Wat is geluk - Reisverslag uit El Carrascalejo, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Wat is geluk - Reisverslag uit El Carrascalejo, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Wat is geluk

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

19 Maart 2023 | Spanje, El Carrascalejo

19 maart

Voor lezers die ons niet zo goed kennen. Dit was de vierde keer dat we Mérida bezochten. We zijn daar haast "kind aan huis" en hebben geen plattegrond meer nodig. Het is een mooie stad. En omdat we om 12.30 uur aankwamen hebben we er de verdere dag "rondgezworven", ook nadat we de rugzakken "kwijt" waren.

Bij de Rio Guadiana, een kolonie van 50 kleine Zilverreigers, die op de eilandjes broedt. Kwakken en Zwarte Ibissen.

De afgelopen dagen hebben we 250 kilometer afgelegd om de Mozarabe af te lopen. Hoe ver zullen we nog gaan?

De slaapzaal van de Albergue is net als van een zomerkamp. Pelgrims fluisteren ook al is het middag. Sommigen rusten uit op bed, anderen gaan de stad in. En het licht is maar door één schakelaar uit en aan te doen. De nacht is onrustig. Wanneer het nog donker is gaan de eerste wandelaars al op weg. Een lampje op hun hoofd. Wat bezielt hen zo vroeg te vertrekken, je ziet niets van de omgeving. Wij vertrekken om even voor 8.00 uur, het zonnetje is er.

Wanneer we bij de brug de rivier oversteken zien we een ballon opstijgen. Kees hoopt dat hij dat in één beeld kan "vangen" boven het Romeins aquaduct van Mérida. Op het aquaduct hebben Ooievaars hun nesten bezet. Klepperen ter begroeting naar hun partner. Gooien hun kop helemaal achterover en klepperen nogmaals.

Na 5 kilometer komen we bij een stuwmeer. Lichte nevel hangt over het water, een sprookjesachtige sfeer. Dit meer wordt in de zomer gebruikt als recreatieplas. De waterfietsen liggen tegen een vlonder aan, de hulppost is dicht. Echter de Ooievaars hebben hun kraamkamer, op de uitkijktoren al ingericht en de Mussen nemen het verdere nest in beslag. Vissers hebben tenten opgezet om een visstek aangenaam te maken. De lijnen staan uit, in de hoop iets te vangen. De vissers hebben moderne apparatuur bij zich waarmee ze op afstand kunnen zien waar er vis zit. Met een minibootje, met afstandsbediening kunnen ze hun lijn naar de Vissen toebrengen. Of het werkt?

We vervolgen onze weg, onverhard door grote weilanden waar Runderen lopen. Blauwe Eksters, Roodborsttapuiten en Zwartkopjes vliegen ons weer voorbij. Enkele stukken worden begraasd door de zwarte Torro's. Her en der staan Steeneiken, en zorgen voor schaduwplaatsen. Grote keien liggen in het land. Het grasland heeft veel begroeiing van plantjes, Reigersbek, Gentiaan, Rolklaver en Echte Koekoeksbloem. Soms lijkt het net een paarse deken onder de bomen. Op het water van een stroompje groeit Kikkerbeet, een wit tapijt. Het is heerlijk wandelweer. Enkele ATB-ers hebben hun route waar wij wandelen. Meerdere Pelgrims lopen met ons op. De Via de la Plata is drukker. We houden even een korte stop om de truien uit te doen en de tas af. In een plas van de landweg veel Kikkervisjes. Ze zullen het niet overleven als de plas opdroogt.

We houden een koffiestop om 11.15 uur in El Carrascalejo, 15 km. Bij de Aubergue is een bar. Kees neemt een kijkje, het is erg schoon en royale slaapvertrekken met 8 bedden. Alles keurig opgemaakt, een aanrader. Om nu te stoppen is nog te vroeg, we gaan verder. Wanneer we 1 kilometer verder zijn en Kees zijn telefoon wil gebruiken, verschiet hij verschrikt. Geen telefoon, zeker uit het zakje gegleden toen we de koffiestop maakten. Terug naar de bar. Maar helaas, niets. Dan verder terug naar de stop waar we onze truien uitdeden, zeker 1 uur terugwandelen. Er zit niets anders op. Bezweet komen we bij de plaats terug. En jawel.....de telefoon ligt in het gras, naast het muurtje. Pffft, wat een geluk. Mensen die Kees goed kennen, en ook met ons op pad gaan, verbazen zich niet snel. Het overkomt hem gewoon.

We besluiten onze lunchpauze eerst te houden voordat we weer op pad gaan. De schrik van het verliezen, de blijheid van de vondst en de moeheid van het harde teruglopen, moet even worden verwerkt.

