Geduld wordt beloond - Reisverslag uit Moclín, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Geduld wordt beloond - Reisverslag uit Moclín, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Geduld wordt beloond

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

07 Maart 2020 | Spanje, Moclín

Vanmorgen wakker geworden van het alarm! Hoe dat zo? Om 8.30 uur zou de stroom worden afgesloten door werkzaamheden. Wel zo fijn als je met verlichting je tanden kan poetsen.
8.15 uur gingen we op zoek naar een plaats voor een ontbijt. Dat vonden we bij een Panaderia met Patisserie. Voor nog geen € 7, hadden we Thee, Tosta Marmelade en Churros sucre. Een lekker begin van de dag.
Rond 9.00 uur gingen we eindelijk op weg, met een zonnetje en 12 graden. Langs de Universiteit, Facultad de Derecho, waar Kees een foto maakt van de binnentuin waar een beeld staat van San Pablo Siglos XVI-XIX.
In 1349 was dit gebouw in het hart van de stad, het stadsverblijf van Sultan Yusuf I. Met het begin van 1500 werd het gebouw gebruikt als Gemeentehuis tot 1858. Veel van de Moslimcultuur in dit gebouw is bewaard gebleven. In 1861 kwam het in privébezit tot midden 20e eeuw, waarna het onderdeel werd van de Universiteit. 2006 was de laatste renovatie.
Om de stad uit te komen hebben we nog 2 uur nodig. Dan.... eindelijk, de akkerranden. Kleinschalige landbouw. Veldjes met Prei, Groene Asperges en Olijfbomen. Om de stukjes land van water te voorzien zijn er stukken plastic in een afwateringskanaal geplaatst, zodat het water tussen de bedden door kan stromen.
In Atarfe is er op de Plaze Major een bijeenkomst van vrouwen, dit als begin van de festiviteiten komend weekend i.v.m Vrouwendag.
Bij een cafetaria kopen we een Bocedillo en eten dit op een bankje in een park met speeltuin. Het is intussen 18 graden, soms een klein wolkje, maar heerlijk weer. Enkele bepakte fietsers rijden ons tegemoet. Zouden zij als eindpunt Granada hebben?
De Putter, Vink, Mus, Veldleeuwerik, Witte en later de Gele Kwikstaart, Tapuit, Roodborst Tapuit, Spreeuw, Kuifleeuwerik en Gekraagde Roodstaart zijn weer vogelsoorten die we in een korte periode al te zien krijgen. De Buizerd en de Torenvalk zien we later zweven in de lucht.
In de berm zorgt het Koolzaad, Kaasjeskruid, Hoornbloem en de Ooievaarsbek voor kleur. Zelfs de Luzernevlinder en het Koolwitje fladdert rond. Wat voor hen al een hele onderneming is omdat het flink waait. Jammer dat de berm ook een plaats is voor het "neerleggen" van enkele meubelstukken, koelkasten en ander "grof vuil".
Bij Pinos Puenta zoeken we een overnachting. Bij het Politiebureau krijgen we een stempel in de pas en informatie over een Auberge de Pelegrino. Een stukje teruglopen, 800-1000 meter. Op de toegangspoort staat het telefoonnummer wat kan worden gebeld voor de overnachting. Helaas, er wordt niet opgenomen, terug naar het bureau. Een agent belt met een gemeenteambtenaar en zowaar wordt Kees gebeld met de mededeling dat er over 5 minuten iemand komt. Wij terug naar de Auberge. Na 10 minuten wachten worden we weer gebeld en krijgen we een code om een kastje te openen waar de sleutel in hangt. Dat klopt allemaal en we kunnen de Auberge in. Een ruimte als een schuur of garage, binnen is er geen verwarming, 6 stapelbedden zonder beddegoed, wel enkele dekens voor de koude nacht. Buiten zijn twee bijgebouwtjes waar de douche en toilet te vinden zijn. Nou, dat gaat het niet worden deze nacht. In het voorjaar is het om 20.00 uur donker en de nachttemperatuur rond 2 graden.
We kiezen voor een andere overnachtingsplaats. Even teruglopen naar het begin van het dorp, daar is een restaurant met erboven enkele kamers om te overnachten. Eten en drinken binnen handbereik en een warme (bad)kamer. Al met al hebben we 5 kilometer extra gelopen met het heen-en-weertje voor de Auberge.
Pinos Puente is een plaats met een bijzondere geschiedenis. Vanuit deze plaats begon Columbus zijn wereld ontdekkingen over de Rio Cubillas. Als je nu de lage waterstand ziet kan je je dit niet voorstellen.

