Treinen onderweg - Reisverslag uit Porto, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Treinen onderweg - Reisverslag uit Porto, Portugal van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Treinen onderweg

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

11 September 2016 | Portugal, Porto

Gisteravond, bij het verlaten van het restaurant, was er een folkloristisch optreden van verschillende dans- en muziekgroepen op het plein voor de kerk. Zelfs kinderen vanaf 4 jaar liepen erbij in de kledij van de streek. We werden weer verrast door zoveel feestelijkheden. Een eindje van het plein in een bar is er een optreden van drie mannen met Fadomuziek. Je maakt wat mee op een rondreis.
We mogen vanmorgen uitslapen maar ons dagelijks ritme houdt daar geen rekening mee en om 7.00 uur zijn we wakker. Het wordt licht.
De gierzwaluwen scheren over de achterplaats van het hotel luidt skierend.
We eten ontbijt "buiten de deur". Heerlijk op terras in de zon, lekker opwarmen. Om 10.50 vertrekken we uit Coimbra met de trein. De conducteur heeft er geen moeite mee dat de fietsen dwars in de trein meegaan, maar zodra de zitplaatsen vrij zijn waar de fietsen moeten, graag daar neerzetten. Kaartjes kopen we bij hem en betalen slechts € 6,80 totaal.
Wanneer we Mealhada passeren zien we de start van een wielerronde. Hier worden deze ook gereden.
Het landschap is in het begin nog met bossen van cipressen en eucalyptus, maar gaat langzaam over in landbouw waar veel wijngaarden het landschap vorm geven. In de berm groeit veel bamboe. Het land wordt vlakker, we rijden richting zee.
Aveiro is het eindpunt van het eerste gedeelte van de reis. We moeten overstappen naar de trein richting Porto en hebben daar 3 minuten de tijd voor. Wel nog even kaartjes kopen beneden in de hal.
Marianne neemt de sprint voor de kaartjes, Koploper zorgt voor de fietsen naar de andere trein. Teamwerk.
De stop op station Ovar heeft even meer tijd nodig, de stroom valt uit. Na een aantal minuten is het opgelost en kunnen we verder reizen. Wanneer we een plaats passeren zien we bij de huizen mooi onderhouden tuinen. Veel agaven, trompetbloem en clematis geven kleur aan de omgeving.
Bij Espinho krijgen we te maken met mist vanuit zee waardoor het uitzicht minder is. Langs de zee zien we hoge golven. De wandelroute loopt hier door het duin over een pad gemaakt van vlonders. Dit zou ook met de fiets kunnen, alleen zijn de wandelaars dan de dupe. Ze raken uit hun loopritme met het passeren, het pad is te smal...
Porto naderen we via een spoorbrug over de rio Douro. De stad is gebouwd tegen ruige heuvels met terrasbouw voor de woningen. De interessante gebouwen van de stad liggen hoog zodat ze over heel de stad uitkijken. De Kathedraal, één van de hoogste punten, als herkenningsteken. De straten gaan soms over in trappen.
We komen aan op station São Bento, met een bijzonder mooie stationshal, geheel met Portugees blauw geschilderde tegels met voorstellingen van de geschiedenis van Porto. Wanneer Koploper foto's neemt, komt er een Engels sprekende meneer op ons af en vraagt naar onze fietsen en naar de reis. Hij en zijn vrouw, 70+, hebben verschillende wereldreizen gefietst, zelfs door de woestijn. Pfft, daar wordt het wel eens warmer dan 45 graden. Ze zijn nu terug in Porto en nemen het vliegtuig naar Vancouver waar een camper hen weer verder brengt. Nog steeds wereldreizigers.
Ons onderkomen, gisteravond nog geboekt via internet, hebben we redelijk snel gevonden. Het is 15.00 uur en 28 graden. Koploper gaat fietsend omhoog, Marianne gaat het laatste stuk te voet.
Om 16.00 uur gaan we met gekregen informatie en plattegrond de stad in. Eén van de bruggen van Porto is alleen voor voetgangers en Metro. We wandelen erheen en erover. De hoogte heeft bepaalde voordelen zoals schitterend uitzicht.
De Kathedraal, Sé do Porto, is van de 12e en 13e eeuw. Was eerst een vestingkerk en heeft door de kantelen ook deze uitstraling. Het hoofdgedeelte voor het koor is voorzien van veel beeldhouwkunst met goud bekleedt. Het koor en altaar hebben marmeren zuilen. De muren zijn deels voorzien van fresco's. De zijarmen hebben marmeren altaren met daarboven beeld en schilderij.
Het naastgelegen klooster werd gebouwd in de 14e eeuw. De galerijen hiervan hebben wanden met blauw geglazuurde tegels. Deze zijn aangebracht in de 18e eeuw.
De kunstschatten en ornamenten zijn vanaf de 14e eeuw en worden bewaard in een zijkamer van de galerij van dit klooster. Via trappen kun je naar de bovengalerij waar in zijkamers meerdere schatten staan en hangen en een bisschopstafel staat. Hier krijgen we ons stempel. Op het voorplein van de Kathedraal staat een schandpaal.
Van al deze pracht en praal zijn we dorstig geworden en zijn toe aan een cervaja. Omdat er in Portugal geen tapas wordt gemaakt, nemen we er een Muffin bij, het smaakt prima. Daarna wordt het tijd om deze dag weer te omschrijven voor het verslag.

Voor jullie morgen weer begin van de werkweek.

Alan: geen biermuseum bezocht, wel elke dag een bar.

• 12 September 2016 - 09:36

André G.:

Ook weer een prachtige stad. Gelukkig is de Portugese NS wat soepeler.

• 12 September 2016 - 17:08

Tanja:

Hoi Corry en Kees,
    Blijven jullie een paar dagen in de stad?
    Het is er erg mooi en voldoende te zien
    Is er een lekker vis menu?
    Blijf genieten. Liefs Tanja

• 13 September 2016 - 17:39

John En Betsy:

Hallo kanjers.

Wij hebben eindelijk weer wifi en hebben alle verhalen binnengehaald.
    Wij zijn nu bij Rohan en gaan dan alles op ons gemak lezen.

Wij wensen jullie nog een heel fijne en veilige reis.

Groeten Betsy en john

• 13 September 2016 - 17:39

John En Betsy:

Hallo kanjers.

Wij hebben eindelijk weer wifi en hebben alle verhalen binnengehaald.
    Wij zijn nu bij Rohan en gaan dan alles op ons gemak lezen.

Wij wensen jullie nog een heel fijne en veilige reis.

Groeten Betsy en john