Mag het ietsje meer zijn? - Reisverslag uit Campanario, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Mag het ietsje meer zijn? - Reisverslag uit Campanario, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Mag het ietsje meer zijn?

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

14 Maart 2023 | Spanje, Campanario

14 maart

Vanmorgen rustig opgestart, het was fijn verblijven in de Aubergue. De sleutel brengen we terug bij het Politiebureau. Via la Plaza lopen we verder. Het is 8 graden. Sommige Ooievaars moeten genoegen nemen met een mindere plek. De eerste bar waar we vragen voor désayunos, lukt niet. De patron stuurt ons verder. De volgende bar heeft wel ontbijt, dus zoeken we een plekje. Het is druk binnen, met werkvolk maar ook locale mensen die hier ontbijten. De Lottoverkoper probeert ons ook een lot te slijten. No no, dat wordt het niet.

9.00 uur we gaan op pad. Eerst proviand, ondanks het tijdstip van openingstijden is gepasseerd, is de winkel helaas dicht. Dan maar de route volgen en kijken wat we tegenkomen. Wanneer er een Senora met volle boodschaptas ons tegemoet komt, weten we: Het lukt weer.

De dorpsgrens laten we achter ons, de landweg op. Glooiend door het landschap een verhard zandpad. Alleen gebruikt door locals om hun land te bereiken. Bij sommige huizen Agaves en Schijfcactus. In weilanden met verwilderde Brem lopen Schapen. Sommige stukken land liggen klaar om in te zaaien. We zien nieuwe aanplant van Olijfbomen en de Druivenranken die beginnen uit te lopen. De landweg loopt parallel met het spoor. Soms iets er vanaf, soms naast. Bij de spoorbrug moeten we de Rio Guadalefra oversteken. Als we de vangrail zien zijn we blij met de lage waterstand. De spoorbrug ligt veel hoger.

Estacion Quintana ligt er verlaten bij. De omheining is afgesloten en we kunnen er niet zitten. Er tegenover staat een ruïne, achter het muurtje uit de wind, rusten we even uit. Het is 11.00 uur, 12 graden en we hebben 9 kilometer gelopen.

Wanneer we verder lopen worden we met bord gewaarschuwd voor overstekende Pelegrinos. Elkaar aankijkend, schieten we in de lach. In geen velden of wegen zien we een mens. Een Eucalyptus staat verloren langs de weg. Tussen al de Olijfbomen valt de boom op.

Een Koekoek kruist luid roepend ons pad, de Hop kijkt vanuit een boom op ons neer. De geluiden van de Kuifleeuwerik en Roodborsttapuit, het is bijna gewoon.

Bij een Poel, waar een agregaat aanstaat, zien we Waterschildpadden. Libelles, o.a de Glazenmaker, zweven boven het water. De watertanks worden gevuld om de Amandelbomen te begieten als de droogte toeslaat. Bij een splitsing boven op het plateau staan Irissen in de berm. Het vergezicht is schitterend. Waar we vandaan komen en waar we heen gaan, één smalle strook door het landschap.

Smalle Wikke, Reigersbek, Madelief en Lavender, enkele plantensoorten vandaag.

De lunchstop houden we om 13.00 uur, 15 kilometer, 16 graden ondanks frisse wind. Met onze billen op het gras tegen het talud. Hadden we iets verder gelopen hadden we mooie stenen gehad, maar ja....

Een moderne schaapsherder. We dachten eerst een "luie" Hondenuitlater. De Honden zorgen voor de Schapen, de herder rijdt in de auto mee.

15 Ooievaars zweven in de lucht, op zoek naar Muizen, de Rode Wouw zweeft ook mee. We passeren het spoor, de weg soms verhard, soms gruis.

Langs een steengroeve. Grote brokken liggen langs het pad, maar er is geen activiteit, vast siësta. Links van het pad zien we grote villa's. Sommigen nog in aanbouw maar wel al voorzien van het zwembad. Waar ligt de prioriteit.