Vandaag 27,5 kilometer, maximaal 22 graden.

Hans van O.: Het verslag wordt per dag gemaakt. Kees zorgt voor de foto's  en Corry zorgt voor de tekst. Dat wij zoveel weten is omdat we veel lezen en goed kunnen onthouden. En een klein opschrijfboekje helpt ook.

Zaterdag 7 maart

Gisteravond was het nog lang rumoerig in de bar. Een verjaardagsfeestje met de nodige zang zorgde voor het teveel aan geluid.
Vanmorgen maar even langer blijven liggen en langzaam opstaan; het is tenslotte weekend. Het ontbijt was ruim voldoende, TostaTomate en Tosta Marmelade met thee voor € 5. Om 9.15 uur gingen we (eindelijk) wandelen. 12 graden en zon.
We waren al snel aan het eind van de bebouwing en zagen de heuvels voor ons. Glooiend landschap met Olijfgaarden. De eerste 3 kilometer lopen we langs de N-weg. Wel makkelijk lopen qua ondergrond, maar het verkeer eist de aandacht van ons op. Bij Búcor, een gehucht van enkele huizen verlaat de route de N-weg en gaat over een landweg verder. Licht glooiend, hobbelig met steenslag door de gaarden. In ieder geval geen hinder meer van verkeer en kunnen we de vogels weer horen en zien. De Holenduif, Boerenzwaluw, Blauwe Ekster, Zwarte Roodstaart, Hop, Kuif- en Veldleeuwerik, Merel, Koolmees, Zwartkop. Wanneer het te warm wordt gaan de jasjes uit, smeren we ons nog eens in en bedekken ons hoofd.
In de berm verschillende planten. Veel Composieten, helaas is onze kennis beperkt, Salie, Reigersbek, Blauwe Druifjes, wilde Roos, Koolzaad, Strobloem en Orchideeën, in verschillende kleuren van paars-rood tot rose en zelfs een wit exemplaar. Enkel Hooibeestjes fladderen rond en het Koolwitje is er weer bij, ja zelfs de Koningspage laat zich zien. Helaas staat er teveel wind om het op de foto vast te leggen.
Het eerstvolgende bewoonde dorp wat we passeren is Los Olivares op 647 meter hoog. Hier drinken en eten we iets voor we verder gaan, het is 12.30 uur. De zaterdagmarkt wordt opgeruimd. Net buiten het dorp gaat de route verder heuvelopwaarts. Veel wandelaars zijn hier bezig om "hun" weekendloop te maken. Zij zonder bagage, maar een goede oefening voor de benen. Dat merken wij ook al vrij snel. Het pad gaat vrij steil omhoog, we overbruggen 400 hoogtemeters in 2,7 kilometer. Ademnood, zere kuiten en zwetend komen we in Moclín aan op 1075 meter hoogte. Een bergdorp waar een overnachtingsplek zou zijn. Maar eerst gaan we bij de bar een cola drinken en bijkomen van "de Klim". Bij het drankje krijgen we een pistoletje met vlees als tapas (gratis). De bar is het centrum voor vele mensen. Niet alleen de wandelaars die van hieruit vertrekken, ook de lokale bevolking komt hier voor een drankje en iets te eten.
Om 15.00 uur lopen we richting Hostal/Jeugdherberg. Helaas is deze bezet door een familie. Maar één van de gasten is zo vriendelijk om ons verder te helpen en belt met de eigenares. Zij heeft een telefoonnummer voor ons die we bellen en krijgen een meneer te spreken. In half Engels, half Frans worden we geholpen maar we moeten wel wachten tot 18.00 uur, dan kan hij pas terug zijn in Moclin. Zijn advies: "Terug naar de bar, zij weten het adres en daar wachten tot hij terug is". Er zit niets anders op dan terug te gaan naar de bar en daar onze tijd te verpozen. Kinderen komen verkleedt en zingen de Karaoke mee. Iedereen danst mee op de muziek.
Zoals afgesproken komt meneer Frederique ons ophalen bij de bar. We krijgen een privé onderkomen waar we lekker kunnen douchen en bijkomen.
Om ons te helpen belt hij naar de bar om te vragen voor het ontbijt morgen.
Bale bale, wat worden we weer fijn geholpen. Vanavond nog ergens iets eten en dan is onze dag weer voorbij.

