Eindeloos ver - Reisverslag uit Pedrosillo de los Aires, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Eindeloos ver - Reisverslag uit Pedrosillo de los Aires, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Eindeloos ver

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

02 April 2023 | Spanje, Pedrosillo de los Aires

30 maart

Het werd een aangepaste mis voor de pelgrims. De Pastoor sprak de Mis in het Spaans, de Vlaamse Hospelaria vertaalde voor de anderen in het Engels. En zij speelde voor ons op Viool. Heel mooi en bijzonder. We werden allemaal naar het Altaar geroepen. Komt allen te samen, handen in elkaar, en ieder in eigen taal het "Onze Vader". Daarna van meneer Pastoor de "Weikwast over" ons, zodat we onze Camino voorspoedig mogen vervolgen.

Daarna allemaal terug naar de Albergue voor de maaltijd. In de eetruimte was het frisjes, de meesten hadden hun jas of dikke trui aan. Er kwamen allerlei verhalen naar voren, de Fransen vertelden over het wandelen, zij namen de "korte", wij de "bepijlde" route. Hoe was het mogelijk dat we bijna gelijk op de splitsing waren?

De Finse antwoord: "It is the Way". Om 21.30 uur lag iedereen op bed en werd het stil.

Wij waren de laatsten voor het ontbijt vanmorgen, iedereen was al vertrokken, sommigen voor 7.00 uur. Voor de vrijwilligers van de Albergue ook vroeg opstaan. We kregen genoeg te eten en mochten ook fruit en koekjes meenemen.

8.40 uur, we gaan op weg. Eerst 1,5 kilometer langs de weg voordat we weer tussen de weilanden gaan lopen. Dan is daar weer de stilte van het "buiten zijn", alleen Vogelgeluiden, de Koekoek en Hop, ze laten zich de hele dag horen. Een Haas "schiet" ervandoor, hij kiest het Hazepad.

We lopen over de restanten van de Calzada Romana, elke mijl een paal met informatie. Uiteindelijk komen we uit bij een mooi rustpunt met heerlijk stenen om te zitten. En wat een uitzicht, schitterend. Op de hoogste punten van het gebergte ligt nog sneeuw. De Iberico Varkens achter de omheining kijken ons nieuwsgierig aan, al knorrend en snuivend. Het is 10.15 uur, 7 kilometer en 10 graden. Thijm, Ereprijs, Akkerviooltje het groeit allemaal als mini plantjes op het pad. Het is maar goed dat het droog is. Het oranje aarden pad is Lössgrond, echte kleefgrond. Wanneer het nat is blijft de grond erg aan je schoenen plakken en ben je gelijk 10 centimeter gegroeid. We klimmen verder omhoog. Tussen de weilanden met verschillende poelen. De Runderen hebben hun eigen drinkplaats. De poelen, van verschillende grootte, worden "gevoed" door kleine stroompjes water uit hoger gelegen gebergte. Sommigen hebben Kikkers en Waterzuring. In het dal wordt het nevelig, maar wij lopen in de zon. Later komt er weer wind en het wordt wel meer bewolkt.

13.00 uur, 14 kilometer. Onze lunch bestaat uit eierkoeken, fruit, madeleines en koekjes. De winkel van het dorp was nog niet open toen we vertrokken en brood van de vorige dag is alleen als Tosta te eten.

Bij de splitsing in de route, kiezen wij voor de route langs de berg en niet over de berg. Langs de berg wil niet zeggen dat je geen klimwerk hoeft te doen, het is alleen minder klimwerk. De route is door dorpjes en minder lang per dag wandelen en voor ons nieuw. We zien weer verschillende Vogels, de Roodkopklauwier, Blauwe Ekster, Vink, Wouw en Mezen. De Dagpauwoog laat zich ook zien.

We lopen over een grootgrondbezit Dueña de Abajo, de wegen zijn niet bestraat, maar mooi egaal, geen putten en hobbels. De Runderen hebben héél véél ruimte binnen de omheinde stukken en bijna allemaal poelen. Uitzichten, eindeloos ver.

Een auto passeert ons, de chauffeur wacht even zodat we aan de kant kunnen gaan staan uit de wind, zodat we geen stof happen. Gracias.

Bij Pedrosillo de los Aires, een dorpje stoppen we vandaag, het is 14.30 uur. Een Senora helpt ons, kosten Donativo. De Albergue is voorzien van 8 bedden, badkamer, met handdoeken en soort van eetkeuken, je mag zelf je bed opmaken. Maar ook voor morgen is er casinowit om je ontbijt te maken. Dat moet lukken.

Wanneer we geïnstalleerd zijn komen er nog 2 pelgrims, Italiaans. Elkaar verstaan en begrijpen? Tja, beetje Spaans, Frans, en met gebaren.

Vandaag 21 kilometer, maximaal 17 graden en 271 klimmeters.

• 30 Maart 2023 - 19:26

Jos En Anja Hardus:

Het is wel echt de Camino met elkaar beleven! En tussen de ontmoetingen door samen!

• 30 Maart 2023 - 19:39

Ad:

Heerlijk, dat wandelen in o.a. de voetsporen van de Oude Romeinen. De Moren en Isabella kwamen later. Gevolgd door duizenden Pelgrims, peregrin@s en andere wandelaars.

Daar lopen vond ik iets heel magisch.

En door jullie verhaal beleef ik dat weer opnieuw. Dank daarvoor en buen camino.

• 30 Maart 2023 - 21:14

Tanja Vroegindeweij:

Dat was vast een gezellig samen zijn eten met elkaar.

Wat is daar toch nog veel ruimte....

De dieren hebben het er goed.

Lekker die varkens in de blubber.

Blijf genieten en beleven.

• 30 Maart 2023 - 21:19

Sjaak Steenbergen :

Morgen de laatste dag? Wij genieten al vanaf 25 maart van malaga en gaan morgen ook weer naar huis. Wachten op 3 mei.

• 30 Maart 2023 - 21:33

Robert:

“This is the way” als the Finnen dat hadden gezegd had ik in een deuk gelegen..

..nouja alleen ik dan.. (klein StarWars gezegde van uit de Mandelorian…)

Leuk te lezen dat jullie niet alleen vogels en plantjes tegenkomen maar ook de mede “pelgrims” die tijdens deze periode niet (meer) hoeven te werken of daarvoor vrij hebben genomen..

Geniet er nog van!

• 30 Maart 2023 - 22:38

Jaap En Anneke.:

We genieten ieder dag weer van jullie verhaal, zo leuk.

• 31 Maart 2023 - 10:09

Pim Baldee:

Mooie verhalen, landschappen, gastvrijheid, medepelgrims plus kerkelijke zegening en ook nog mooie foto roodkopklauwier.

Blijf ervan genieten. Pim.

• 02 April 2023 - 21:36

Margot Bary:

Ik lig nu in bed in 'jullie' herberg in Pedrozillos de los Aires en ben nu de enige gast. Heerlijk, jullie verhalen te lezen. Erg leuke schrijfstijl. Ik benijd jullie om je kennis van vogels en bloemen/struiken en bomen!

• 03 April 2023 - 07:59

André Groenendijk: