Zondagsrust - Reisverslag uit Monterrubio de la Serena, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Zondagsrust - Reisverslag uit Monterrubio de la Serena, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Zondagsrust

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

13 Maart 2023 | Spanje, Monterrubio de la Serena

12 maart

Vanmorgen wakker geworden van het alarm. Het wordt een warme dag, tenminste volgens Kees, met een lange etappe. Geen voorzieningen onderweg, dus alles moeten we meenemen. We ontbijten om 7.45 uur in een bar op de Plaza. We zijn niet alleen, locale mannen komen voor een bak koffie en sociale contacten. De barman weet wat de klant wil zonder dat er iets wordt gezegd. Zelfs een alcoholische "twist" in de koffie, wordt geregeld. Wij krijgen tosta marmelade en tosta tomate met thee. Voor onderweg kunnen we blikjes drinken kopen en hij maakt voor ons nog bocodillo's met jamon en cueso.

Wanneer we langs de Chatedraal de la Sierra lopen horen we gezang. We nemen even een kijkje binnen. Nonnen zingen met elkaar voor de dienst begint.

We verlaten het dorp via een onverharde landelijke weg. Boerderijen met akkers wisselen elkaar af. De Tarwe staat al 20-25 centimeter hoog. Sommigen hebben een ommuurde tuin waar kippen lopen, sommigen een tuin met Mimosa.

Onze eerste stop is op 9 kilometer, 10.20 uur, het is 14 graden en er is wat sluierbewolking. De jassen gaan uit, het shirt is genoeg met wandelen.

Het landschap verandert, akkers worden weiden met Olijfbomen waar Runderen en Schapen onder grazen. Af en toe wil een Hond laten weten dat hij er is. Verspreid in het landschap hopen van rotsblokken. Bijeen gelegd door de boer, lijken soms net "Hunebedden". Een Schaapsherder komt ons tegemoet op het pad. Eén van de honden laat duidelijk horen dat hij het niets vindt dat wij dicht bij de Schapen en Geiten komen. Een tractor komt ons tegemoet, de boer gaat even naar zijn vee kijken. Verder is het stil.

Kuif- en Veldleeuwerikken, Tapuiten en Roodstaarten laten zich goed horen. Boeren- en Huiszwaluw zijn weer volop aanwezig.

Onze volgende stop is om 11.30 uur. We drinken wat fris en eten een banaan. We gaan verder in korte broek, de temperatuur loopt op. 17 graden. In de berm groeit Akkerviooltje, Gentiaan, Rolklaver en Voorjaarshelmbloem.

Door de hogere temperaturen komen er ook Vlinders, Groot Koolwitje, Hooibeestje, Citroenvlinder en de Koninginnepage.

De lunchpauze houden we om 12.30 uur. De bocodillo's smaken ons goed. In alle stilte genieten we van het eten. Hoog in de lucht zien we wel 30 Gieren zweven. Wat zijn dat toch kolossale vogels. Hagedissen koesteren zich in de zon, ook zij genieten van de warmte.

Het pad loopt glooiend door het landschap. Wanneer we dalen is het vaak naar een oversteek. Soms ondiep, maar ook met "stapstenen". Dan is het zaak om niet mis te stappen en met de rugzak valt dat niet altijd mee. Nadat het pad weer oploopt, zien we een vervallen station. Het spoor ziet er nog gebruikt uit, maar het gebouw is onbruikbaar. De vogels nestelen tussen de muurspleten. Het pad loopt verder op, met veel losse keien wat lopen lastiger maakt.

Een volgende stop voor iets te drinken is echt nodig. 15.30 uur bijna 24 kilometer. We zitten boven op een vlakte bij een kruis, met een uitstekend uitzicht over het landschap, geen mens te zien.We vervolgen onze weg en komen bij een N-weg, deze mogen we lopen tot het dorp. Het asfalt loopt prima, maar we zijn blij dat het niet hoogzomer is. Wanneer we de grens passeren van Andalusie met Extramadura hebben we 25 kilometer gehad, maar we weten dat we er nog niet zijn. Het wordt blik op oneindig en gaan. Gelukkig is het zondag en bijna geen verkeer, dat is een meevaller.

We bereiken het dorp Monterrubio de la Serena om 17.15 uur en hebben 33 kilometer in de benen. 3 oudere Senora's helpen ons naar de Albergue, waar we onderdak krijgen. Na het douchen gaan we eten. Wie schetst onze verbazing, de Spaanse medepelgrim komt ook binnen. Hij vertelt dat hij om 14.30 uur in dit dorp aankwam. Hij is vast om 6 uur vertrokken vanmorgen. Kees denkt dat hij "smokkelt" met het wandelen.

Na het heerlijke overvloedig eten gaan we vroeg slapen. Morgen weer een etappe zonder voorzieningen. Na ontbijt eerst zoeken voor proviand.

Vandaag 33 kilometer, met 250 extra klimmeters, maximale temperatuur 25 graden.

• 13 Maart 2023 - 18:17

Clémence:

Een "pittige wandeling" luitjes. Maar levert wel weer mooie plaatje op.

Respect!

• 13 Maart 2023 - 22:40