"Geföhnd" door de wind - Reisverslag uit Saint-Guilhem-le-Désert, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu "Geföhnd" door de wind - Reisverslag uit Saint-Guilhem-le-Désert, Frankrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

"Geföhnd" door de wind

Door: CenK

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

16 September 2015 | Frankrijk, Saint-Guilhem-le-Désert

Na een goede nachtrust, sommige mensen zouden jaloers kunnen zijn, en uitstekend ontbijt rond de klok van 9.00 uur op weg.
Er waait een harde, warme wind en soms vallen er nog enkele druppels. Om 8.00 uur regende het nog, de temperatuur is 19 graden.
Het landschap is glooiend en soms met pittige klimmetjes. Het uitzicht wordt belemmerd door bomen. Koploper vindt dit niet leuk, geen mooie plaatjes. Ach, er is teveel bewolking dus veel is er toch niet te zien.
In de berm onder de bomen groeien de paddenstoelen, cantharellen.
We rijden langs een fazantenfokbedrijf. De dieren hebben voldoende uitloop mogelijkheden en scharrelen rond.
Na Durfort-et-Saint-Martin-de-Sossenac tot aan Saint-Hippolyte-du-Fort is het flink werken met het fietsen. De koffiestop is dan ook erg welkom, 20 km. Na deze stop gaat de weg nog 4 km verder klimmend omhoog. Tijd genoeg om de bermen te bewonderen op hun flora. De benen hebben moeite maar daarna mogen we afdalen. De Grotte des Demoiselles bezoeken we niet, al schijnt het een van de mooiste van Frankrijk te zijn. Te fris voor de tijd van het jaar.
De route gaat verder door het dal van de Buèges. Er komen open stukken in de bewolking en de temperatuur loopt op, 22 graden.
Bij Chapelle St Etienne is er een oud Romaanse brug over de rivier, hier houden we ook onze eetstop, 41 km.
Verder rijdend zien we wijngaarden, sommigen stukken al geplukt, anderen nog vol met druiven. De plukmachine rijdt er doorheen, wegzakkend in de drassige grond.
We klimmen verder tot Causse-de-la-Selle. Hier hebben we een overnachting gehad op een van onze eerdere reizen. In een Chambre d' Hôtes bij Engels echtpaar. Gegeten bij de Hostellerie, die nu gesloten is, Congé.
Na Causse gaat de weg verder omhoog door bosgebied. In totaal mogen we 10 km klimmen maar het uitzicht op het plateau is zeer fraai. De afdaling naar beneden brengt ons naar de rivier l'Hérault. De harde warme wind maakt de afdaling lastig. Het water stroomt nu snel en de rivier is hier erg breed en hoog door de regenval. Er liggen bomen tot halverwege de grasstukken langs de rivier waar men zomers kan picknicken.
Uiteindelijk bereiken we Saint-Guilhem-le-Désert, 65 km. Deze stad heeft een bijzondere geschiedenis. Guilhem had een hechte vriendschap met Karel de Grote. Zijn overwinningen bij Nîmes, Narbonne en Orange bezorgden hem de titel Prins van Orange. Hij werd adviseur van Karel de Grote en begeleidt hem op een reis naar Rome. Karel ontvangt daar een relikwie die hij later aan Guilhem geeft als deze met pensioen gaat. Guilhem sticht hiermee met enkele monniken een klooster. Wanneer hij overlijdt groeit dit klooster uit tot de Abbaye St. Guilhem en een bedevaartsoord. Route St. Jacques loopt erdoor heen.
De abdij en straatjes zijn mooi gerestaureerd, alleen jammer dat er veel toeristische winkeltjes zijn. We krijgen een stempel in onze pelgrimspas.

Vandaag 65 km, 14,6 gemiddeld, 626 klimmeters.

Vogels: Steenarend, Zwarte Wouw, Rotszwaluw, Huiszwaluw,

Planten: Blauwe Distel, Sedum, Blaassilene, Hoornbloem, Kamille, Salie, Tijm, Rozemarijn, Marjolein, Dille, Biggekruid en Zuring.

• 17 September 2015 - 12:13

André G:

Bedankt Marianne voor het lesje geschiedenis. Daar heb je wat aan. Fijn dat de temperaturen aan het oplopen zijn.

• 17 September 2015 - 12:30

Leny En Doom:

Vanuit jullie huis denken wij (Leny, Doom, Doke en Wim) aan jullie en volgen je op de voet. Bonne route! Voor het weer hadden jullie niet thuis hoeven te blijven.

• 17 September 2015 - 13:36

Wim & Doke :

hallo K&C, Het is te lang stil geweest van deze kant uit, maar door omstandigheden (waarover later meer) hebben we een groot deel gemist en later weer ingehaald.... Dat gaat vanuit de luie stoel comfortabel makkelijk ten opzichte van het afzien wat deze reis jullie toch bovenmate biedt! Regen en wind zijn te vaak spelbreker!
    Dat merken we hier in Middelharnis ook maar al te goed.... Geen bushokjesweer helaas deze keer.... Pas vanmorgen is het tussen de buien door gelukt om het gras (alleen achter nog) te maaien.
    Gisteren hebben we genoten van jullie zeer uit de kluiten gewassen courgette (80cm) en zojuist een heerlijke gebonden soep van dezelfde vrucht. HEERLIJK Wees gerust ook jullie kunnen hiervan genieten op jullie tijd... De helft zit kant en klaar in de diepvries!
    Maar het is weer genieten van jullie verslagen/foto's van jullie belevenissen. RESPECT en grote waardering daarvoor...... Op naar jullie eindsprint Veel succes en plezier samen!! Knuffels vanuit een te koud Middelharnis (geen zorgen...... Dat zit ons genieten totaal niet in de weg)

• 17 September 2015 - 17:18

Lyanne:

Ja... inderdaad jaloers op jullie nachtrust steeds.. haha. Maar... Merel slaapt door sinds paar dagen #afkloppen, dus hier wordt nu ook een nachtrust van 6+ gehaald! :) Jullie gaan heel goed zo te lezen. Bikkels. Trots op jullie. Lekker genieten, veel foto's maken want voor je t weet zit de reis erop. Liefs! Xxx

• 17 September 2015 - 21:09

C&A:

Hoi Marianne en Koploper, wat laten jullie ons weer genieten met mooie verslagen en foto's.
    We krijgen stante pede heimwee naar die mooie omgeving waar jullie vertoeven. Kennen wij goed.
    Maar... het is voor jullie toch vakantie?
    Dus neem eens een lekkere rustdag. Goed voor de beentjes ;-).

Groetjes, veel plezier verder.