Alpenrheinweg - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu Alpenrheinweg - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van Corry en Kees Zelfde - WaarBenJij.nu

Alpenrheinweg

Door: Corry en Kees

Blijf op de hoogte en volg Corry en Kees

21 Augustus 2017 | Zwitserland, Thusis

Vanmorgen een heerlijk verzorgt ontbijt. We kunnen er weer tegenaan. Eerst de proviand aanvullen en dan we kunnen om 8.30 uur op weg. Het is fris, 11 graden. De route loopt langs het water, het Rheinkanaal. We blijven aan de Oostenrijkse kant. Wanneer de route afwijkt naar Feldkirch fietsen we door een bos met verschillende Loofbomen, het kanaal naast ons.
Bij Feldkirch krijgen we een stevige klim. Marianne gaat te voet, Koploper gaat de 10% en later 11% zigzaggend omhoog. Hij doet zijn best maar. Boven allebei eerst uitpuffen voor we verder gaan. De afdaling brengt ons naar de landsgrens met Liechtenstein. Weer een nieuwe grens gepasseerd.
In Mauren, 28 kilometer zien we een backerie met café. Daar moeten we zijn voor de koffie. En omdat het de geboortedag van Doom is, nemen we er gebak bij. Het is 11.00 uur.
De temperatuur loopt iets op, 15 graden maar het is nog te fris om zonder jas te fietsen. Het landschap is meer glooiend en wanneer je denkt dat het vlak is, loopt het toch met 1% à 2 % omhoog. Het pad is deels onverhard. De kuilen zijn gevuld met fijn grit. Het fietst goed. In de lucht zien we opeens iets zwarts aankomen zweven en na goed kijken zien we een Zwarte Ooievaar. In een weiland zagen we eerder de Ooievaars jagen, deze soort hadden we nog niet. Koploper is in zijn nopjes.
Via Schaan komen we bij de Rhein. Hier loopt een mooi fietspad langs, ook deels onverhard maar heel goed te fietsen. Het uitzicht is schitterend. Niet alleen op de rivier maar ook op de bergen. Het dal is landbouw en weiland, tegen de helling zien we wijnranken staan. Kleinschalige wijnbouw. De begroeiing is kleurrijk van wit en geel naar rose en paars. Blaassilene, Duizendblad, Rolklaver, Boterbloem, Herfststijlloos, Voederwikke en Knoopkruid. De Vlinderstruik zien we langs de spoorbaan wat het pad met regelmaat kruist. Op de Rhein zwemmen Eenden en Futen en de Aalscholver duikt naar vis. Op de droog liggende steentjes in de rivier scharrelen vogels rond. Eerst moeilijk te onderscheiden, maar wanneer we stoppen en goed kijken zien we dat het een twintigtal Grote Gele Kwikstaarten zijn. Boerenzwaluw en Huiszwaluw scheren over het water.
Bad Ragaz bereiken we na 61 kilometer, tijd voor de Lunch, 13.30 uur. Het bankje heeft mooi zicht op wijnranken en bergen. De zon probeert het maar heeft nog steeds moeite om door de bewolking te komen.
We zijn weer in Zwitserland.
Bij Landquart hebben we de eerste 1000 kilometer van onze reis erop zitten. Sommige dorpjes zijn hoog tegen de bergen gebouwd. Het is een mooi gezicht maar je moet er niet aan denken als je iets vergeet met het halen van de boodschappen.
We komen om 15.50 uur aan in Chur, 82 kilometer. Kijken rond voor een stempel, maar dat is niet te vinden. Wel de St.Martin kerk. In de kerk is een muziekoptreden van een koor. De Kathedraal ligt nog hoger en is te bereiken via een stenen trap. Dat is lastig met de fiets.
Dan het stempel in Thusis maar proberen.
Deze plaats bereiken we om 17.30 uur, nu nog zoeken waar we kunnen overnachten, dat lukt ook.
Douchen, een hapje eten en op tijd gaan slapen. Morgen weer een dag.
Vandaag 87 kilometer en 508 klimmeters.

Doom: Het gebak was bij jullie op? Hoe kan dat nu? Leny zorgt altijd voor extra. Of hebben jullie meerdere keren gebak genomen.

Adrie de Ruiter: Bij elke stop komt het notitieboekje te voorschijn.

André: Hij moet toch iets!

• 22 Augustus 2017 - 07:39

Jaap En Anneke:

Wij lezen met genoegen iedere dag jullie reisverslag.Zien veel bekends voorbij komen,mooi allemaal.

• 22 Augustus 2017 - 07:56

André G.:

Dat was weer een mooie (maar zware) dag door liefst drie landen.

• 22 Augustus 2017 - 16:41

Tanja:

Hoi Marianne en koploper,
    Jullie hebben toch wel suizende oren gehad dit weekend, ja jullie namen zijn in Zaanstad veel over de tong gegaan, er is positief "geroddeld". We vinden het allemaal stinkend knap dat jullie dit weer presteren.
    Wij genieten van jullie. Dank. Zelf een rustige auto trip gehad. huis, Zaanstad v.v.

• 22 Augustus 2017 - 17:13

Leo Huijsen:

Wat een prachtige rit gistere! Ik las over de herfsttijloos die juule zagge. Ik bin gauw in mien tuun gaen kieke en laet daer noe de allereerste net de koppies boven de grongd uutsteke!

• 22 Augustus 2017 - 22:40

Doom:

Ja, ja, mijn geboortedag misbruiken om jullie gebak bij de koffie goed te praten. Je moest eens weten wat er wél in voorraad is aan etenswaar.