week hebben wij een 5-daagse gefietst, maar wel in nat en koud N-en Z-Holland. Wij wensen jullie nog veel plezier onderweg.

• 23 September 2015 - 22:39

Corry:

Een gedenkwaardige plaats daar op die helling. Bij het lezen hoorde ik Kees weer hijgen en zijn reactie. Mooi dat jullie er gedenktorentje hebben achtergelaten. Fijn dat alles goed gegaan is en jullie de reis alsnog hebben gemaakt. Geniet van de komende rustige dagen en tot gauw.

• 24 September 2015 - 12:37

Anja En Jos:

Bijna weer thuis, beginnen jullie alweer weemoedig te worden, dit leven bij de dag dadelijk weer vaarwel te moeten zeggen? Ik heb erg genoten van jullie verslag en de belevenissen.
    Nog de laatste loodjes om van te genieten. Groetjes, Jos

• 25 September 2015 - 23:31

Iman En Jannie:

Geweldig jullie weer zo te volgen! Ook wij waren in het Dali museum. Ik denk 2 jaar geleden. Heel bijzonder! Geniet van jullie laatste (rustige) dagen! Wij hebben weer genoten van jullie reis en verheugen ons al op volgend jaar! Tot ziens bij de AV!