Am See - Reisverslag uit Lustenau, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Am See - Reisverslag uit Lustenau, Oostenrijk van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Am See

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

20 Augustus 2017 | Oostenrijk, Lustenau

Vanmorgen scheen de zon toen we wakker werden om 7.00 uur. Dat beloofd een mooie dag. Het is nog wel frisjes, 11 graden. Dat zal nog wel veranderen als de zon meer kracht krijgt.
Na een selfmade ontbijt vertrekken we om 8.10 uur. Het landschap heeft veel weg van Zuid Limburg, glooiend met soms holle wegen en onverhard pad. Het pad is egaal gemaakt, de kuilen zijn gevuld met fijn grint.
De boerderijen die we passeren zijn vakwerkhuizen, de schuren meest hout. Bij enkele boerderijen zie je kraampjes staan met hun producten voor de verkoop. Fruit en noten, soms confituren en melkproducten. Bij enkele huizen staan er houtsculpturen in dier- of gereedschapsvormen. Marianne: "De volgende keer dat je weer met de "groene jongens" gaat knotten, moet je ook eens proberen om dat te maken". Koploper: "Ik denk niet dat het iets anders dan blokjes wordt."
Bij Amlikon passeren we een vliegveld en fietsen we over de weg waar zweefvliegtuigen worden opgetrokken. Het is nu nog stil, 9.00 uur te vroeg om te vliegen.
Soms zijn de bermen begroeid met bloemen waar een bord bij staat met tekst:"fur de pluck". Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt zo te zien. De stukken land worden hier gebruikt voor de fruitteelt. Appel, Peer en Pruim. In de wei lopen de runderen, zelfs de Fries Bonte. We passeren een kaasmakerij bij de boer. Een onverhard pad langs de rivier komt langs de winterplaats van Circus Stey. Enkele wagens staan er nog, maar verder is het stil.
Schönenberg is de plaats om pauze te houden en koffie te drinken bij een café bij de brug. Meerdere fietsers houden hier even pauze; 28 kilometer. De temperatuur is warmer geworden, 20 graden. De Rode Wouw en de Buizerd maken gebruik van de thermiek. Boerenzwaluw en Huiszwaluw scheren langs luidt skierend. Eksters vliegen luid kwetterende op. De Bonte Vliegenvanger zit aan de rand van een weiland.
In sommige kleine dorpjes is er een samenloop van mensen. Het is zondag en dan komen ze bij elkaar om de week af te sluiten, met een soort welkomstdienst maar dan in de "open lucht". Daarbij hoort ook koffie en iets lekkers erbij. We zien sommigen met koffiekannen lopen en anderen met dozen. Zou hier ook een mevrouw, zoals Doke, zorgen dat er van alles "iets" is?
We passeren de alte Thurbrücke, 33 kilometer. Koploper parkeert de fiets en gaat even foto's maken. De brug is van de 14e eeuw en al verschillende keren gerestaureerd. In Bisschofszell komen we langs mooie grote huizen en een groot Rathaus met gouden balustrade. Deze plaats was een etappeplaats van de Bisdommen van St Gallen en Konstanz en groeide uit tot een marktcentrum.
Verder fietsen we over een onverhard pad door bossen. Een zwarte Eekhoorn schiet weg de bomen in. Bij een veld Rode en Witte Klaver zien we Blauwtjes. Een stukje verder zelfs de IJsvogelvlinder.
We maken een flinke klim omhoog en krijgen na enkele kilometers uitzicht op de Bodensee en het achterland.
We bereiken Arbon, plaats aan de Bodensee, 53 kilometer, tijd voor de lunch. Op een bankje aan het water met heerlijk uitzicht. We trekken ons jasje aan omdat er een frisse wind over het water komt. Nu we niet fietsen krijgen we "kippenvel". Op het water zwemmen Eenden rond, volgens Koploper "Soep"eenden. Futen duiken onder, een Kokmeeuw en Waterhoen met jongen dobberen rond. Wandelaars flaneren langs. Bij dit meer komen ook 3 landen bijeen, Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk. We zien aan de Oostenrijkse kant een zeppelin de lucht ingaan die onze kant uitkomt en een rondvlucht maakt over het meer.
Bij Rorschach is het drukker. Op de oever zijn zandsculpturen gemaakt. Veel mensen komen een kijkje nemen. Het is lastig om hier te fietsen. Net voor we deze plaats verlaten zien we stellages staan waar publiek op zit en we horen een speaker. Waar zou dit voor zijn? Koploper duikt achter de zeilen om te kijken. Beachvolleybal.
We komen aan bij St. Margrethen.. Hier is het mogelijk om over te steken naar Oostenrijk, Lustenau.
Daar zoeken we een overnachting, goedkoper dan aan de Zwitserse kant van de Bodensee.
Het lukt ons, kamer met ontbijt en we kunnen er eten. Niet meer verder zoeken, we blijven.
Vandaag 83 kilometer, 519 klimmeters.

Voor iedereen morgen weer een werkweek. Werkse!

Bep: Wanneer we met de auto waren was het geen probleem om de 50 kilometer te overbruggen om bij de Watervallen van Schaffhausen te komen. Maar op de fiets is dat een hele dag.

Tanja: Alles wat we vinden is voor ons. Alles wat we achterlaten voor iemand anders.

Anja: Ons budget slinkt erg snel.

Wout: We hadden wel vermoeden van Pijlstaartsoort, maar wisten niet welke. Danke sehr.

• 20 Augustus 2017 - 22:07

Didi:

Prachtig reis verslag, wij zitten jullie met de laptop op schoot te volgen. Fijne reis, doe voorzichtig. Groetjes Didi en martin

• 20 Augustus 2017 - 22:13

Doom:

Dank voor jullie verhaal met de bijbehorende foto's. Zonder inspanning zien we (een deel van) hetzelfde wat jullie zien. Jammer voor jullie: het gebak is op. Maar ................ wat in het vat zit ........... .
    Ga zo door!

• 20 Augustus 2017 - 22:42

Corry:

Toch leuk oude herinneringen tegen te komen. Jaren geleden gefietst rond de Bodensee en aan sluitend wandelvakantie vanuit Bregenz. Alles zo netjes en schoon.

• 21 Augustus 2017 - 08:27

André G.:

Ik snap nu dat de koploper achter de zeilen ging kijken bij het beachvolleybal.

• 21 Augustus 2017 - 12:08

Adri De Ruijter:

Hoe doe je dat toch met al die namen van flora en fauna? Super geheugen of toch het alom bekende aantekenblokje? Knap hoor.

• 21 Augustus 2017 - 21:49

Tanja:

Wat zijn jullie al ver gekomen. Het weer schijnt beter te worden?
    Ik ge niet elke dag van jullie belevenissen, dus blijf s.v.p. doorgaan.
    Blijf genieten!