Leeg en verlaten - Reisverslag uit Carcaboso, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Leeg en verlaten - Reisverslag uit Carcaboso, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Leeg en verlaten

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

24 Maart 2023 | Spanje, Carcaboso

24 maart.

Vannacht heeft het geregend. We hebben het niet gehoord, wij sliepen. Om 8.30 uur nog steeds bewolkt.

We haasten ons niet om weg te gaan uit Galesteo. Kijken nog even rond in de ommuurde binnenstad. Kees beklimt de stadsmuur via een trap met smalle ongelijke treden. Corry waagt zich daar niet aan. Met een medepelgrim, Dimitri uit Letland, even contact over de route. Hij heeft moeite met sommige afstanden net als wij. We wisselen wandelgegevens uit, elkaar helpen waar het kan.

Binnen de muren is het stil op straat. Na 9.00 uur alleen nog enkele pensionata's aanwezig. De straten worden schoongeveegd. Rond de toren van de kerk, vliegen 6 Torenvalken. Er zijn openingen in de muur waar ze in kunnen verdwijnen. Huiszwaluwen die druk aan het "nestbouwen" zijn. Zeker nu de aarde weer vochtig is, vinden ze klei dichtbij.

De stad verlaten we via een Middeleeuwse brug, over de Rio Jerte, 1546 staat er in de gedenkplaat. We wandelen langs de weg, verkeer is er niet veel. De meeste chauffeurs houden rekening met de wandelaars. Het landschap is glooiend met mooie uitzichten. Langs vervallen half ingestorte schuren en plastic vervallen kassen. Ooit gebruikt voor het kweken van gewas en opslag van landbouwproducten. Stukken land langs de rivier worden gebruikt voor bomen aanplant, waarschijnlijk voor productie. Hagen van Braam en Schijfcactussen vormen een natuurlijke afscheiding tussen de weg en de weilanden. In de berm, Kleefkruid, Look, Lathyrus, Maagdenpalm, Smalle en Breedbladig Weegbree, Madelief, Witte Klaver, Klaproos en Kamille.

In Aldehuela del Jerte drinken we koffie, het is inmiddels 11.00 uur. We krijgen bij de koffie een kleine madeleine. De Tortilla en Gamba kiezen we er zelf bij, even iets hartigs. Aan de bar nog 4 mensen, de TV staat aan met het geluid op "oorlogssterkte", niemand kijkt ernaar. We zijn blij dat we weer verder mogen. De rust en stilte van buiten tegemoet.

Patrijzen, Roeken en Rode Wouwen vliegen weg als we passeren. Klein grut verschuilt zich in de Braam, moeilijk te herkennen.

Langs een ooit gebruikte steenfabriek. Het restant gebakken stenen ligt nog op pallets buiten. Achter een begroeide helling de groeve waar de grondstoffen werden gehaald. Kees neemt de tijd voor foto's, we hebben geen haast.

We komen aan in Carcaboso. Hier overnachten we, houden een beetje rust. In de Aubergue zijn andere pelgrims, één Amerikaan en één Oostenrijker. Later op de dag komen er nog vier pelgrims. 's Middags krijgen we nog een lekker buitje voor hetstof, maar dat deert ons niet. Om 17.00 uur schijnt de zon weer.

's Avonds zoeken we een restaurant voor de maaltijd. Morgen weer een nieuwe dag.

Vandaag 13 kilometer, bewolkt weer en maximaal 20 graden.

• 24 Maart 2023 - 22:25

Groetjes, Krijn En Clarie:

erg leuk om mee te lezen met jullie belevenissen en al het moois wat jullie onderweg zien.

geniet ervan en succes met jullie wandeling.

• 25 Maart 2023 - 17:47

Jura Van Zwolll:

Hoi Corry en Kees,

Niet alleen de zon , maar af en toe een buitje hoort er ook bij. Ik kan me voorstellen dat jullie geen behoefte hebben aan een tv en herrie en weer blij zijn dat je je weg kunt vervolgen. Na een niet al te lange tocht is het ook wel prettig om even de toerist uit te hangen en even te relaxen.

Mvg.

Jura

• 27 Maart 2023 - 08:11

André Groenendijk:

Die madeleine was vast heel erg lekker.