Opnieuw komen we bij de Aubergue aan in El Carrascalejo. Nu besluiten we er te blijven overnachten. Het is 14.00 uur, 22 kilometer en maximaal 25 graden. We kunnen heerlijk buiten zitten, kleren wassen en vanavond lekker eten in de bar.

• 19 Maart 2023 - 17:31

Clémence En Albert:

Nu pas?[e-1f629][e-1f609].

Bon Camino

• 19 Maart 2023 - 17:35

Jannie:

O..o..o..die Kees!

Spannend!!

Maar alles kwam weer goed...;-)

• 19 Maart 2023 - 17:48

Corry:

Ik heb zo mijn beeld van het teruglopen..[e-1f621]

Gelukkig kwam alles goed en kunnen jullie weer terugkijken op een mooie dag met weer prachtige plaatjes.[e-1f618]

• 19 Maart 2023 - 18:14

Jaap Peeman :

Ja, je schrikt je het apenzuur als je merkt dat je je telefoon hebt laten liggen. Gelukkig is het niet druk met toeristen op die route en lag hij er nog precies zo. Wij schrokken ook!

• 19 Maart 2023 - 18:22

Jos :

Wat zullen jullie geschrokken zijn, en wat fijn dat het weer goed gekomen is.

• 19 Maart 2023 - 18:32

Jos En Anja Hardus:

Wat een schrik![e-1f62e] En wat fijn dat het er nog lag! Er wordt dus over jullie gewaakt!

Vast eerst even bibberbenen gehad! Voor later is het een mooi verhaal! [e-1f603]

• 19 Maart 2023 - 20:42

Magda:

Hoi Corry en Kees, wat gaan jullie goooeeed!. Alweer 250 kilometer het me wat! Het vlot ook lekker om dit op de kaart te zien. Knap jullie zijn echte doorzetters. Fijn dat de mobiel er nog lag te wachten op jullie. Groetjes en blijf jullie volgen.

• 19 Maart 2023 - 21:21

Tanja Vroegindeweij:

Kees wilde perse slapen in El Carrascalego en dacht ik verzin een truc. Kees het is gelukt.

Corry wel een hoge bloeddruk, hoe moet je dat goed maken.

Blijf genieten en Corry nog een beetje meer opletten.

• 19 Maart 2023 - 21:51

Bep En Henk:

Hallo Kees, wat je vandaag overkwam met je telefoon daar weet ik alles van van wat ik in september 2017 mee maakte met de fietstocht naar Santiago, bij mij in het tasje zat niet alleen mijn telefoon, ook portemonnee en onze twee paspoorten. zie ook de tekst die ik dan die dag opschreef in mijn reisverslag waar ben ik geweest:

Na de lunch vergeet ik mijn stuur fietstasje met alles erin, even Bep helpen, fiets tasje neergezet en weggereden, kwam hier na twee km achter, dus als een speer terug, tasje niet meer te zien, om niet alle details te vermelden het was gelukkig afgegeven in het restaurant, ik dus weer zielsgelukkig op dat moment, ja hoe kan je het gebeuren!!!!!!!!!. Maar gelukkig eind goed al goed.

Gelukkig ook voor jou met een goede afloop

• 20 Maart 2023 - 05:43

Adrienne:

Geweldig om jullie avonturen mee te beleven via dit verslag!

De ballon gevangen in 1 beeld, Yes!

Bon camino

Groetjes, Adrienne

• 20 Maart 2023 - 08:10

Leo :

Gelukkig hoor [e-1f64b]‍[e-2642]️[e-2600]️

• 20 Maart 2023 - 08:36

André Groenendijk:

Wat fijn dat de telefoon van Kees weer terecht is. Dat moet een hele opluchting zijn geweest!

• 20 Maart 2023 - 15:09

Margot Bary :

Hi Kees, je kent me niet. Maar via Facebook ben ik op je blog gekomen. Ik loop een paar dagen later dan jullie de route vanaf Mérida. Daar start ik woensdag. In november 2021 heb ik van Sevilla naar Mérida gelopen.

Ik ga dus wellicht dankbaar gebruik maken van je tips en ervaringen.

Zelf ga ik wat schrijven op Polarsteps. Als je het leuk vindt, ben je daar welkom.

Buen camino!

Margot

• 21 Maart 2023 - 12:18

Rinus:

Leuk Merida!! [e-1f44d][e-1f3fc] Waren we vorig jaar. We stonden met de camper aan dat stuwmeer. En wij waren ook onze rugzak kwijt, maar dan op dezelfde manier als Kees zijn telefoon kwijt was [e-1f974]. (Ook weer terug gevonden)

Prachtige reis maken jullie weer!!

• 22 Maart 2023 - 06:56

Lyanne:

Hahaha nou t heeft zo moeten zijn!

Nu weer opletten papa. ;-)