Korte broeken dag - Reisverslag uit Castuera, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Korte broeken dag - Reisverslag uit Castuera, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Korte broeken dag

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

13 Maart 2023 | Spanje, Castuera

13 maart

Goed verblijf in deze Aubergue met heerlijke bedden. Een goede nachtrust is belangrijk. Helaas, het WiFi werkte niet. En het restaurant waar we aten, was WiFi-loos.

Om 8.30 uur gaan we ontbijten bij een bar. Het is er al druk. Werkmannen komen koffie halen en het nieuws bekijken op de TV, die altijd aanstaat. Wij genieten rustig van een tosta met marmelade. Ook hier geen werkend WiFi. De Dia gaat om 9.00 uur open en daar moeten we zijn voor de proviand, vandaag niets onderweg.

We starten in korte broek om 9.15 uur zonder jas. Er is lichte sluierbewolking met 12 graden, geen wind heerlijk weer. We volgen eerst stukje langs de N-weg, die druk is. Afgeslagen naar een landweg door Olijfgaarden, wordt het weer stil. Het glooiend pad heeft vele uitzichten op de heuvels en hoger gebergte in de verte. Een Buizerd laat zijn roep horen, de Rode Wouw komt ook een kijkje nemen of hij iets lekkers ziet. Beiden zwevend over het land. Tussen de Olijfbomen lopen Schapen. Ze eten blad van de gesnoeide Olijftakken, de dikkere stronken zijn voor de haard. In de berm groeien veel plantjes. In Nederland zou dat niet kunnen, denkt Kees. Daar wordt al snel geklepeld. Hier zie je dat alleen de nodige planten worden gesnoeid, bijvoorbeeld de Brem. De snoeitakken worden in de greppel neergelegd. Insecten kunnen zo tot leven komen en vogels vinden er bescherming. De Kleine Vos en Luzernevlinder fladderen over de plantjes, Ooievaarsbek, Paardenbloem, Gele Ganzenbloem, Luzerneklaver en Lathyrus.

We houden een stop om 10.45 uur. Even zitten, wat drinken en de tas af. 8 kilometer.

De landelijke weg wordt alleen gebruikt door en voor de aangrenzende percelen. Bij één van die percelen verschijnt een Hond, buiten de afrastering. Nu zijn we niet snel ongerust of bang, maar deze blijft ons achtervolgen. Wanneer Corry zich omdraait en zwaait met het heuptasje, loopt hij snel stukje terug, maar zodra we verder lopen, komt hij blaffend en grommend achter ons aan. Hij heeft om zijn hals een band van een kruiwagen en een ketting. Wanneer we langs de boerderij zijn gelopen uit zijn territorium loopt hij terug.

12.15 uur tijd voor een broodje. We kunnen op de rand van de weg zitten, goede stoelhoogte. Plat op het gatje, lukt nu niet zo goed, we zijn beetje stijf. De kruimeltjes op de grond worden al snel door Mieren opgeruimd. Het is nog steeds beetje bewolkt, 19 graden, er komt een beetje wind.

Langs nieuwe Olijfbomen aanplant lopen we verder. Het landschap lijkt iets ruimer, de gaarden zijn groter. Bij een poel springen Padden in het water als we langs lopen. We dalen af naar een Arroyo, die droog staat en klimmen weer op. Verder weer een Arroyo, hier staat 1 centimeter water. De schoenzolen net nat.

Bij het naderen van het dorp Castuera lopen we langs bloeiende Amandelbomen. Het dorp is bekend van zijn Amandelen en de Noga die ervan wordt gemaakt, het heeft zelfs een museum hierover.

We bereiken Plaza de España om 14.30 uur. Op de toren 2 bezette nesten van Ooievaars. Bij de locale Polizia kunnen we een sleutel halen van de Aubergue. Na te zijn opgefrist komen we op dit plein terug. Het is de enige locatie waar WiFi is. Onderweg hebben we ook soms geen bereik en kunnen we alleen bellen in nood. Tijdens het plaatsen van het verslag horen we het geklepper van de Ooievaars die elkaar begroeten. 6 Torenvalken vliegen rond de toren. Soms vliegen ze in een spleet, maar later zweven ze weer verder rond.

Vandaag 20 kilometer, 21 graden, een beetje zon en wind.

Vanavond na 20.00 uur kunnen we eten, het is niet anders. Daarna snel terug naar de Aubergue voor onze wel verdiende nachtrust.

• 13 Maart 2023 - 22:44

André Groenendijk:

Ze letten gelukkig wel op de biodiversiteit in Spanje[e-1f44d]

• 14 Maart 2023 - 10:34

Marian En Wim Brundel:

Het is heel leuk om jullie te volgen ik sta ervan te kijken al de vogels en planten die jullie van naam kennen. Het weer is gelukkig beter bij jullie dan hier. Nog veel wandel plezier en hou de benen gezond zonder blaren. Groetjes van ons.