Tien jaar later - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Tien jaar later - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Tien jaar later

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

13 September 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Wanneer we het hotel verlaten zijn de straten nat en spikkelt het nog een beetje, het regent.
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om......de trein te halen. Deze vertrekt om 8.15 uur, geen tijd voor lang slapen. Koffie nemen we bij het station met natuurlijk iets lekkers. Het duurt een aantal uren voor we weer iets kunnen kopen, dus nemen we iets mee voor in de trein. Koploper kan altijd eten, ieder moment van de dag.
Het landschap dat we doorreizen is meest landbouw met wijngaarden en verbouw van mais. Wanneer we bos passeren zien we op sommige plaatsen de restanten van branden maar het meeste is gedoofd. We reizen langs kleine dorpen en iets grotere steden.
Eén van de plaatsen is Midões. Er schijnen meerdere plaatsen in Portugal zo te heten. Voor sommigen welbekend. We komen in Vigo, Spanje, hier moeten we overstappen naar Santiago de Compostella.
De fietsen kunnen op deze trajecten gewoon mee, alhoewel.....plaats voor 3 en er gaan 4 fietsen mee?! De conducteur kijkt bedenkelijk maar met een beetje improviseren gaan alle 4 de fietsen mee.
Vanuit de trein hebben we soms zicht op de oceaan. We zien hoge golven die breken op de rotsen. Het water spat alle kanten uit. Er is lichte bewolking en bij zee is er mist, maar met de wind is die snel weg. 21 graden.
We arriveren in Santiago om 14.00 uur. We informeren alvast voor verder reizen naar Irun en hoe het met de fietsen gaat. Maar dat is niet makkelijk. Voor lange trajecten worden de fietsen helemaal gedemonteerd en in een doos verpakt. De wielen worden eraf gehaald en je moet in Irun maar zien hoe je ze er weer aan krijgt. Zonder gereedschap is dat een lastige klus. De kleinere trajecten vergen meerdere dagen reizen en overstappen.
We laten dit even bezinken en besluiten eerst naar de Kathedraal te gaan en een stempel te halen. Het stempel krijgen we bij het genootschap. Geen Credential, de laatste 100 kilometer hebben we niet per fiets afgelegd. De Credential hebben we 10 jaar geleden gekregen.
We vinden een onderkomen in een Casa, niet ver van de Kathedraal. Wanneer we bij de Kathedraal zijn zien we veel herkenningspunten en veel herinneringen komen in je gedachten boven van de afgelopen 10 jaar. Wat is er veel gebeurt deze jaren in onze directe omgeving.
Eén van de veranderingen in Santiago is niet het talrijke van de pelgrims of de nationaliteiten. Het zijn de veranderingen in restaurants. Minder 'Menu del Dia', meer drankjes en Tapas. Zijn de pelgrims mondainer geworden? Er zijn ook meer souvenirwinkels bijgekomen. De zaken gaan goed, denken wij.
Morgen bezoeken we nog enkele gebouwen en gaan we naar de Pelgrimsmis.
We hebben ons eindpunt bereikt en zijn blij dat we deze reis mochten maken.
Hoe we naar Middelharnis terugreizen weten we nog niet.
"Het komt zoals het komt, het gaat zoals het gaat"

• 14 September 2016 - 08:02

André G.:

Wat is (was) het weer een prachtig avontuur. Mooi om met jullie mee te mogen kijken. Daarnaast weer veel geleerd over flora, fauna en natuurlijk de budgettips van Marianne. Goede reis naar huis. Nog even genieten en de mooie herinneringen delen.

Groetjes van een kersverse Abraham.

• 14 September 2016 - 08:31

Matthew:

Ik heb weer genoten van jullie verhalen! Goede reis terug.

• 14 September 2016 - 10:44

John En Els Trouw:

Hallo Kees en Corry
    We hebben intens genoten van juli verhalen wat juli gezien hebben onderweg van de fiets vakantie door Spanje en Portugal.
    De foto's zijn heel bijzonder mooi die gemaakt zijn onderweg.
    Wij wensen juli nog een fijne terugreis en het gaat juli goed.

