Indurain heeft het nakijken - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Indurain heeft het nakijken - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Indurain heeft het nakijken

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

06 Juni 2006 | Spanje, Los Arcos

Dinsdag 6 juni 2006
Om 8 uur vervolgen we ons pelgrimspad door het Spaanse land. We rijden onder Pamplona langs. Na ongeveer een uur, als we bezig zijn met een behoorlijke klim, halen wij een voorganger in. Kees gaat als eerste voorbij en als hij nog eens goed kijkt, ziet hij dat hij net Miguel Indurain gelost heeft! Corry zit er een krappe minuut achter. Dus als iemand zich afvraagt, of het een beetje goed gaat .....
Verder is het genieten geblazen van het lappendeken-landschap (alle graansoorten zijn vertegenwoordigd) en de weldadige rust. Slechts in de verte klinkt de roep van een eenzame Kraai.
De andere klimmetjes gaan ons ook goed af.
Rond het middaguur zijn we in Puente del Reina. We hebben dan 54 km afgelegd. We bestellen het Menu del Dia. Dat zullen we nodig hebben, want het pad blijft stijgen en dalen. De weg is nu wel minder leuk, want we rijden nu langs een drukke hoofdweg, de 111. Ondertussen hebben we weer vogels in het vizier gekregen: Buizerd, Zwarte Wouw, Blauwe Kiekendief, Hop en Kuifhoender. De Lammergier laat zich, tot onze geruststelling, niet zien.
Tussen 1 en 4 uur is alles dicht in Spanje en dat is wennen. Om 3 uur zijn we in Estella. We hebben geen zin om te wachten en gaan verder. Maar hier begint wel een klim van 7 km, die eindigt op 600 m hoogte. We overwinnen ook dit obstakel en rijden door naar Los Arcos. Daar besluiten we om te stoppen. We hebben er 94 km opzitten met een gem. van 14.2 p/u. We nemen de tijd om op een terras een cerveza te drinken. We moeten snel doordrinken, want het is 34 graden (!) en het geestrijke vocht is verdampt voor je met je ogen kunt knipperen.
Onze slaapplaats begint er op te lijken, hoor. We overnachten in een refugio, gerund door een Vlaams genootschap. We horen diverse vreemde talen, maar wij zijn de enige Nederlanders. Met enkele andere pelgrims mogen we medelijden hebben. Klaarblijkelijk zijn zij in Pamplona begonnen en hebben voor het eerst in korte broek gelopen. Volkomen geroosterde benen en dikke voeten. Ach, ach.
Kees heeft het ook moeilijk en verschiet van kleur (bleek!) als hij onze slaapplaats ziet. Hij ontwaart 34 bedden op een rij! "Daarom ging ik nooit mee met schoolkampen!" kreunt hij. Dat wordt slapen met oordoppen op. Maar voor 4 euro mag men niet klagen, toch? Bovendien zullen de andere pelgrims het ook niet makkelijk hebben als hij zijn schoenen in de slaapzaal aan zijn voeteneind zet, of zullen ze subiet in coma raken?
En als we straks in slaap vallen, dan doen we dat in de hoop, dat we morgen die goeie, ouwe Indurain een beetje kunnen steunen, want zo haalt hij Santiago nooit.

• 06 Juni 2006 - 21:05

Linea:

hey hallo daar met de geroosterde benen. sjonge ik moet wel erg veel prototypes ontwerpen. nu is het weer niet voor regen en kou nu moeten de bushokken ingericht worden met ventilatoren en koude voetenbadjes maar het kan allemaal hoor. heb ook bij het concert van de toppers weer nieuwe inspiratie opgedaan. (de toppers, de 'muzikale'combinatie van gerard joling, rene froger en gorden. red.) hun slogan is natuurlijk voor de kenners onder ons. 'heb er echt geen kracht meer voor'en 'ik ben gebroken' ik dacht aan luchtspiegelingen van pellen (moderne afkorting voor pelgrims. red.) met deze shirts aan wat andere pellen weer moed moet geven. ach wat hersenspinsels van een overwerkt persoon. dit weekend ook hier 26 graden. dat wordt genieten maar nee niet op de fiets maar met een stokbroodje tapenade en een biertje. xxxxxx

• 07 Juni 2006 - 06:57

Alan:

Schoenen? Ik vroeg me af wat die lucht was...

• 07 Juni 2006 - 20:38

Lyanne:

Gezellig zo'n schoolkamp/opvangtehuis-gevoel..en dat in vergelijking met dat heerlijke bad vorige keer.. zo maak je nog eens wat mee. ;) Maar het is daar nu lekker warm? zo rond de 30'? Prettig. Maar Line heeft gelijk; het wordt hier eindelijk ook weereens aangenaam warm. Lkkr naar het strand dit weekend en iets minder geroosterde beentjes behalen dan jullie. ;) Succes nog met de bergen/opvangtehuizen..:) hihi! Kus