Buigende Zonnebloemen - Reisverslag uit Langa de Duero, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Buigende Zonnebloemen - Reisverslag uit Langa de Duero, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Buigende Zonnebloemen

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

21 Augustus 2016 | Spanje, Langa de Duero

Toen we gisteravond naar bed wilden gaan hoorden we veel rumoer van buiten komen. Onder het balkon van onze kamer liepen vele "hardlopers". Er was een race in de stad, gestart op het Playa de Mayor langs ons Hostal en meerdere rondes te gaan. Een gezellige beleving. Koploper was beetje bedroefd, hij had verkeerde schoenen en kon dus niet mee doen. Het inslapen ging dus iets moeizamer hoewel Koploper zijn oordoppen weer in deed. Tot diep in de nacht hoorden we feestelijke geluiden en mensen die "huiswaarts" gingen of gasten die in ons Hostal verbleven.
Vannacht was de temperatuur gezakt naar 10 graden, heerlijk afgekoeld. Rond 8.10 uur gingen we op pad, 14 graden, beetje frigo, truien aan. Het eerste gedeelte gaat over een N-weg. Hoewel dit normaliter een drukke weg zal zijn, valt het nu mee, het is zondag en de meeste mensen slapen nog.
Overal om ons heen zien we Zonnebloemen. De bloemen hangen naar beneden en op sommige stukken worden ze beregend. Wij sturen een beetje om, zodat we de sproeiers ontwijken want we willen niet nat worden. De Bijeneters laten zich weer horen en zien, soms vliegen ze met ons mee. De Kuifleeuwerik en de Patrijs vliegen verschrikt op als we langsfietsen. Het verkeer wat langskomt bestaat veelal uit bepakte auto's, terugkomend van vakantieadres of familiebezoek.
Rond de klok van 10.00 uur komen we bij Berlanga de Duero, 34 kilometer, koffietijd en iets lekkers erbij. Voor Koploper weer Tortilla, Marianne neemt Pan con Tomato, heerlijk. Vorm van herkenning: in El Burgo twee jaar geleden ook hier koffie gedronken. Een 75+ maakt de tafels schoon en krijgt voor gedane arbeid een kop koffie. Hij is er erg content mee.
Voor we de route verder rijden gaat de trui uit, het is intussen 20 graden geworden. We krijgen nu een gedeelte van Ruta El Cid. Twee jaar geleden hebben we een gedeelte gereden van noord naar zuid, nu kruisen we het van oost naar west.
Bij Recuerda herkennen we de Burcht, die we nu benaderen van een andere zijde. De weg loopt verder langs de Duero. We krijgen 4x de IJsvogel te zien langs verschillende punten, soms meerdere in één zicht. Het is een windstille dag, alleen wind met en verkoeling door het fietsen.
Na het dorpje Vildé krijgen we een lange klim, beginnend met 10%, daarna 6% en 4%, volgens Koploper "vals plat", met daarna nog afsluitend 6%. Maar het uitzicht is weer fraai. Volop velden met Zonnebloemen en kilometers lange, grote oppervlaktes fruitgaarden, zover het oog kan zien. In La Rasa staat een grote opslag en verdeelschuur om alles te kunnen verwerken.
Hier houden wij een eetstop op het trapje bij de kerk, in de schaduw. Het is intussen 25 graden geworden en we zijn 64 kilometer ver van Almazan.
Net buiten dit dorp kunnen we kiezen voor een onverhard pad, volgens het boekje korter. Maar nee,..... we nemen de gewone weg. Geen obstakels meer en niet dat gehos en geklos op de fiets. Bij San Esteban de Gormaz komen we weer op de route. Het is druk in deze plaats en nog etenstijd. Voor ons Nederlanders is 15.00 uur te laat voor de maaltijd, maar in Spanje vinden ze dit gewoon.
We rijden verder door de velden met Zonnebloemen langs de Duero, naar het plaatsje Langa de Duero. Hier is een Hostal en we krijgen een kamer waar we bijkomen van deze dag.
93 kilometer, 504 klimmeters, bij aankomst 28 graden om 16.30 uur.

Vogels: Bijeneter, Kuifleeuwerik, Patrijs, IJsvogel, Kneu, blauwe Ekster, Merel, Spreeuw, Mus, Buizerd, witte Kwikstaart, gekraagde Roodstaart, grote bonte Specht, Kraai.

Bloemen: Tijm, Kaasjeskruid, Hazepootje, Raaigras, Brem, blauwe Distel, Hondstong.

Vlinders: Luzernevlinder, Koolwitje, Argusvlinder, Zandoogje.

• 21 Augustus 2016 - 22:23

Andre G:

Dat was weer een pittige dag en dat op zondag. Op naar Madrid. Kunnen jullie het verlanglijstje van mijn nichtje en neefje aan de Sint geven?

• 21 Augustus 2016 - 22:51

Doom En Leny:

Naast het fietsen vinden wij ook het iedere dag weer een verslag met foto's maken een prestatie.wat een mooie plaatjes van natuur en couleur locale !
    Hier moeten meer mensen van kunnen genieten. Is het niet via de TV dan via de pers (Eilanden-Nieuws!?).
    Wij blijven in elk geval kijken en lezen.

• 22 Augustus 2016 - 13:17

Corry:

Mooie dag en verslag weer, punten van herkenning blijven leuk. Dat vonden die ijvogels ook denk ik. ;))

• 22 Augustus 2016 - 13:40

Wim Klepper:

Als je toch bij Sint langs gaat met de lijsten, we willen alleen zwarte pieten hoor ,dat andere gedoe willen we niet en doe hem de groeten,je kan nooit weten waar het goed voor is.
    Wim & Cobie