Groetjes van John en Els

• 14 September 2016 - 11:45

Cor En Tea:

Kees en Corry, bedankt voor jullie levendig beschreven reiservaringen. Alsof we er soms een beetje bij waren. Goede reis terug, op welke manier dan ook.

Groet,

Cor en Tea

• 14 September 2016 - 12:42

Sjaak Steenbergen:

Nu nog naar Fisterra. In dit dorp is bij binnenkomst een leuke herberg in het midden van de straat, waar je een code kan krijgen, zodat je na 22.00 binnen kan komen (voor als je de zonsondergang aan de andere kant van het strand wil zien). Aan de andere kant is het mooie weer afgelopen en wordt er veel regen en lagere temperaturen verwacht. Ik lees wel wat jullie gedaan hebben.

• 14 September 2016 - 13:39

Cor En Margreet Zuidwijk:

Kees en Corrie, wat hebben we genoten van jullie reisverslagen en de mooie foto,s, elke dag weer een
    nieuw avontuur en in gedachten reisden we met jullie mee. Enorm veel respect voor jullie gedrevenheid
    en conditie, we waren af en toe vervangend moe! Chapeau! Voor het Sommelsdijkse bier hoef je nog geen haast te maken, Jan Willem Kramer staat wel te popelen om te beginnnen, maar er moet nog
    veel getimmerd en geklust worden in de brouwerij voordat er geproduceerd kan worden.
    Wij wensen jullie een goede en veilige thuisreis naar tropisch Goeree Overflakkee.
    Van ons nog een hartelijke groet.

• 14 September 2016 - 14:34

Pieter Rujters:

Beste CENK,
    van begin tot 'eind' jullie reis gevolgd. Ben onder de indruk en ook een beetje jaloers.
    Dagelijks, zonder mankeren, boeiende verslagen, vergezeld van mooie foto's.
    Via GoogleMaps heb ik jullie gevolgd en honderden foto's bekeken van de plaatsen waar jullie zijn geweest. Pittig avontuur.
    Dank en wel thuis.
    Pieter

• 14 September 2016 - 14:34

Pieter Rujters:

Beste CENK,
    Dagelijks, zonder mankeren, boeiende verslagen, vergezeld van mooie foto's.
    Dank en wel thuis.
    Pieter

• 14 September 2016 - 15:37

Leo Huijsen:

M'n zunnehoed af voor de prestaosie die juulle geleverd hawwe. Ik haw d'r van meegenote. Goeie thuusreis gewenst!

Groete,

Leo

• 14 September 2016 - 18:04

Jaap Peeman:

CenK
    Erg boeiend allemaal zo'n fietstocht door Spain, knap hoor, moet je wel de nodige gesteldheid voor hebben dunkt me. Ik zie jullie wel weer in ‘’MENHEERSE’’

• 14 September 2016 - 19:36

Pim:

Hoi fietsbikkels,

Petje af voor jullie afzien en doorzettingsvermogen, en dat met de doorgestane hitte !
    Maar je hebt dan ook weer een geweldig avontuur beleefd.

Groet, Pim.

• 14 September 2016 - 19:51

Iman En Jannie:

Geweldig genoten van jullie reis! De foto's en verhalen uit Porto en Santiago de Compostella vonden wij super mooi en herkenbaar. Wij waren daar vorig jaar in deze tijd. Ook wij vonden dat er wel erg veel souvenirwinkels waren in Compostella.......maar wij waren er nooit eerder. We wensen jullie een goede comfortabele terugreis toe! Dank jullie wel!

• 14 September 2016 - 23:12

Corry, Rob En Inie:

;-), xxx

• 15 September 2016 - 19:44

Sjaan Tieleman:

Hoi Corrie en Kees,

Het was weer een mooie reis. Ik had het er druk mee 1x in de week mijn mail bekijken.Ja ik ben niet z''n mail lezer.Wij wensen jullie een goede reis terug en weer welkom thuis in Middelharnis.
    Zie jullie weer bij A/V Flakkee.

Groeten Sjaan en Kees