Mérida - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Mérida - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Mérida

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

18 Maart 2023 | Spanje, Mérida

18 maart

Vandaag 3 jaar geleden, reisden we terug naar Nederland vanwege de Pandemie. Een heel andere beleving. Met lege straten en alleen de hoog nodige winkels open, verder alles gesloten. Nu volgen we de laatste etappe van de Mozarabe naar Mérida.

Vanmorgen vroeg aan het ontbijt zodat we op tijd kunnen wandelen en rond middaguur aankomen in Mérida.

Het is frisjes als we 8.15 uur op pad gaan. De bewolking houdt de zon nog tegen. De heuvels in de verte zijn in nevelen gehuld, het is 8 graden. De route loopt het dorp uit langs een kinderspeelplaats, fitness- toestellen en een omheinde tennisbaan. Voldoende voor de lichaamsbeweging.

We volgen de A5, nu nog niet druk, het is zaterdag. Werkverkeer is er minimaal. In de berm groeit Echte Koekoeksbloem, Kaasjeskruid, Kruipertje en Parelgras. Recht van ons het Nature Parque Cornalvo. De ingang van het park passeren we bij een picknickplaats met Kapel. Er is ook een informatiehuis. Wanneer we de A5 achter ons laten komen we bij Trujillanos, een klein dorp. Maar wel met een bar, daar drinken we koffie, voor we verder gaan. Het is 9.45 uur, 12 graden en 7 kilometer. In de bar ook gezinnen die hier een ontbijt halen, gezellige drukte.

We laten de autoweg achter ons en volgen een onverharde weg langs Akkerlanden. Een aantal ATB-fietsers passeren ons. Zij maken een trainingsrondje. Een jogger maakt ook zijn oefenrondje op dit pad. Gelijk heeft hij, bijna autovrij. Twee Tractoren rijden door een Olijfgaard. De ene spuit de bomen, de andere er achter om de grond weer mooi glad te maken, teamwerk. Wanneer wij passeren wordt er even gestopt met het spuitwerk. Het wordt wat zonniger en aangenamer. In de verte ligt de stad Mérida. We passeren El Viviero, een gehucht, waar de straten niet zijn geasfalteerd. Plat gereden, zand met keien en soms karrespoor.

Voordat we Mérida inlopen komen we langs een afvalberg. De sporen afval zijn ook in de berm te zien. Vast geen tijd gehad om het verder te brengen.

12.30 uur lopen we Mérida binnen, langs de oude Arena waar Paardenraces werden gehouden in de Romeinse tijd. Het oude centrum heeft ook een Theaterarena waar de bevolking werd vermaakt. We kijken wat rond en vervolgen onze weg naar de rivier. Een Amerikaanse medepelgrim vraagt ons de weg. Hij weet nog niet of hij verder loopt of in deze stad overnacht. Wij lopen verder, we weten de weg. De Romeinse brug laten we links liggen. Onze Aubergue ligt aan de rivier. We worden vriendelijk onthaald en de laatste twee bedden zijn voor ons.

Vandaag 22 kilometer, maximaal 21 graden.

Morgen vervolgen we onze route op Via de la Plata.

• 18 Maart 2023 - 16:33

Paul Ursem:

Correct [e-38] Kees, jammer Merida niet bekenen is. Wij hebben 4 jaar geleden een korte etappe gemaakt naar Merida, om deze wel te bezoeken. Geniet verder van al het moois op de Via de la Plata. Leuke verslagen!

• 18 Maart 2023 - 20:03

Wim En Marian Brundel:

Wij zijn door Merida heen gekomen toen wij een rondrit door Spanje en Portugal deden wij vonden het een prachtige oude Romijns stad met het openlucht theater, de aquaducten voor het water waar toen allemaal ooievaars op zaten. Leuk is het om jullie verslag te lezen geniet er verder van.

• 20 Maart 2023 - 08:28

André Groenendijk:

Als jullie nog Romeinen tegenkomen zijn ze welkom op 18 augustus tijdens de Hollebolledag.

Dan komen er Romeinen naar het Marktveld.