We bereiken de N-weg, vanwaar het dorp is te zien en houden nog even een stop. We eten een Mandarijn, maar o o o, onze lippen en gehemelte hebben wondjes van het stokbrood en we verbijten ons omdat het zuur prikt.

Wanneer we het dorp Campanario bereiken bedenken we ons dat we deze hele dag 5 mensen gezien. Het is 15.30 uur en 22 kilometer.

Bij het gemeentehuis kunnen we informatie krijgen voor de overnachting. De interieurdames wijzen ons verder, omdat het gebouw is gesloten. Naar de Garda Civil verder het dorp in. Gelukkig is het ook de route, dus dat scheelt voor morgen. Maar ook dit is gesloten. Kees belt de nummers die in het boekje staan, het Spaans gaat te snel voor ons en de verbinding wordt verbroken.

We vragen bij een bar. Daar kunnen ze ons misschien verder helpen. En na veel heen en weer gebel kunnen we terecht bij de Albergue Rural de la Estación, nog wel 4 kilometer verder. Ach, het is ietsje meer. Om 17.00 uur lopen we het terrein op. We worden fijn welkom geheten, kunnen eten als het ons uitkomt en hebben morgen ontbijt. Dat wordt niet wachten tot 20.00 uur, voor ons een "Vroegertje".

Vandaag totaal 26 kilometer, maximaal 20 graden.

• 14 Maart 2023 - 20:27

Ton En Sue:

Hoi Kees en Corry,

Het gaat lekker zo te zien met af en toe een verrassing als het gaat om eten en overnachten. Dat is dan weer goed voor het verhaal. Ga zo door. Het weer valt niet tegen na de eerste wat natte dagen.

• 14 Maart 2023 - 20:35

Albert En Janny:

Weer mooie verhalen van jullie Corry en Kees! Het blijft een avontuur en geen dag gelijk. Lieve groeten van ons en veel plezier.

• 14 Maart 2023 - 20:39

Tanja Vroegindeweij:

Hoi wandelaars, het heeft ff geduurd voordat ik de foto,s op normaal formaat kon zien, trage reactie zullen we maar denken.

Jullie zijn nu al aardig met je dagindeling zo te zien. Jammer dat er zo weinig mensen te zien zijn,

Geen last meer van de schouders ??? Kunnen jullie nog eens een apart menu laten zien ?

Nog veel wandelplezier.

Tanja.

• 14 Maart 2023 - 21:08

Jacqueline Teijn:

Hoi Kees en Corrie, wat leuk om jullie te kunnen volgen. Mooie foto's en prachtige verhalen. We blijven jullie volgen. Veel succes en plezier. Hartelijke groet, Hans en Jacq.

• 14 Maart 2023 - 22:48

André Groenendijk:

Volgende keer ern wat zachter stokbroodje vragen[e-1f605]

• 14 Maart 2023 - 23:15

Tony:

Hoi Corrie en Kees,

Mooie kilometers wandelen jullie!

Moedig voorwaarts.

Blijf genieten!!

grtjs,

Tony

• 15 Maart 2023 - 09:37

Rinus:

Wij zijn nu weer een week thuis. Door jullie verslag en foto’s alweer zin om terug te gaan. Mooi hoor. [e-1f44d]

• 15 Maart 2023 - 10:53

Doom Hartensveld:

Mooie impressies en foto's. En geen dag is het zelfde. Gezeten in mijn luie stoel geniet ik met jullie mee. Ga zo door!

• 15 Maart 2023 - 17:33

Jura Van Zwoll:

Hoi Corry en Kees,

Een behoorlijke afstand gelopen en veel gezien onderweg, wat wil je nog meer. En het vooruitzicht voor morgen : lekker ontbijt, toch iets verder dan gepland en hopelijk veel nieuwe avonturen met mooi weer. You can do it

Jura