Code geel - Reisverslag uit Xàtiva, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Code geel - Reisverslag uit Xàtiva, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Code geel

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

10 Maart 2024 | Spanje, Xàtiva

Vannacht nog lang geluiden gehoord van alle festiviteiten, vuurwerk en brassbands. Rond 02.00 werd het stil in de wijk. Vanmorgen verlieten we om 7.30 uur ons appartement, richting station, 35 minuten wandelen, 4 km. De straten worden schoongemaakt, afval opgeruimd.

Onze reis gaat eerst met de trein tot Xativa, daar stappen we op de bus, zodat we uiteindelijk in Canals onze route beginnen. Voordat we echt op pad gaan, eerst een ontbijt bij een Patisserie. Nu kunnen we.

Bij de Cathedraal vragen we een stempel, voor de pelgrimspas. De dame bij de deur neemt Corry helemaal mee naar een ruimte achter het altaar, waar ongeveer 20 mensen zich aan het omkleden zijn voor de dienst. Maar het stempel is gezet.

De route loopt langs veel Citrus-, Pruim- en Olijfgaarden. Bij de goed onderhouden gaarden is een goed, geasfalteerd pad. Maar soms is er alleen een karrenspoor met veel losse stenen.

Het is vandaag licht bewolkt. Er staat een harde wind, kracht 5, met windstoten. En die wind,.... hebben we tegen.

Door de elektrischeteitsdraden hoor je de wind lekker "gieren". Een gesprek met elkaar? Dat kan je vergeten.

Ons broodje eten we aan de rand van een gaard, uit de wind achter een muurtje. Doordat het landschap glooiend is, zijn er muurtjes om alle grond op "hoogte" te houden.

Onder de Citrusbomen groeit de Kaapse Klaverzuring uitbundig, één geel tapijt.

In een oude gaard staat een prieel met picknickbank, vergane glorie.

We passeren af en toe een rivier. Een bord met waarschuwing voor snel stromend water in de rivier, heeft hier geen nut. De rivier staat droog.

De vogels laten zich vandaag niet veel zien. ook voor hen is de wind niet prettig.

Bij de plaats Vallade, duiken we het eerste café in. Even geen wind aan je hoofd en de benen mogen even rusten. Een goede zitting is beter dan een steen om bij te komen, en er is een toilet.

Uiteindelijk komen we in de plaats Moixent, het is 17.00 uur. Bij het Politiebureau kunnen we een sleutel voor de refugio krijgen, op vertoon van paspoort en pelgrimspas. Kosten: Nada. Helaas het bureau is dicht. We kijken nog voor een telefoonnummer, nee. Er komt een surveillance terug bij het bureau, en......gelukt.

Na douchen en beetje rust gaan we op zoek naar een cafetaria om iets te eten.

Vandaag totaal 26,5 kilometer, veel hoogtemeters, door het glooiend landschap en maximaal 15 graden.

• 11 Maart 2024 - 18:12

Lex En Claea :

Nú midden in het rustige/ruige/verlaten gebied in Spanje…? We zijn benieuwd naar de foto’s [e-1f44d]

• 11 Maart 2024 - 18:30

Hans Van Oostenbrugge:

[e-1f44d]

Mooie eerste dag, kan alleen maar beter worden.

• 11 Maart 2024 - 19:43

Pim Baldee.:

Iedere reis andere omstandigheden, en jullie passen je weer soepel aan, klasse! Nu zal het voorlopig niet zo druk zijn met pelgrims ? Ik kijk reikhalzend uit naar je foto,s van landschappen, bloemen en vogels en geniet van jullie ervaringen.

Of, zoals in "Het Zoutpad" 2 jongens "boffers" zeiden tegen de zich afbeulende hoofdpersonen omdat zij - uit nood - het gehele pad liepen !

Pim Baldee.

• 11 Maart 2024 - 20:11

Rinus:

Een pittig begin met de wind. Voor jullie natuurlijk geen probleem. [e-1f44d][e-1f3fc]

• 12 Maart 2024 - 08:10

André G.:

Wat een behulpzame politie. Ik kijk uit naar jullie verdere avonturen.

• 12 Maart 2024 - 11:14

Wim En Marian Brundel:

Heel leuk om jullie weer te kunnen volgen maak er een mooie tocht van en wij zijn benieuwd naar de foto’s. Groetjes Marian en Wim.wi

• 12 Maart 2024 - 21:07

John De Rek:

Hoi wandelaars.

Leuk om jullie verslagen weer te lezen.

Ik wens jullie heel veel succes toe en kijk uit naar de volgende verhalen.

Groetjes John en Conny