Net iets te ver - Reisverslag uit Jarilla, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Net iets te ver - Reisverslag uit Jarilla, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Net iets te ver

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

25 Maart 2023 | Spanje, Jarilla

25 maart

Werd het nog gezellig samen eten met de Amerikaanse en Oostenrijkse pelgrims. Voor je het wist was het 22.30 uur. En deze mannen wilden vroeg op omdat ze een lange etappe wilden maken. Ze gaan voor 7.00 uur op weg. Kees vraagt: "Dan is het toch nog donker"? Het antwoord: "De zon komt bijna op, we moeten op tijd gaan voor 40 kilometer". Tja, wat kan je daar op zeggen?

Onze wekker gaat om 7.00 uur, we zijn natuurlijk wakker van het gestommel van de anderen. 7.30 uur gaan we eerst ontbijten en dan kunnen we 8.00 uur proviand kopen, dan gaat de winkel open. 8.15 uur gaan we op weg. Het is frisjes, 7 graden en er hangt mist. Het is een mooi gezicht, nevel in het dal. Het gras in de berm is vochtig, druppeltjes hangen aan de stelen. Het Spinrag is nat van de mist en dauw. Langzaam trekt de mist op en komt de zon tevoorschijn.

We klimmen langzaamaan de helling op, dalen weer af voor een beekje en gaan weer omhoog naar een plateau. Daar weer fraaie vergezichten over de weilanden en heuvels.

Om 10.00 uur houden we even een drinkpauze. 6,5 kilometer en 12 graden. Lekker wandelweer. De Hop, Roodkopklauwier, Koekoek en Mezen vliegen ons voorbij. Het Ooievaarsnest is bezet en de tientallen Mussen "bakkeleien" over de onderkant. De zijkanten langs het pad begroeid met kleurrijke plantjes, Zuring, Kamille, Ooievaarsbek, Raket, Klaver, Driekleurig Viooltje, Klokjes en de Hoepelroknarcis.

Verschillende hekken die we passeren, de Runderen kijken ons na, maar lopen niet voor ons weg. Om 11.00 uur houden we weer even een stop. Tassen af en truien uit. 10 kilometer en het wordt warmer. Een Bonte en Groene Specht vliegen ons voorbij. De Rode Wouw zweeft boven het weiland en we horen de Wielewaal. Verder alleen het gezoem van Bijen en....... de stilte.

Wanneer we verder lopen passeren we soms een beekje waar de Waterzuring in bloeit. Voor een poel met 15 Schildpadden en Kikkers staan we even stil. Zodra we worden gezien duiken ze allemaal het water in. Kees heeft nog net een foto.

Bij de beekjes is het soms drassig en af en toe erg nat. We kunnen dan via stapstenen verder. Wel goed in evenwicht blijven anders glij je uit. Even verder zit de Amerikaanse Pelgrim op een steen. Ook even pauze. Hij is zo vroeg vertrokken en nu zien we hem. We maken even een praatje en vervolgen onze weg. We zullen hem vast nog wel zien.

Bij Dehesa Venta Quemada houden we onze lunchpauze. 12.00 uur 14 kilometer. Wanneer iemand van dat huis een Aubergue zou maken, zat het altijd vol.

Een ATB-er komt ons tegemoet en rijdt lekker door een drassig stuk. Onder modder thuiskomen is bewijs dat je wat hebt gedaan.

Om 14.00 uur komen we bij de Ruïnes de Caparra, 20 kilometer en 22 graden, en we bekijken alles op het gemak. Kees neemt de nodige foto's. Het is er stil, wij zijn de enige mensen. Hagedissen schieten weg tussen de stenen, de Groene Hagedis is er één van. De Amerikaanse Pelgrim komt even bij ons zitten voor hij verder loopt en we kletsen nog wat over de route. Hij heeft water nodig, anders krijgt hij problemen. We weten dat er iets verder een informatiepunt is, daar zal wel water zijn.

Wij gaan naar de uitgang van de Ruïnes, 14.30 uur. We komen bij de weg, hier kunnen we kiezen. Bellen we de taxi of lopen we verder tot het Hostel. Dat zou 6 kilometer zijn. Tenminste volgens een bord waarlangs we eerder zijn gelopen.

We besluiten verder te lopen, het is nog vroeg, het kan wel. Onderweg zien we een Vos. Hij ziet ons ook en vlucht weg. Weer vele stapstenen, het land is drassig, ook al lopen we hoger. Deze dag heeft de mooiste stukken qua natuur, plantjes teveel om te noemen. Mooie uitzichten, leuke doorkijkjes.

Wanneer we 4 kilometer hebben gelopen, zou er een afslag komen. Maar helaas.... Of de Spaanse maten zijn anders of er wordt nog gebruik gemaakt van Romeinse maten of we hebben de verkeerde toegangsweg vanaf de Ruïne "berekend". Via Google zien we, het is wel iets verder voordat het Hostel wordt bereikt. Iets verder dan gedacht. Dat wordt "blik op oneindig en gaan".

Wanneer we 17.30 uur bij het Hostel aankomen is alles vol, geen kamers over. Gelukkig is er op 100 meter afstand langs de weg een Hotel, daar kunnen we terecht.

De kamer heeft een uitgebreide badkamer, met bad. Daar wordt uitgebreid gebruik van gemaakt. Het avondeten om 20.30 uuren ontbijt morgen niet voor 9.00 uur. Dat is niet erg. We slapen uit!

Vandaag 32 kilometer, maximaal 24 graden.

Vlinders vandaag: Citroenvlinder, Oranje Zandoogje, Kolibrievlinder Koolwitje en de Spaanse Pijpbloemvlinder.

• 26 Maart 2023 - 09:16

Ed Van Wijk:

Prachtige foto's en weer een leuk verslag. Geniet van de reis!

• 26 Maart 2023 - 10:03

Jos En Anja Hardus:

Wat een ervaring weer! Wat een mooie foto's! Wat een eind gelopen!

• 26 Maart 2023 - 11:49

Daan/Martha:

Corry en Kees

Wat een mooie verhalen schrijven jullie het is net of ik zelf meeloopt.

Zondagsmorgen lees ik de verhalen van de week en ik kijk alweer uit naar volgende week zondag en dan hoop ik dat bij ons het weer wordt als bij jullie.

We wensen jullie nog veel wandelplezier,

Gr Daan en Martha v d Broek

• 26 Maart 2023 - 12:38

Jaap Peeman :

Hoi Corie en Kees, Ondat jullie zoveel zien weten jullie dit waarschijnlijk nog niet, maar jullie zitten nu ongeveer op de helft van de te maken wandelmeters. Succes hoor. Leuk dat Kees nu ook eens mensen op de foto zet, dat maakt het verhaal levendiger.

• 26 Maart 2023 - 14:07

Didi:

Het is zondag. En ik neem even uitgebreid de tijd om jullie avonturen mee te lezen. Prachtige foto's en een leuk verhaal. Geniet er lekker van. Ik geniet mee.

Didi

• 27 Maart 2023 - 08:13

André Groenendijk:

Stevige etappe met een welverdiend bad na.