Vandaag 18,5 kilometer,  maximaal temperatuur 17 graden. Al voelde het warmer aan, maar dat zal wel door de inspanning komen.

Goris: We hopen dat je de bergpaadjes kunt vinden. Wij wel!

• 08 Maart 2020 - 09:18

Arie Van Dijk :

Cenk, we wandelen weer heerlijk mee in gedachten aan de hand van mooie beelden en verslagen.
    Geniet ervan!!

• 08 Maart 2020 - 09:28

Ineke:

Lieve wandelaars.
    Het is weer een genot om mee te mogen reizen. Veel wandel plezier.
    Mooi weer toegewenst.

• 08 Maart 2020 - 09:53

Riet Van Putten:

Wat een heerlijk temperatuurtje daar hier wind, nat ,nog koud niet aanlokkelijk om naar buiten te gaan "toch doen we het" 2x een ree gespot in het Herkingse bos maar ze zijn ons weer te vlug af om op foto vast te leggen. Proeven toch wel al ietsje van het naderende voorjaar met in de tuin een fladderende citroen vlinder. Goede wandelingen gewenst! wij volgen jullie met veel genoegen. groetjes van ons. Jan en Riet

• 08 Maart 2020 - 10:54

Theo En Willemien:

Wat fijn dat iedereen in het dorp zich zo inspant om een goede slaapplek voor jullie te vinden!
    Bedankt weer voor dit uitgebreide reisverslag met heel veel mooie foto's!
    Als je leest over die voorjaarsbloemen en de foto's ziet, krijgen we ook zin in het voorjaar!
    Veel wandelplezier gewenst!
    Groetjes, Rarekiekers Theo en Wilma

• 08 Maart 2020 - 17:19

Jos:

Hallo Kees en Corry, wel hopen, dat het langzaam beter gaat met de huisvesting voor de nacht. Jullie zijn wel te benijden met het heerlijke weer en de mooie omgeving. Geniet lekker verder.

• 08 Maart 2020 - 17:56

Goris Soeteman:

Hoi doorstappers, nee streetview is teveel gevraagd op die bergpaadjes. Jullie kennen mijn vastberadenheid toch als het om navigeren gaat. Het kml bestand is desgewenst ook beschikbaar voor de lezers. als jullie dat goed vinden geef ik hier wel een mailadres. fijne wandelweek toegewenst.

• 08 Maart 2020 - 18:44

Daan/Martha:

Wat een mooie verhalen van de eerste dagen en wat hebben jullie al veel gezien.
    wij hopen dat spieren de komende dagen wat soepel worden en dat je de komende dagen ook zo wordt verwend als de eerste dagen Groetjes DaMa

• 09 Maart 2020 - 08:10

André Groenendijk:

Goed dat de penningmeester op blijft letten. Met de Spaanse gastvrijheid is nog weinig mis.

• 09 Maart 2020 - 12:48

Jan:

Leuk om jullie reis verslagen weer te lezen. Wens jullie nog veel wandelplezier toe.

• 09 Maart 2020 - 15:26

Tanja:

ja, jullie zijn echt vertrokken....
    goed dat je wat energie moet stoppen om een slaapplaats
    te krijgen maar dan heb je ook een luxe.
    het weer valt zeker mee, zomerse waarden en droog.
    fijn dat ik weer alles via jullie blog kan mee-beleven.