Kop in de wind - Reisverslag uit Hinojosa del Duque, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Kop in de wind - Reisverslag uit Hinojosa del Duque, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Kop in de wind

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

11 Maart 2023 | Spanje, Hinojosa del Duque

11 maart

Het avondeten kon pas na 19.30 uur, de keuken ging niet eerder open. Dus tijd voor iets te drinken en om je heen kijken. Wat een gezellige drukte en wat maken sommige mensen zich druk. Je kan merken dat het vrijdagavond is. De mannen mogen eerder op stap, fris gedouched. Een spelletje Domino, voor de punten of een drankje. De steentjes worden met "kracht" gelegd. Rond 21.00 uur komen de dames erbij, want het is wel samen eten natuurlijk. Voor ons stopt de dag om 21.30 uur.

Een nieuwe dag begint om 8.00 uur. Wakker worden, aankleden, tas pakken en op weg. Eerst ontbijt en vragen voor proviand. Dit dorp heeft geen winkel, wel 4 kilometer verder. Maar dat duurt nog even, en je weet niet wat er te koop is.

Het is bewolkt en 14 graden met een frisse wind. Deze etappe gaat door een open landelijk gebied met veel boerderijen. Veeteelt en Kip- en Hondenfokkerijen. Soms stukken waar verouderde Olijfbomen staan, andere met nieuwe aanplant. De vogels zingen uit volle borst. Kuif-en Veldleeuwerik, Hop, Vinken, Putters, Zwarte Roodstaart,Tapuit en Roodborsttapuit en Cetti'szanger. Wanneer Kees een foto wil maken van een uitgebloeide Distelbol, vliegt er een Watersnip uit de beek. We weten niet wie er meer schrikt, hij of wij. Een Rode Wouw, mannetje, zweeft boven het weiland, het lijf is mooi getekend.

We passeren het dorp Villanueva del Duque. Kopen nog wat extra's om te eten. Huis-en Boerenzwaluwen scheren door de lucht. Het geluid maakt je gewoon blij. Aan het eind van het dorp staat een monument ter nagedachtenis van de nu gesloten mijn en de bewoners die er werkten.

De passerende dorpjes hebben allemaal Ooievaarsnesten, sommigen bewoond. Het Penthouse is voor de Ooievaar, de Mussen bewonen de lagere verdiepingen.

Het dorp Fuenta la Lacha heeft een bar, maar is gesloten. Jammer geen koffie met iets lekkers erbij. Wel een klein winkeltje, achter een plastic vliegengordijn. We kopen enkele koeken met pakjes sap en zoeken een bankje. Even zitten, 9 kilometer en 11.30 uur.

We passeren de Rio Guadamatilla. Nou een rivier kan je het nu niet noemen. Het waterstroompje is 30 centimeter en is met één stap te maken. Dat kan ook anders zijn.

Verder gaan we, over een landweg tussen landerijen. Een Zwarte Wouw, Torenvalk en Koekoek zijn vogels die we tussen de vele zangvogels zien en horen. Vlinders zijn er niet op deze bewolkte dag. De begroeiing is meest Brem, Distels, Kamille, Rolklaver, Paarse Dovenetel en veel Composieten. De Olijfbomen en Steeneiken staan "verwilderd" in de weilanden. Schapen lopen erbij, sommigen hebben een bel.

We lunchen rond 13.00uur, in de berm op een paar stenen. 14 kilometer en 15 graden, nog steeds bewolkt.

Een wandelaar komt ons tegemoet, hij loopt met plezier zonder bagage en wenst ons "Bon Camino".

Na het passeren van een picknickplaats met veel zitjes, een overdekte BBQplaats, een trapveldje en een Kapel, moeten we langs de N-weg om bij Hinojosa del Duque te komen, het dorp waar we kunnen overnachten. In het dorp zien we een Spaanse "medepelgrim". Hij reist met weinig bagage. We hebben hem eerder ontmoet op de eerste wandeldag en gisteravond bij het eten. Hij ervaart de Pelgrimage anders en reist veel met de bus. Ieder op eigen wijze.

Om 15.00 uur komen we op het Plaza de Catedraal. Er is een bar waar ze ons verder helpen. Bij het Politiebureau, naast Gemeentehuis ook op het plein, kan men een sleutel krijgen voor de Aubergo. Beddengoed en handdoeken zijn aanwezig. Kosten....Nada. We zijn de enige gasten. Snel WiFi, ook fijn. Soms alleen bij VVV of in een bar/restaurant.

De wind in je snoet

Onbekendheid tegemoet

Het doet een mens goed.

Totaal vandaag 23 kilometer en 19 graden.

• 11 Maart 2023 - 19:03

André Groenendijk:

Dat is nog eens gastvrijheid!

• 11 Maart 2023 - 19:22

Hugo:

Geniet Corry en Kees , Lenie zou graag meelopen maar die doet ipv maar de knapsackroute in Eefde. Hier SNEEUW vanmorgen

• 11 Maart 2023 - 19:36

Jos En Anja Hardus:

Jullie raken al aardig ingelopen! Wat mooi dat jullie zomaar mochten overnachten! Hier vandaag koud maar zonnig en weinig wind. Morgen weer regen hier. Hoop dat jullie een fijne dag hebben morgen!

• 12 Maart 2023 - 17:31

Wiebe:

Wat een bijzondere gastvrijheid en de wandeling is erg mooi beschreven, goede reis

• 12 Maart 2023 - 20:15

Jeannette:

Jaha...de ooievaars hebben wij ook gezien!

Goede reis verder! Andy en Jeannette

• 12 Maart 2023 - 22:26

Krijn En Clarie:

we lezen met plezier jullie verslag.

geniet van de wandeling en alles wat je tegenkomt.

• 13 Maart 2023 - 14:21

Andrea:

Hoi!

Wat mooi om al jullie verhalen en belevenissen weer mee te mogen lezen! En ook te genieten van de prachtige foto's!

Heel veel plezier nog en veilige kilometers!

Liefs van Peter en Andrea